Sålde min 125:a nu krånglar köparen

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Jag hade definitivt inte stått för kostnaden. Det är upp till köparen att kontrollera skicket på fordonet. Nu står det inte vilken årsmodell det är på hojen men är det en äldre årgång får man fan räkna med lite blött runt motorn, framförallt på en tvåtaktare (är det väl?). Säg till köparen att felet inte var där när hojen var i din ägo och att felet isåfall har uppkommit efter köpet. Det var för helvete tre veckor sedan. Skiten kan lika gärna ha hänt efter köpet och det vet garanterat köparens farsa. Han försöker bra dra en rövare med dig. Gå inte på det.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tack för alla svar :) :Bugar

Det har alltid sipprat ut lite olja där men inget jag har sett som något negativt (extra smörjning till drev/kedja) men på han låter det som att jag ska stå för värsta verkstadsreparationen. Villket jag inte har ekonomi till.

Jag sa att jag skulle kollla upp vad en packning går på.

Nej, börjar du ge med dig så försöker han få dig att pröjsa! Ge honom inte ens packningen för 80 spänn! På 3 veckor kan han ha svinkört hur som hellst och om det fuktade lite innan så är det inte så konstigt att det någon gång börjar rinna. det rann inte när du sålde den. Sen då? Om 2 veckor ytterligare är det växellådshaveri pga att han crossväxlar och leker som satan, skall han ringa igen då?!!

NEJ, ge inte med dig! Den läckte inte för 3 veckor sen, 3 veckor är lång tid. Hade det varit 3 timmar senare så kanske........

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
3020396 Jag hade definitivt inte stått för kostnaden. Det är upp till köparen att kontrollera skicket på fordonet. Nu står det inte vilken årsmodell det är på hojen men är det en äldre årgång får man fan räkna med lite blött runt motorn, framförallt på en tvåtaktare (är det väl?). Säg till köparen att felet inte var där när hojen var i din ägo och att felet isåfall har uppkommit efter köpet. Det var för helvete tre veckor sedan. Skiten kan lika gärna ha hänt efter köpet och det vet garanterat köparens farsa. Han försöker bra dra en rövare med dig. Gå inte på det.
det är en 98:a

jag sa ioförsig när han ringde att det har varit lite vått där vid drevet ibland. ifall det nu spelar nån råll. hur som hällst om man slipper riva motorn så är det nog inga problem.

3020431 Nej, börjar du ge med dig så försöker han få dig att pröjsa! Ge honom inte ens packningen för 80 spänn! På 3 veckor kan han ha svinkört hur som hellst och om det fuktade lite innan så är det inte så konstigt att det någon gång börjar rinna. det rann inte när du sålde den. Sen då? Om 2 veckor ytterligare är det växellådshaveri pga att han crossväxlar och leker som satan, skall han ringa igen då?!!

NEJ, ge inte med dig! Den läckte inte för 3 veckor sen, 3 veckor är lång tid. Hade det varit 3 timmar senare så kanske........
jo men han är ändå mitt ex förras bästa kompis. (fan va långsökt det lät :hihi)

jo packningen kan jag faktist gå med på. men inge mer...

Tack åter igen sporthoj.som för alla svar :)

Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Alltså, dom kan ju har gjort något som gjort ett eventuellt fel värre. Så varför skall du stå för det.

Köparen avgör kvallitet vid köp. Om köparen inte är nöjd så går han till ett annat objekt eller prutar.

Om köparen är nöjd blir det affär, sedan är det där historia.

Men som sagt, om du känner dom och typ är polare så kanske man kan hjälpa till lite, men inte mycket. Enbart för goodwill.

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
Nu har jag inte orkat läsa alla trådar så någon kanske har skrivit detta, men för att du ska bli ersätnings skyldig, så måste dom kunna bevisa att du visste om "skadan" och det är i princip omöjligt, det lönar sig sällan att vara snäll vid affärer så jag skulle inte ge någonting tillbaka eller ens hjälpa till / Mvh August

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
lysande...

