Söker den perfekta allroundhojen

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag har sålt min kära Fireblade och är på jakt efter den perfekta tusenkostnären, i budgetutförande. Max 50 000:- Helst en bit under

Jag vill kunna ta lite söndagsturer med tanten bakpå, köra lite mer inspirerat på landsväg, kanske ta en tur på dåliga vägar, grusvägar mm. Utan att att få hjärtat i halsgropen.

Jag har fått tips på både Super Teneré och African Twin. ST är lite billigare och har bättre motor. AT är lite dyrare men smidigare och bättre på grus, dock med klenare motor inte lika bra med skjuts. Jag ska kika på båda och provköra så får vi se.

Det har även viskats lite om TDM, den verkar dock inte vara gjord för grusväg direkt

Erfarenheter, förslag och glada tillrop önskas.
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Triumph Tiger kanske? Har lånat en sådan av en polare för några år sedan. Det funkade OK på grusväg tycker jag. Lite hög tyngdpunkt var det möjligen. Bra bromsar var det. Gamla modellen som tillverkades till 98 är lite tröttare än senare modell men borde passa din plånbok.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Min XT660 -04 (den nya med insprutning osv [till salu förresten, hehe]) funkar bra för det du beskriver men kanske har lite klen motor om de du tänkt dig är på 750cc. Däremot lär det utklassa dundeklumparna på grusväg och i stan. Den är guld att skjutsa på. Min "tant" tycker den är underbar att åka bakpå jämfört med tidigare R6an.
Laddar du sen på ett 17" framhjul och bra däck (fram och bak) så lär den inte göra bort dig alldeles även på bana. Grusdäcken som sitter på funkar iofs utmärkt på asfalt. Det den gör sämre än de andra antar jag är höghastighetstouring. Ska jag nånstans lite längre tycker jag det är bekvämt att ligga 110-130.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Pssst... Varadero 1000 =)
Finns för strax under 50 kkr

Cagiva Elefant har jag hört en del bra om också, Ducati-twinnen är nog härlig i välservat skick.
 
Last edited:

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Varaderon och tigern hade jag fått för mig var förklädda touringlok. Stora tunga och hopplöst osmidiga. Kanske dags att omvärdera? Jag får försöka hitta en möjlighet att provköra. Då måste jag kanske ta med V-strom i beräkningen också?

Dominatorn har jag testat och kom inte riktigt överens med motorn, lite klen. Tyvärr samma sak med XT. Sorgligt nog, för båda maskinerna var utomordentliga i alla andra avseenden.

Jag ska testa de maskinerna ni nämt nu, om jag hittar lämpliga ex. Men Super Tenerén ligger bra till just nu. Om motorn lever upp till alla lovord.

Någon med erfarenheter från dessa maskiner som dela med sig.
 

Paranoid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Haninge
Hoj
FZR1000 RMX 250
Multistrada, roligare får du leta efter, har inte koll på pris men misstänker att den är för dyr
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Olsson skrev:
2264990
Jag ska testa de maskinerna ni nämt nu, om jag hittar lämpliga ex. Men Super Tenerén ligger bra till just nu. Om motorn lever upp till alla lovord.

Du kanske ska titta på en AT oxå. Dom sägs ju generellt vara bättre än en Super Teneré.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TDM har trevligare motor än AT som jag anser är för surrig för ändamålet, konstigt nog.

Inga problem att köra TDM på grusväg heller. Inte samma längd på fjädringsvägen som t.ex. AT men det mesta sitter ändå i föraren. Vikten är ju samma eller kanske rent av lättare än AT och med 18-tums framhjul finns det ungefär samma typ av däck att tillgå.

Jag har med landsvägsdäck kört TDM tillsammans med Aprilia Pegaso och Transalp utan större problem. Är det inte alltför stora hål funkar Yamman och har ju avsevärt mer effekt.

Super Teneré är ju en äldre konstruktion än AT, så den senare bör naturligtvis vara lite bättre överlag. Fortfarande är dock ST:n motor det bättre alternativet, en mindre version av TDM-motorn juh...

