Sålt plastraketen!. Köpa Husa?

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Hej!

Sålde min Retta i helgen :gråta ... Orsaken är att jag nu ska bli Pappa och då går det inte att köra runt i 200+ hela tiden. Nu till saken. Jag kommer att köpa mig en Motard men jag kan fan inte besluta mig för vilken jag skall ha. Jag VILL ha en Husa men man har ju hört så jävla mkt illa om den hojen. Tänkte höra med er om vad som gäller när det kommer till service osv. Vad säger boken att man ska göra?

Har hittat en som gått 40tim, ska man byta kolv o lager efter 100tim?. Kan man ha en husa som bushoj eller är det ett dåligt val?. Man kan ju skruva lite själv o så men Vxl-låda osv kanske jag har lite svårt för.

Tack för svar!
 

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
ZXRMANNEN skrev:
Hej!

Sålde min Retta i helgen :gråta ... Orsaken är att jag nu ska bli Pappa och då går det inte att köra runt i 200+ hela tiden. Nu till saken. Jag kommer att köpa mig en Motard men jag kan fan inte besluta mig för vilken jag skall ha. Jag VILL ha en Husa men man har ju hört så jävla mkt illa om den hojen. Tänkte höra med er om vad som gäller när det kommer till service osv. Vad säger boken att man ska göra?

Har hittat en som gått 40tim, ska man byta kolv o lager efter 100tim?. Kan man ha en husa som bushoj eller är det ett dåligt val?. Man kan ju skruva lite själv o så men Vxl-låda osv kanske jag har lite svårt för.

Tack för svar!

Ojoj vad många "Sök" svar du kommer få :hihi

Ja har en 660-04 det är en go hoj utan elstart,
polarna kör 640, husa 650, crf 450,
alla funkar bra, du blir nog nöjd vilken du än väljer,
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sök! :p

Husa 650 -04/05 isåfall. Mest lagerbyten och service, inget svårt men tidskrävande.

KTM 660, mindre av allt det där. Sämre effekt/vikt-förhållande.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Tack för svar!. Hm jo jag har läst en del men kände ändå ett behov av att kolla.

Den jag har hittat är en 03. Är den så Mkt sämre än 04-05??.

Vad säger serviceboken. När ska kolv/lager osv bytas eller kollas?.

Hörde att man inte kan åka slang med dessa hojar för då bränner man kolven!. Stämmer det?. Fan lite måste man ju kunna slanga utan att det pajar annars så är det ju meningslöst att köpa!.
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
ZXRMANNEN skrev:
Vet du ngt om Husa Mangan??

Fråga inte Mangan om ngt som har en minsta antydan till motard.... Han kommer spy galla över dig :kocko Har fått erfara de ett par ggr :hihi
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
ZXRMANNEN skrev:
Hej!

Sålde min Retta i helgen :gråta ... Orsaken är att jag nu ska bli Pappa och då går det inte att köra runt i 200+ hela tiden. Nu till saken. Jag kommer att köpa mig en Motard men jag kan fan inte besluta mig för vilken jag skall ha. Jag VILL ha en Husa men man har ju hört så jävla mkt illa om den hojen. Tänkte höra med er om vad som gäller när det kommer till service osv. Vad säger boken att man ska göra?

Har hittat en som gått 40tim, ska man byta kolv o lager efter 100tim?. Kan man ha en husa som bushoj eller är det ett dåligt val?. Man kan ju skruva lite själv o så men Vxl-låda osv kanske jag har lite svårt för.

Tack för svar!
Skulle inte rekomendera en husa annat än om du ska tävla! Jag tror att jag har kört alla motards i hela världen :D och kan med säkerhet påstå att en ktm660 är most bäng fåårde de buck!! Redan helt standard förutom modifierad luftburk med kn filter o omgord orginaldämp så har du en dräpare! En husa 650 tar den inte i dragracing !! För att få en xr 650 att gå lika bra måste man byta till helsystem o förgasare = onödikt dyrt, men hondan är oförstörbar! enda nackdel med ktmen är kraftiga vibrationer. Men ktm 660ien är en underbar weelymaskin = bra förgasare!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ZXRMANNEN skrev:
Hej!

Jag VILL ha en Husa men man har ju hört så jävla mkt illa om den hojen.
Tack för svar!

Nja inte illa direkt men underhållskrävande om man jämför med andra märken, annars är det nog en bra hoj även om mitt hjärta klappar för KTM! :hihi
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Återigen tack för svar!. Men fortfarande ingen som vet vad som står i serviceboken gällande byten av slitagedelar??. :confused:

Provkörde en KTm 640 igår, nja det var väl inte direkt kul... Den var faktiskt slöö som bara fan. Visst den var orginal o så men mer effekt hade man ju hoppats på!.

