Södra Sverige , utflykter med små barn :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Sporthoj kan ju allt sa varfor inte detta? :)

3 veckor semester borjar pa mondag och frugan vill inte sitta 3 veckor i morsan och farsans sommarstuga sa jag har lovat att forst veckan skall vi kora runt lite i sodra Sverige och kanske Danmark.

Vad finns som passar familj med 2 samt 4 aring?

Just nu finns Legoland och Astrid Lindgren varld pa listan.

Lite klurigt da det galler nasta vecka, vill aka till 2 kanske 3 stallen och vill inte sitta helt for mycket i bilen. Utgar fran Lund.

:)

Edit: Menar val inte utflykter direkt sa vi kommer overnatta i hotell/stugor.. :)

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Tack. Blir garanterat en svang dit da sommarstugan inte ligger langt darifran (nara kaseberga).

Mer? :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
det blir 2 veckor strandhang (malarhusen) efter den har veckan, som vi vill ha lite mer aktiv :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Öland och Kolmården kanske, var på den sistnämnda förra veckan och förutom dürt inträde så tyckte jag det var bra = såg alla djur förutom huggorm som vi ändå såg i det fria helgen efter ;) Delfinshowen var sevärd och lagom lång, denna dära linbanan var trevlig och förvånansvärt tystgående. En lite lugnare berg och dalbana hade dom numera, 90cm höjdgräns var det och det följde dom inte.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Öland och Kolmården kanske, var på den sistnämnda förra veckan och förutom dürt inträde så tyckte jag det var bra = såg alla djur förutom huggorm som vi ändå såg i det fria helgen efter ;) Delfinshowen var sevärd och lagom lång, denna dära linbanan var trevlig och förvånansvärt tystgående. En lite lugnare berg och dalbana hade dom numera, 90cm höjdgräns var det och det följde dom inte.

Dom flesta har med sig huggorm när dom åker till Kolmården ...

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Finns en nöjespark i Köpenhamn vid namn Tivoli. Där hade jag och en kompis skitskoj när våra familjer semestrade i Danmark.

Om inte barnen är allt för små för att uppskatta karuseller och sånt så kan det kanske vara värt att kika på.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ska ner till samma trakter. Beställde en rejäl drake (3 m2) som jag kan lajja med på beachen medan kidsen badar fötterna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Köpenhamn är fullt av trevligheter.
High Chaparall är faktiskt ganska trevligt, stuntshowen imponerar även på vuxna.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
High Chaparall är faktiskt ganska trevligt, stuntshowen imponerar även på vuxna.

App app, polaren fick spendera midsommar på sjukan p.g.a. brusten blindtarm och gissa var han hade varit helgen innan... :fakta 12cm snitt i buken och 3 veckors sjukskrivning kosta det kalaset.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag ska ner till samma trakter. Beställde en rejäl drake (3 m2) som jag kan lajja med på beachen medan kidsen badar fötterna.
Stuga dar nere eller? Ganska mycket stockholmare dar pa sommaren

Lajjar med draken nar kidsen badar... ralig farbror :hihi

YES. det hade jag glomt. Dit blir det nog!
Marknader ar inte vad dom var...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett tips till:
Semesterracet i Vimmerby.
När ungjävlar är inblandade så bör man växla en slant i enkronor och köra vadslagning vid banan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tallefjant skrev:

Vi var med lillkorv(6år) på Legoland förra veckan. Han var lyrisk de två dagar vi var på parken och minst lika överlycklig dagen innan då vi besökte äventyrsbadet Lalandia.

Jag skulle dock avråda för att lägga pengar på vare sig Legoland eller Lalandia innan barnen blivit lite äldre. ett äventyrsbad är som sagt ett äventyrsbad och de bör ha lite vattenvana innan de har kul där.

Jag skulle säga att Legoland är är optimalt för barn i åldrarna 6-10.. De är väldigt strikta med ålder och framförallt längd på Legoland. För de flesta "riktiga" attraktioner krävs att barnen är 120cm och detta mäts hela tiden av personalen. De står med särskilda "mätpinnar" vid varje attraktion och kollar alla knoddar som de är osäkra om längden på.
Har de passerat 120cm får de göra så gott som allt utom att "ta körkort" och alltså köra bilarna vilket kräver att de fyllt 7.. Då min grabb hade någon extra centimeter till godo och alltså fick åka alla attraktioner kunde han hantera det faktum att han var ett par månader för ung för bilarna..

Så mitt tips är att du väntar ett par år med Legoland. Spar det tills de är 7 & 9 så kommer de kunna göra allt och ha fantastiskt roligt.

Man behöver ju inte beta av allt roligt på en gång. Det kommer ju fler sommrar och sommarlov som man skall fylla med fantastiska upplevelser och roliga resmål...

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ett tips till:
Semesterracet i Vimmerby.

Tack men fel vecka tyvarr, den vecka ligger jag pa playa les malarhus :) (lajjar med stor-draken;) )

Men bra forslag. Maste se om jag hittar nagot annat folkrace, eller traktorpulling kanske :)

Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vi var med lillkorv(6år) på Legoland förra veckan. Han var lyrisk de två dagar vi var på parken och minst lika överlycklig dagen innan då vi besökte äventyrsbadet Lalandia.
Tackar! Hade nastan strukit legoland i vilket fall som helst, javla korande om man sedan vill upp till smaland eller nagot en runda.

Halva grejen ar att frugan (eller ungarna for den delen) inte sett mycket av Svea rike forutom lite Skane, sa det blir nog en tur till Smaland, troligt vis High Chapparal och/elller Astrid's varld.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning