Söker dokumentär! Krigsfotografer...

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag söker en domkumentär om krigsfotografer, någon som har en länk till typ Youtube där man kan se den? Jag är inget data geni :död

Farsan såg den för ett tag sen och tyckte jag skulle sen den så nu är jag nyficken på vad det är för någon. Den skulle tydligen vara himla bra. Så vit jag vet så heter den bara "war photografer" på engelska. Stod inget mer i tidningen nämligen.

Någon som sitter på en länk där man kan se den? Ge den till mig! :)
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Du måste mena Robert Capa. Den mest kände av alla krigsfotografer. Han fotograferade många krig, bland annat WW2 där han var med i en av dom första landstigningsbåtarna under dagen D. Det speciella med denna man var att han alltid lyckades överleva, så till den grad att stridande soldater ville ha honom nära sig efter som dom trodde han förde tur med sig. Han dog till slut i Indokina när han trampade på en landmina.
Jag har sett dokumentären och håller med om att den är mycket bra. Vet dock ej var den finns att få tag i men nu har du ett namn att söka på i alla fall.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
enduroemil skrev:
2639014 Jag söker en domkumentär om krigsfotografer, någon som har en länk till typ Youtube där man kan se den? Jag är inget data geni :död

Farsan såg den för ett tag sen och tyckte jag skulle sen den så nu är jag nyficken på vad det är för någon. Den skulle tydligen vara himla bra. Så vit jag vet så heter den bara "war photografer" på engelska. Stod inget mer i tidningen nämligen.

Någon som sitter på en länk där man kan se den? Ge den till mig! :)

Finns en väldigt bra dokumentär om en fotograf som (om jag inte minns fel) är med i hela WW2 och sist och slutligen stupar i spanska inbördeskriget när han försöker rädda en sårad soldat.
Det speciella är att han låter sin kamera rulla medan han springer iväg för att försöka rädda soldaten och därmed fångas hans sista stund i livet på film..

Nu minns jag inte några namn eller så men jag kände att jag måste skriva detta. Lycka till i jakten.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Enchantment skrev:
2640476 Du måste mena Robert Capa. Den mest kände av alla krigsfotografer. Han fotograferade många krig, bland annat WW2 där han var med i en av dom första landstigningsbåtarna under dagen D. Det speciella med denna man var att han alltid lyckades överleva, så till den grad att stridande soldater ville ha honom nära sig efter som dom trodde han förde tur med sig. Han dog till slut i Indokina när han trampade på en landmina.
Jag har sett dokumentären och håller med om att den är mycket bra. Vet dock ej var den finns att få tag i men nu har du ett namn att söka på i alla fall.

Den har jag sätt tror jag... Jag ska leta upp den också. Men tror inte det är den som farsan menar, jag får höra med han. Jag får jaga vidare.

zoddri skrev:
2640566 Finns en väldigt bra dokumentär om en fotograf som (om jag inte minns fel) är med i hela WW2 och sist och slutligen stupar i spanska inbördeskriget när han försöker rädda en sårad soldat.
Det speciella är att han låter sin kamera rulla medan han springer iväg för att försöka rädda soldaten och därmed fångas hans sista stund i livet på film..

Nu minns jag inte några namn eller så men jag kände att jag måste skriva detta. Lycka till i jakten.

Jag tror jag måste krossa din dröm nu. Det är nog Mikael Moore som har gjort den dokumentären. Hela historien var fiktiv tror jag.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
enduroemil skrev:
2642308


Jag tror jag måste krossa din dröm nu. Det är nog Mikael Moore som har gjort den dokumentären. Hela historien var fiktiv tror jag.

Om Spanska inbördeskriget inträffade EFTER WW2 så är den fiktiv.....:)
 

Belial

Medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
R1
enduroemil skrev:
2639014 Jag söker en domkumentär om krigsfotografer, någon som har en länk till typ Youtube där man kan se den? Jag är inget data geni :död

Farsan såg den för ett tag sen och tyckte jag skulle sen den så nu är jag nyficken på vad det är för någon. Den skulle tydligen vara himla bra. Så vit jag vet så heter den bara "war photografer" på engelska. Stod inget mer i tidningen nämligen.

Någon som sitter på en länk där man kan se den? Ge den till mig! :)

Kan det vara denna med Tom hanks som berättare
Handlar om filmfotografer i WW2

http://www.amazon.com/Shooting-War-World-Combat-Cameramen/dp/B0001NBLXG

Hitta tyvärr inget klipp från den..
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
enduroemil skrev:
2642308
Jag tror jag måste krossa din dröm nu. Det är nog Mikael Moore som har gjort den dokumentären. Hela historien var fiktiv tror jag.

Blandade ihop två personer. Fan man ska inte skriva inlägg efter midnatt.. Hur i ******* fick jag in det kriget _efter_ WW2? :huvet

Men hursomhelst så är sekvensen jag syftar på en rätt så känd filmsnutt. Kan vara värd att kolla upp, även om jag ännu inte kommer på några namn.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
så kan det gå:näsblod

Den 27 oktober befann han sig i San Lucia i utkanten av Oaxaca City.
Han filmar en vild sammanstötning mellan studenter och vad som uppges vara en grupp beväpnade män - enligt vissa uppgifter ingår bland andra ett antal polismän i gruppen.
Skjutandet tilltar, och plötsligt faller Will död ner. Kameran fortsätter att rulla och dokumenterar alltihop.

http://www.youtube.com/verify_age?next_url=/watch?v=G_JQfGfLEU8

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,950268,00.html
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top