Jag vet att en Husa kräver mera av sin ägare/Förare, tror att det blir ett love and hate förhållande på ngt sätt.

Imorgon åker jag o provkör en Husa så vi får se. Men det jag tror är att man kommer att bli helt såld. Slutar väl med att man köper antar jag :huvet

En fråga Mangan!. Ska du vara ute o köra med Pendragon osv nu i sommar då när vi andra åker runt på våra motarder??? :tungan
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Jag antar att du bara tänker köra på gatan. Du är väl medveten att en husa mår bäst av att köras hårt och serva ofta. Jämngas på gatan är inte att rekommendera! Jag tycker att du ska kolla på KTM 625 eller KTM 660 istället, och dom är rappare än 640 och går bra att köras på gatan också..
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Boost 2 skrev:
Skulle inte rekomendera en husa annat än om du ska tävla! Jag tror att jag har kört alla motards i hela världen :D och kan med säkerhet påstå att en ktm660 är most bäng fåårde de buck!! Redan helt standard förutom modifierad luftburk med kn filter o omgord orginaldämp så har du en dräpare! En husa 650 tar den inte i dragracing !! För att få en xr 650 att gå lika bra måste man byta till helsystem o förgasare = onödikt dyrt, men hondan är oförstörbar! enda nackdel med ktmen är kraftiga vibrationer. Men ktm 660ien är en underbar weelymaskin = bra förgasare!

Det låter ju utmärkt med tanke på att jag köpte en 660 förra veckan utan att ens ha prokört en motard/enduro innan :)
Men jösses vad nöjd jag är med den.
Jag har iofs bara kört drygt 20 mil än så länge men roligare 20 mil har jag nog inte haft tidigare. Vilken wheeliemaskin :banana

Boost 2: modifieringarna du snackar om, berätta mer!
Ombyggnationen till KN-filter, är det den som är beskriven här på forumet som innebär att man tar bort luftburken totalt.
Känns inte det lite vanskligt? Jag menar filtret måste ju utsättas för en hel del skit när det inte är skyddat alls.
Blir det mycket sämre om man bara sätter KN-filtret i luftburken utan lock?

Den andra saken var att modifiera orginalljuddämparen.
Hur går man tillväga där? Det har jag inte sett någon beskrivning på.
Hur blir resultatet jämfört med slip-on /helsystem?
Jag har ju ingen lust att åka runt och väsnas mer än növändigt om jag ändå inte får mer effekt.

Mycket vill ha mer :)
 

Doffe

Sprid glädje, stunta offentligt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Solna
Hoj
Yamaha DT125LC "SÅLD", Yamaha R6 "SÅLD", Husaberg 650 "SÅLD", Suzuki GSX-R 750 "SÅLD", KTM Duke II "Såld" Suzuki TL1000R
Jag har oxå kört en massa olika motarder och det finns ingen som är så rolig och rapp som Bergarn. Jag körde bara på gata (STHLM:s innerstad) med Bergarn och det gick bara på slangen. Fungerade finfint.
Nu till grejjen, jag blev pappa till ett kolik barn (8 timmars skrik i sträck). Då var det inte skruva man ville när man hade tid över. Därför skulle inte jag rekomendera Bergare.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Doffe skrev:
Jag har oxå kört en massa olika motarder och det finns ingen som är så rolig och rapp som Bergarn. Jag körde bara på gata (STHLM:s innerstad) med Bergarn och det gick bara på slangen. Fungerade finfint.
Nu till grejjen, jag blev pappa till ett kolik barn (8 timmars skrik i sträck). Då var det inte skruva man ville när man hade tid över. Därför skulle inte jag rekomendera Bergare.

Precis jag har hört att den är så jävla rolig att ha, om man nu kan leva med att byta olja osv med jämna mellanrum. Jag tycker att det är roligt att skruva men självklart så är ju jag inte helt 100 på allt, men man kan väl lära sig antar jag!?.

Hade du några problem med din?.

Jag hade tänkt att använda min till att köra lite bana ( En egen som vi har gjort lokalt ) samt för att busa med lite med här runt stan. Man kommer kanske att köra ett par timmar i veckan eller likn.

Det jag inte är sugen på att att behöva kosta på den 10lax varje kvartal, för då suger det phett!. Men min tro är att skiten ska hålla om man sköter om den ordentligt!.