Men vadå?
Säg till han att du inte anser att felet fanns där då du sålde hojen, och att du gärna ser att han prövar sakfrågan i tingsrätten. Ger du han packningen kan det tolkas juridiskt som att du erkänner att felet fanns där från början och att det är ditt ansvar. Jag skulle neka, du vinner på utnötning.
Texterna som refereras till här gäller bilar, när det gäller crossar får man anse att det är normalt med mer oljeläckage...

Har du hemsk dåligt samvete så skall du låta köpet gå tillbaka inga halvmesyrer...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
1. du har ingen skyldighet att betala

2. dem där p-boxarna byter ja alltid genom att bara ta bort drevet, slå sönder p-boxen med mejsel raktpå kanten+ hammare och bända bort den, sen knacka dit en ny r

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Störd köpare. han har väll tittat på hojen innan han köpte den??:va hans bekymmer om han tittade dåligt. :tuttar
Köpte min hoj ganska nyligen och ville lära mig att köra på bakhjulen:yoparty och slog ner ganska häftigt i början så packboxarna börja läcka. Ska jag då ringa förra ägaren och kräva en reperation på det??:va så fan heller.:D Be han köra upp packboxen (i) och svara inte när han ringer hädanefter:yoparty

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Syftet med denna lag är att den inte skall kunna förhandlas bort med dylika skrifter, precis i stil med "säljes i befintligt skick" eller "köparen har allt ansvar" och yada yada.

Skillnaden mellan att köpa från en näringsidkare och privatperson kan du läsa mer om på konsumentverkets hemsida.

Ett litet *SNIP*

Som privatperson har man lite lättare att påpeka ett fel på en vara om man köpt den av en näringsidkare, än om man köpt den av en annan privatperson. Vid köp av en näringsidkare krävs bara att varan visar sig vara i sämre skick än man som privatperson med fog kunnat förutsätta. Är det istället fråga om ett köp mellan privatpersoner eller mellan näringsidkare krävs dock att varan är i väsentligt sämre skick än man som köpare med ”fog kunnat förutsätta”. Att bedöma när en vara är i sämre skick respektive väsentligt sämre skick än man ”med fog kunnat förutsätta” är ofta en svår uppgift. Som regel kan sägas att varans pris är avgörande. Ju högre pris man fått betala desto större anledning har man också att räkna med att varan är av god kvalitet.

Vid handel mellan två privatpersoner eller två näringsidkare kan en vara också anses felaktig (trots att den sålts i befintligt skick) om:

• varan inte har de egenskaper eller kan användas på det sätt som säljaren har beskrivit före köpet, eller
• säljaren underlåter att upplysa köparen om väsentliga förhållanden som gäller varan.

Det är alltså viktigt att säljaren lämnar tydlig information om varan och dess egenskaper och användningsområden.

www.konsumentverket.se

*SNIP*

Så sluta nu käbbla om vad som är rätt och fel, gå in på länken och läs vad som GÄLLER!

Var lite det jag försökte få fram. Dock hade jag tolkat det lite väl bokstavligt att det enbart skulle gälla om man skrev "befintligt skick". Trodde helt enkelt att man kunde förhandla bort det genom att skriva att alla kostnader här efter bekostas av köpare och att både köpare och säljare skriver under.

Tycker man läser om detta lite för ofta, både folk som anser sig själva blivit lurade och de som har problem med köpare. Ingen som har bra koll i ämnet och kan skriva bra så alla förstår som kan tänka sig författa ihop en tråd med det juridiska som gäller köp mellan privatpersoner och få den till sticky?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har väll inte så mycke å lägga till iom att alla andra skrivit samma sak redan, inte ditt ansvar, du ska inte gå med på något när de gäller föräljning av beg. pryl.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Knepig köpare, vad e de å bråka om, han kan la stoppa upp sin packboxs i arslet, kostar ju bara 50spän, e ju som hittat, jag tycker de e väre o köpa en hoj o så rasar den efter 3 mil o får laga den för 10000, då e de en annan sak o bråka om ju.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nu står det ju även såhär på konsumentverkets hem sida.......

Citat

"När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om, den inte är sådan som säljaren har sagt, säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Viktigt!

Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst."

Slut citat.

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1899

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll