Basta skrev:
Det kan ju vara bra att inse att en motard inte är samma sak som en plasträcer. Öcer 150 kör man knappast och över 120 så har du så mycket luftmotstånd att det börjar gå lite segt. Är man van att sitta på plasträcer så tycker man kanske inte att det är något jättetryck. Jag har haft lite mycket meka med min men nu börjar vi bli riktigt bra kompisar. å andra sidan så skall det skruvas en del på en räcermaskin av den här typen. Att endast busa med i stan så skulle jag nog välja en lite kraftigare maskin som är lite mjukare i temperamentet. Och om du inte har ett garage så skulle jag absolut inte köpa en husa eller någon annan crossbaserad räser heller.
Min husa är hetsig som f.n och går knapt att ligga och mysa med, näe den vill ha full gas eller broms vilket lätt medför att man kör som en tattare in till jobbet mitt i stan. Det behövs inte mycket till plats mellan bilarna för att ta sig fram. Jag har precis börjat köra bana också och det är ju klart att rekomendera med Husan.
Jag använder min även i skogen (med annan dämpare och bromssystem fram) och då vill man absolut inte ha en tyngre pjäs.
Att meka Husan är relativt lätt (dock har jag inte så många andra fyrtaktare att jämföra med). Med hjälp av reparations manualen som finns att ladda ner från nätet så så går det rätt lätt om du har lite motorvana och inte tummen mitt i handen
Som jag förstår av manualen så är det väl dags att spräcka den efter 100 timmar för att gå igenom allt ordentligt, men kör du inte och tävlar hårt så går det säkert bra med 200.
Dock måste man hela tiden hålla koll på att allt sitter fast ordentligt och fixa saker om de går sönder eller blir slitna och det skadar nog inte att öppna de yttre delarna på motorn emellanåt för att kolla att allt står rätt till (ex toppkåpan och transmissionskåpan). Cylindern sitter som en del av motorblocket så för att kunna se på kolven så måste du spräcka hela motorn.
Att en Motard inte är en plastraket är jag fullt klar på, under mina yngre år så har jag kanske haft ett 10tal crossar av olika slag som alla fungerat bra, utom en YZ125 som inte mådde speciellt bra när jag låg på full gas i ett par mil
men då var man ung o dum!.
Jag har plats i ett MC-garage i stan där jag bor, står kanske 14st hojar där. Man har tillgång till allt. Min polare har sin KTM 525 där så vi kan nog rådfråga varandra om det skulle vara ngt, iofs så är ingen av oss några supermekers men man lär sig antar jag!.
Att Husan är hetsig är precis det jag är ute efter. Fördelen med att bo i en mindre stad är ju att man slipper att bara köra mellan rödljusen, man kan faktiskt på mindre än en minut vara ute på diverse mindre vägar där man kan smiska den lite. Som sagt jag är ute efter att ha kul. Jag vill ha ett hysteriskt betende på mina hojar så att man känner att man lever!.
Jag vet att Honda XR650/TTR600/KTM640 osv är en bättre hoj på det sätt att man kan köra den den utan att igentligen tänka på vad man gör, men suck vad tråkigt det är att köra dom ( min personliga åsikt ). Hade tidigare en XR600 där vxl-lådan rasade dagen efter jag köpt den, kostade 12lax att få fixat.
Iof så har vi en kille här i stan som kör en XT600 modell Antikrundan men han kör skiten ur oss alla ändå. Han kan dra upp den på slangen i 80blås. Han kör bakhjul oavsett kurvor o skit, det lustiga är att man knappt kan se när han växlar, hojen är i samma läge hela tiden.
Hmm låter som om jag sitter o försvarar Husa nu men så är inte fallet. Jag är säker på att jag kommer att bli asförbannad ngn gång om jag o husan blir ett par, men har inte alla förhållanden sina brister