Hmm nä jag kan förstå att man inte är sugen på att skruva när man har lyssnat på ett barn skrika 8-timmar, lite väl surt när man väl har en tid över. För min del så kopplar jag av att stå o skruva/Mecka lite i garaget, lite musik o så kommer man in i en sorts dimma av lugn.

Jag har ett par polare som är riktigt vassa på att skruva, en är Mc-mekaniker så om det krisar totalt så har man ju ngn att ta hjälp av, kanske kastar till honom en tia eller så för insatsen bara :hihi

Imorgon bär det av så då får man ju chansen till att fundera lite, men det ser inte bra ut för min del då jag tycker den är asbrutal.

Tack för era svar!
 

Doffe

Sprid glädje, stunta offentligt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Solna
Hoj
Yamaha DT125LC "SÅLD", Yamaha R6 "SÅLD", Husaberg 650 "SÅLD", Suzuki GSX-R 750 "SÅLD", KTM Duke II "Såld" Suzuki TL1000R
Bergarn är väldigt mek. vänlig så det klarar alla som tycker det är kul. Det enda som gick sönder på min (02:a) var kickaxel men den va ganska enkel att byta och kostade mellan 200 och 500 kr, kommer inte riktigt ihåg.
Det tråkiga är att timmarna på hojen bara rusar iväg, jag trodde oxå att jag bara körde ett par timmar i veckan men så var inte fallet.
Det är mycket viktigt att sköta den ordentligt men som vissa skriver så kan man ju ha otur ändå.
När du väl har provkört så är du såld (och hojen köpt). Roligaste hojen om man bara har den i stan och på bana.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Doffe skrev:
Bergarn är väldigt mek. vänlig så det klarar alla som tycker det är kul. Det enda som gick sönder på min (02:a) var kickaxel men den va ganska enkel att byta och kostade mellan 200 och 500 kr, kommer inte riktigt ihåg.
Det tråkiga är att timmarna på hojen bara rusar iväg, jag trodde oxå att jag bara körde ett par timmar i veckan men så var inte fallet.
Det är mycket viktigt att sköta den ordentligt men som vissa skriver så kan man ju ha otur ändå.
När du väl har provkört så är du såld (och hojen köpt). Roligaste hojen om man bara har den i stan och på bana.

Jo Mkt mek blir det säkert. Hmm ja det tål att tänka på faktiskt.

Fan det är ju surt att man ska köra den imorgon, klarar man att stå imot?.. Jag är faktiskt lite osäker på vad som är bäst för mig att ha!. :huvet :mad:
 

Basta

Lycka är att få smeka en husa...
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650 -04, Hade en TL1000S
Det kan ju vara bra att inse att en motard inte är samma sak som en plasträcer. Öcer 150 kör man knappast och över 120 så har du så mycket luftmotstånd att det börjar gå lite segt. Är man van att sitta på plasträcer så tycker man kanske inte att det är något jättetryck. Jag har haft lite mycket meka med min men nu börjar vi bli riktigt bra kompisar. å andra sidan så skall det skruvas en del på en räcermaskin av den här typen. Att endast busa med i stan så skulle jag nog välja en lite kraftigare maskin som är lite mjukare i temperamentet. Och om du inte har ett garage så skulle jag absolut inte köpa en husa eller någon annan crossbaserad räser heller.

Min husa är hetsig som f.n och går knapt att ligga och mysa med, näe den vill ha full gas eller broms vilket lätt medför att man kör som en tattare in till jobbet mitt i stan. Det behövs inte mycket till plats mellan bilarna för att ta sig fram. Jag har precis börjat köra bana också och det är ju klart att rekomendera med Husan.

Jag använder min även i skogen (med annan dämpare och bromssystem fram) och då vill man absolut inte ha en tyngre pjäs.

Att meka Husan är relativt lätt (dock har jag inte så många andra fyrtaktare att jämföra med). Med hjälp av reparations manualen som finns att ladda ner från nätet så så går det rätt lätt om du har lite motorvana och inte tummen mitt i handen