Det hela blir lite frågan var tonvikten kommer att ligga, på kälskottsskadade grusvägar med medföljande djupa hål eller mer finåka på hyfsade grusvägar och asfalt? Är du van sporthoj tror jag du uppskattar TDM:en landsvägsegenskaper och motor mer än eventuell fjädringsväg hos en Africa Twin.
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
köp en tidig gixxer 1100:a,fighterkonvertera, köp en uppsättning fälar och kräng på ett par TKC80 däck, thats it!
Då kan du smiska grusväg så det står härliga till, dessutom köra bana när andan faller på.. pris totalt 25-30 lök.

köp en, jag har en själv..
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jåke skrev:
2265084 TDM har trevligare motor än AT som jag anser är för surrig för ändamålet, konstigt nog.

Inga problem att köra TDM på grusväg heller. Inte samma längd på fjädringsvägen som t.ex. AT men det mesta sitter ändå i föraren. Vikten är ju samma eller kanske rent av lättare än AT och med 18-tums framhjul finns det ungefär samma typ av däck att tillgå.

Jag har med landsvägsdäck kört TDM tillsammans med Aprilia Pegaso och Transalp utan större problem. Är det inte alltför stora hål funkar Yamman och har ju avsevärt mer effekt.

Super Teneré är ju en äldre konstruktion än AT, så den senare bör naturligtvis vara lite bättre överlag. Fortfarande är dock ST:n motor det bättre alternativet, en mindre version av TDM-motorn juh...

Det hela blir lite frågan var tonvikten kommer att ligga, på kälskottsskadade grusvägar med medföljande djupa hål eller mer finåka på hyfsade grusvägar och asfalt? Är du van sporthoj tror jag du uppskattar TDM:en landsvägsegenskaper och motor mer än eventuell fjädringsväg hos en Africa Twin.

Ahh... Pudelns kärna så att säga. Vad ska tonvikten ligga på? Jag vet inte. Det är därför jag skjuter lite brett just nu med en hoj som ska klara allt och lite till. TDM är nog värd att titta lite närmare på. Det är bara det att det inte är precis vad jag har sett framför mig när jag fantiserat om nästa hoj. Om du förstår vad jag menar. :)

När det gäller TDM, är det någon årsmodell som är en brytpunkt? Är alla hojar efter ett visst datum så mycket bättre att det bara är att glömma alla tidigare?
 
Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Olsson skrev:
2264845 Jag har sålt min kära Fireblade och är på jakt efter den perfekta tusenkostnären, i budgetutförande. Max 50 000:- Helst en bit under

Jag vill kunna ta lite söndagsturer med tanten bakpå, köra lite mer inspirerat på landsväg, kanske ta en tur på dåliga vägar, grusvägar mm. Utan att att få hjärtat i halsgropen.

Jag har fått tips på både Super Teneré och African Twin. ST är lite billigare och har bättre motor. AT är lite dyrare men smidigare och bättre på grus, dock med klenare motor inte lika bra med skjuts. Jag ska kika på båda och provköra så får vi se.

Det har även viskats lite om TDM, den verkar dock inte vara gjord för grusväg direkt

Erfarenheter, förslag och glada tillrop önskas.
45900kr!
http://www.blocket.se/vi/8616940.htm?ca=11_s


Sök på R1100GS eller R 1100 GS så hittar du några fler. Många ligger under din 50TSEK gräns.
 
Last edited:

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
GeFeldz skrev:
2264878 Pssst... Varadero 1000 =)
Finns för strax under 50 kkr

Cagiva Elefant har jag hört en del bra om också, Ducati-twinnen är nog härlig i välservat skick.

Instämmer! Betydligt smidigare och roligare hoj än motsv. modeller typ negertvåor, slappa transalper och stora "reise-enduro" som Varadero, Tiger, Aprilia CapoNord m fl.

På roligast-listan just nu är Multistrada, alla dagar i veckan. Inte långt efter kommer Elefanten. Om jag kunde klämma i multins motor i Elefanten hade vi en klar vinnare. Fast elefanten duger ändå bra till mesta; grus, bus eller touring!

Se mer på http://www.elefantriders.com
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Olsson skrev:
2265101När det gäller TDM, är det någon årsmodell som är en brytpunkt? Är alla hojar efter ett visst datum så mycket bättre att det bara är att glömma alla tidigare?
91-95: Modell 1 så att säga. Den har 360-gradersvev och kantigare utseende än de senare. En borrad ST motormässigt, med 2-1 tillbehörsystem låter den som en BMW1100GS :D

Pris 25-30 kkr

96-98: Modell 2A med 270-graders vev, lite mer effekt och ett rundare utseende. Annan utväxling och nytt förgaseri mm. Lite annan hoj egentligen och låter mer som Ducce än BMW :tummenupp

Pris 40-45 kkr

99-01: Modell 2B: Förgasarna uppdaterade, lite instrument bytta (tankmätare tillkommer) och ändrad utväxling samt nya backspeglar. Oförändrat utseende.

Pris 50-60 kkr

01-framåt: 900-kubik och större uppdatering över lag. Bättre? Nja...

hass hade ju annars en ljus idé med BMW'n och en annan udda fågel är ju Cagiva Navigator 1000 med Suzuki-twin. 96 hkr och lättare än TDM... :banana
Tror inte du får en för 50 kkr däremot.
 
Last edited:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag hade en Suzuki V-Strom DL650 förra året. Underbar hoj, fin på kurviga vägar, bra vindskydd i högre farter om du byter till MRA Vario Touring screen, hyfsat tryck i motorn(cirka 67 hästar, exakt samma motor som i SV650)) och går bra att köra grus med. Upprätt sittställning. Superskön att sitta på, även för passageraren. Du får en 04'(första året dom gjordes) för strax över 50 000.
Den finns också som 1000 kubikare, gjordes första gången 02 som du kan få för cirka 60 000, tror jag. Kolla blocket.

v-strommarna hänger här(kolla in forumet):
http://www.stromtrooper.com/

V-strom på blocket, billigast först:
http://www.blocket.se/li?ca=8_s&q=v-strom&c=6&vt=&th=1&w=3&sp=1
 
Last edited:

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Jåke skrev:
2265291 01-framåt: 900-kubik och större uppdatering över lag. Bättre? Nja...

Jag tänkte väl att du, Jåke, skulle nämna TDM så att jag slapp... :tummenupp

Jag sålde nyligen en TDM900-02 och fick jobba hårt för att bli av med den. Den gick till slut för 61.000kr och när jag har lyssnat runt med andra som har liknande maskiner till salu just nu så verkar det som att den prisbild som Jåke nämner skall justeras neråt ganska rejält. Det skall inte vara någon omöjlighet att hitta en fin TDM850-01 för 50.000kr.

Brytpunkten mellan 850 och 900 är mellan årsmodellerna 01/02. Skillnaden mellan dessa två är så stor att det är enklare att uttrycka det som att i alla fall backspeglarna lämnades oförändrade...

Jag har ägt och kört både TDM900 och TDM850. Jag har gjort mitt bästa att använda bägge dessa hojar till allt jag har kunnat fantisera ihop och har faktiskt svårt att tänka mig en bättre "kompromiss-hoj". Oroa dig inte för grusegenskaperna, den är så välbalanserad att du inte blir frånåkt av en likvärdig förare med mindre än att han/hon sitter på en ren grushoj med knottriga däck.

Om jag skulle köpa mig en TDM idag skulle jag satsa på en TDM850-01 eftersom det ger mycket mer "hoj per krona" än den dyrare TDM900. (Visst, TDM900 är uppdaterad på varenda punkt där TDM850 brister men det har blivit en CBR600F av den - Så bra så att den är tråkig i verkligheten!)

Hoppsan... Ledsen att inlägget blev lite långt, men jag vill så gärna använda alla knapparna på tangentbordet... :rolleyes:

...Just ja! Jag glömde ju erkänna att jag tycker att TDM egentligen är en skitful hoj, men resten av konceptet gör att den är mycket lätt att trivas med.
 
Last edited:

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Mycket att fundera på och ännu mer att försöka provköra. Puh! Jag har en del att reda ut i huvudet och begärtarmen. I slutändan är det bara provkörning som gäller och ta den som känns bäst.

Stort tack till alla.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top