Söka sikt

Bullen3000

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Suzuki
När du kör på landsväg och söker sikt intill mittlinjen innan en högerkurva. Går du in till mitten av ditt körfält när du får möte då eller ligger du kvar intill mittlinjen?

Raderad medlem 51742

Guest
Om kurvan är skymd ser jag till att aldrig gå längre ut mot mitten än att jag har marginal och kan justera ifall jag skulle få möte av en bil som dyker upp snabbt och som genar över mittlinjen. Oftast innebär det att jag ligger mellan mittlinjen och mitten av körfältet vid svängpunkten och sedan går in mot mitten av körfältet under svängen, men det beror på sikten och kurvans geometri. Att ligga vid mittlinjen i högerkurva när sikten är skymd är inte helt hälsosamt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror helt på kurvans beskaffenhet, men jag brukar inte ligga vid mittlinje i blinda kurvor, eftersom det finns gott om folk i bilar som skär kurvor väldigt mycket över mittlinjen, och jag vill kunna hinna ur vägen för dem.
Har mött bilar på fel sida vägen flera gånger varje säsong.

Bullen3000

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Suzuki
Jag blev underkänd på mitt förarprov för att jag låg i mitten av mitt körfält innan några högerkurvor där jag fick möte av lastbil/bil.. provförrättaren ville att jag skulle ligga och söka sikt oavsett möte.. Känns jävligt fel.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, provförrättaren har förmodligen gjort rätt bedömömning. Det beror ju som sagt väldigt mycket på hur kurvan ser ut, t ex om den är helt blind när man befinner sig inför eller vid svängpunkten eller enbart skymd så man inte kan få överblick innan man når kurvan. Om du ser en bit in i kurvan, men inte hela, söker du sikt genom att gå ut till vänster mot mittlinjen fram till svängpunkten för att sedan svänga in mot högerkanten, men det fungerar inte om du ser en väldigt kort sträcka in i kurvan vid svängpunkten. Då kan en genande bil plötsligt dyka upp på kollisionskurs mitt i kurvan. I så pass skymda kurvor får man skaffa sig marginal genom att ligga närmare mitten.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
En punkt kan ju också vara att försöka få kontroll på om det finns något hinder i vägkanten, någon som är ute och går eller något parkerat fordon. Men det är klart, ser du att du får ett möte redan innan, så kanske det är bättre att dra ner lite mer på hastigheten istället för att minska marginalerna till det mötande fordonet.

Bullen3000

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Suzuki
Okej tack era svar låter vettiga. Men är det inte viktigt att kunna hålla uppe ett tempo på 70 väg. Att gå ned till 60 bara pga av en sväng är väl inte ok?

Raderad medlem 51742

Guest
Man skulle kanske kunna säga att principen är man skall placera sig för att genom sikten få bästa möjliga marginal och handlingsutrymme för hinder och mötande trafik. Det får man ofta, men inte alltid, genom att placera sig vid mittlinjen. Det får aldrig finnas någon risk att man krockar med en bil som skär kurvan. Det kommer du inse redan under din första MC-säsong, förhoppningsvis utan att behöva hamna i fronten på mötande bil först.

Problemet är att många, framför allt nybörjare, kanske lägger sig lite väl långt åt höger, men framför allt att de har en allt för tidig svängpunkt, vilket gör att de får mycket sämre sikt genom kurvan än vad de faktiskt kunnat ha, utan risk för närkontakt med mötande. Det här är inte så enkelt att förklara i en enkel grundregel och för att få det begripligt tror jag många provförrättare väljer det enkla budskapet: "lägg dig vid mittlinjen inför kurvan."

Sen är ju uppkörningen en helhetsbedömning och det kan ju ha varit så att provförrättaren inte känt sig helt trygg med din körning av flera skäl och då valde att peka på just detta som anledning.

Ang. tempo: ja, du skall hålla uppe farten, men aldrig mer än att du skall kunna stanna på den del av vägen du kan överblicka. I skymda/tvära kurvor kan det ibland innebära att man behöver sänka farten.

Last edited by a moderator:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Okej tack era svar låter vettiga. Men är det inte viktigt att kunna hålla uppe ett tempo på 70 väg. Att gå ned till 60 bara pga av en sväng är väl inte ok?

(Med risk för att skriva på näsan, men det får du ta då jag förutsätter att du har körkort)

Alltså: 70 är MAX TILLÅTEN hastighet, det är inte "Gällande" eller "rekommenderad" hastighet vilket många tycks tro. Beroende på förhållanden så kan rätt hastighet vara allt mellan typ 5 km/h och 70 km/h.

Att gå ned till 60 inför en skarp kurva är ibland inte bara klokt utan även nödvändigt med tanke på sikt och andra omständigheter.

Vill man köra hoj med flyt på kurvig väg gäller långsamt in i kurvor och fort ut ur kurvor. :fakta

Bullen3000

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Hoj
Suzuki
Okej jag känner att jag har fått bättre grepp på hur staten vill att jag ska framföra ett 2 hjulet fordon. Tackar!

Lugnt, så känslig är jag inte och jag hajar vad du menar.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du har fått många bra svar här, du kommer förstå efter en eller några säsonger på hoj varför man gör så och varför det är viktigt, och om du tar bandagar eller knix kurser kommer du lära dig ännu mer om det och kommer att uppskatta det på ett helt annat sätt

:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...