Som jag förstår av manualen så är det väl dags att spräcka den efter 100 timmar för att gå igenom allt ordentligt, men kör du inte och tävlar hårt så går det säkert bra med 200.
Dock måste man hela tiden hålla koll på att allt sitter fast ordentligt och fixa saker om de går sönder eller blir slitna och det skadar nog inte att öppna de yttre delarna på motorn emellanåt för att kolla att allt står rätt till (ex toppkåpan och transmissionskåpan). Cylindern sitter som en del av motorblocket så för att kunna se på kolven så måste du spräcka hela motorn.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Basta skrev:
Det kan ju vara bra att inse att en motard inte är samma sak som en plasträcer. Öcer 150 kör man knappast och över 120 så har du så mycket luftmotstånd att det börjar gå lite segt. Är man van att sitta på plasträcer så tycker man kanske inte att det är något jättetryck. Jag har haft lite mycket meka med min men nu börjar vi bli riktigt bra kompisar. å andra sidan så skall det skruvas en del på en räcermaskin av den här typen. Att endast busa med i stan så skulle jag nog välja en lite kraftigare maskin som är lite mjukare i temperamentet. Och om du inte har ett garage så skulle jag absolut inte köpa en husa eller någon annan crossbaserad räser heller.

Min husa är hetsig som f.n och går knapt att ligga och mysa med, näe den vill ha full gas eller broms vilket lätt medför att man kör som en tattare in till jobbet mitt i stan. Det behövs inte mycket till plats mellan bilarna för att ta sig fram. Jag har precis börjat köra bana också och det är ju klart att rekomendera med Husan.



Jag använder min även i skogen (med annan dämpare och bromssystem fram) och då vill man absolut inte ha en tyngre pjäs.

Att meka Husan är relativt lätt (dock har jag inte så många andra fyrtaktare att jämföra med). Med hjälp av reparations manualen som finns att ladda ner från nätet så så går det rätt lätt om du har lite motorvana och inte tummen mitt i handen

Som jag förstår av manualen så är det väl dags att spräcka den efter 100 timmar för att gå igenom allt ordentligt, men kör du inte och tävlar hårt så går det säkert bra med 200.
Dock måste man hela tiden hålla koll på att allt sitter fast ordentligt och fixa saker om de går sönder eller blir slitna och det skadar nog inte att öppna de yttre delarna på motorn emellanåt för att kolla att allt står rätt till (ex toppkåpan och transmissionskåpan). Cylindern sitter som en del av motorblocket så för att kunna se på kolven så måste du spräcka hela motorn.

Att en Motard inte är en plastraket är jag fullt klar på, under mina yngre år så har jag kanske haft ett 10tal crossar av olika slag som alla fungerat bra, utom en YZ125 som inte mådde speciellt bra när jag låg på full gas i ett par mil :) men då var man ung o dum!.

Jag har plats i ett MC-garage i stan där jag bor, står kanske 14st hojar där. Man har tillgång till allt. Min polare har sin KTM 525 där så vi kan nog rådfråga varandra om det skulle vara ngt, iofs så är ingen av oss några supermekers men man lär sig antar jag!.

Att Husan är hetsig är precis det jag är ute efter. Fördelen med att bo i en mindre stad är ju att man slipper att bara köra mellan rödljusen, man kan faktiskt på mindre än en minut vara ute på diverse mindre vägar där man kan smiska den lite. Som sagt jag är ute efter att ha kul. Jag vill ha ett hysteriskt betende på mina hojar så att man känner att man lever!.

Jag vet att Honda XR650/TTR600/KTM640 osv är en bättre hoj på det sätt att man kan köra den den utan att igentligen tänka på vad man gör, men suck vad tråkigt det är att köra dom ( min personliga åsikt ). Hade tidigare en XR600 där vxl-lådan rasade dagen efter jag köpt den, kostade 12lax att få fixat. :mad:

Iof så har vi en kille här i stan som kör en XT600 modell Antikrundan men han kör skiten ur oss alla ändå. Han kan dra upp den på slangen i 80blås. Han kör bakhjul oavsett kurvor o skit, det lustiga är att man knappt kan se när han växlar, hojen är i samma läge hela tiden.

Hmm låter som om jag sitter o försvarar Husa nu men så är inte fallet. Jag är säker på att jag kommer att bli asförbannad ngn gång om jag o husan blir ett par, men har inte alla förhållanden sina brister :tuttar :fatta! :huvet
 

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Köpte en ny Husa -04 hadde en -03 innan o har aldrig varit nöjdare, roligare kör fordon får man leta efter alla kategorier... Svårstartad -03 a dock.

Brukar köra runt götet med omnejd lör o söndagar brukar bli ca 3 timmar på mätarn varje gång efter en heldag, direkt när jag kommer hem till garaget medans oljan är varm o go ut med skiten i med ny o redo är för nästa gång tar ca 15 - 20 min...

Man kanske inte behöver byta så ofta men jag gör det känns bara bra inombords om nån fattar vad jag menar...

Köp en Husaberg absolut roligast på gatan klart värt att man får ge den lite kärlek oftare...

MVH
//Patrick
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top