Söker efter en liten touchpenna

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Spyder RSS -15
Har mobilen i ett "fodral" på styren när ja är ute och åker.
Önskar kunna använda mobilen utan att ta av mig handskar eller att behöva plocka ur telefonen från fodralet.
Det funkar med fingret så då borde den även fungera med en touchpenna, eller?
Vill ha en touchpenna som är liten och smal så att den får plats tillsammans med telefonen (instucken bredvid) och inte nåt som är i storlek med en vanlig penna.
Var kan man hitta nåt i storlek med pennorna som man tidigare kunde sticka in i mindre plattor och telefoner (kanske fortfarande finns telefoner som har det), för de borde väl finnas och fungera?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Den pennan du refererar till hade man till en helt annan skärmtyp.
Det var två lager film med typ olja mellan. När man tryckte med pennan så fick man kontakt mellan lagren och på så vis skapades touchscreenfunktion.
Dagens lösningar är glasbaserade och den pennan kommer ej fungera på dagens telefoner.
Du behöver en penna med en gummitopp längst fram. Om dessa görs så smala som du vill ha ska jag låta vara osagt...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag är faktiskt oxå sugen på mer om det här, ska sätta min mobil som du har det, men jag har till o med problem idag med o pilla på den när man stannat. Mitt problem är att jag har race handskar som är väldigt bekväma o köra med, men är bökiga att både få av och på.

D69angl: tror du en sådan penna fungerar igenom plast? jag har min telefon i ett sådant där fodral (som ska vara vattentätt, men jag tvivlar). Det går o trycka på plasten (om man trycker lite mer bestämt) och få resultat på telefonen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ser två lösningar:

1. Ge fan i mobilen.

2. Skaffa en mobil som har möjlighet att manövreras med handskar, tex Sony Z3/5 (finns säkert andra som har det läget också, Sonyn är dessutom vattentät).

3. Ge fan i mobilen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns pennor av alla möjliga storlekar som fungerar med moderna mobilskärmar, de brukar kallas stylus. Se till att du skaffar en som funkar för kapacitiva skärmar bara.

Har sett små stylus-prylar man kan montera på/i fingerspetsar på handskar med, men det var längesedan jag såg en sådan nu.

Annars funkar morötter, korvar och sånt också. :hihi
(och att suga på fingret på handsken och sedan köra mobilen)

Vad gäller plastfilm framför skärmen på mobilen så finns det plastfilm som funkar på kapacitiva skärmar med, men vet inte om det blev någon succe och går att köpa löst. :hihi

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Spyder RSS -15
Den pennan du refererar till hade man till en helt annan skärmtyp.
Det var två lager film med typ olja mellan. När man tryckte med pennan så fick man kontakt mellan lagren och på så vis skapades touchscreenfunktion.
Dagens lösningar är glasbaserade och den pennan kommer ej fungera på dagens telefoner.
Du behöver en penna med en gummitopp längst fram. Om dessa görs så smala som du vill ha ska jag låta vara osagt...
Okay, ja de hade ju varit för bra om det gått att använda :(

Jag är faktiskt oxå sugen på mer om det här, ska sätta min mobil som du har det, men jag har till o med problem idag med o pilla på den när man stannat. Mitt problem är att jag har race handskar som är väldigt bekväma o köra med, men är bökiga att både få av och på.

D69angl: tror du en sådan penna fungerar igenom plast? jag har min telefon i ett sådant där fodral (som ska vara vattentätt, men jag tvivlar). Det går o trycka på plasten (om man trycker lite mer bestämt) och få resultat på telefonen
Jag har den här ifrån Biltema (har så klart klippt bort Biltematexten haha) och den fungerar bra utan handskar.
Vill kunna ha pennan bredvid telefonen så man enkelt kan ta upp den vid behov.
Jag ser två lösningar:

1. Ge fan i mobilen.

2. Skaffa en mobil som har möjlighet att manövreras med handskar, tex Sony Z3/5 (finns säkert andra som har det läget också, Sonyn är dessutom vattentät).

3. Ge fan i mobilen.

Jag ska ju inte pilla på telefonen när jag kör utan stannar ju så klart först.
Tanken är inte att trå och surfa utan mer för att kunna plocka fram en app, karta, byta musikapp i Spotify, kolla ett sms eller enklare grejer. Ska jag surfa så kan jag stanna och ta av hjälm och handskar.
Mobil byter jag inte för en sån här sak.

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Spyder RSS -15
Det finns pennor av alla möjliga storlekar som fungerar med moderna mobilskärmar, de brukar kallas stylus. Se till att du skaffar en som funkar för kapacitiva skärmar bara.

Har sett små stylus-prylar man kan montera på/i fingerspetsar på handskar med, men det var längesedan jag såg en sådan nu.

Annars funkar morötter, korvar och sånt också. :hihi
(och att suga på fingret på handsken och sedan köra mobilen)

Vad gäller plastfilm framför skärmen på mobilen så finns det plastfilm som funkar på kapacitiva skärmar med, men vet inte om det blev någon succe och går att köpa löst. :hihi
Nice, jag tar med mig en varmkort så är problemet löst hahaha :)

Ska söka mer på stylus.

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Det ska finnas en spray eller som ett lim som man duttar på handskens pekfinger så man kan göra vilken hanske som helst kompatibel med kapacitiva skärmar. Vet att jag läste om det någonstans, men hittar inte produkten nu. Någon som vet?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har testat ett par olika pennor men det finns fan bara ett vettigt alternativ och det är Stabilo Smartball 2.0
Alla andra pennor jag testat lider av samma problem, delen som man använder till telefonen är alldeles för mycket gummi och har en tendens att "klistra" fast sig lite i skärmen, Stabilon har en lite plastigare del som glider utav bara fan över skärmen och telefonen reagerar mycket tydligare på den än på andra pennor jag testat.
Kostade mig 84kr men värt vartenda öre, jobbar i butik och står en del i kassan så vill helst undvika kontakt med telefonen då det sprids en jävla massa bakterier via pengar så använder nästan bara penna när jag pillar på telefonen.

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Spyder RSS -15
För att använda näsan måste jag ta av hjälmen, och för att ta av hjälmen måste ja ta av handskarna.
Jag kollar nog efter en penna istället men tack för förslaget :)
Har testat ett par olika pennor men det finns fan bara ett vettigt alternativ och det är Stabilo Smartball 2.0
Alla andra pennor jag testat lider av samma problem, delen som man använder till telefonen är alldeles för mycket gummi och har en tendens att "klistra" fast sig lite i skärmen, Stabilon har en lite plastigare del som glider utav bara fan över skärmen och telefonen reagerar mycket tydligare på den än på andra pennor jag testat.
Kostade mig 84kr men värt vartenda öre, jobbar i butik och står en del i kassan så vill helst undvika kontakt med telefonen då det sprids en jävla massa bakterier via pengar så använder nästan bara penna när jag pillar på telefonen.
Har även förstått av att ha läst en del kommentarer här och där att många pennor även enkelt tappar "spetsen", eller de kanske bara är på väldigt billiga pennor.
Vart köpte du den du nämner?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
För att använda näsan måste jag ta av hjälmen, och för att ta av hjälmen måste ja ta av handskarna.
Jag kollar nog efter en penna istället men tack för förslaget :)

Har även förstått av att ha läst en del kommentarer här och där att många pennor även enkelt tappar "spetsen", eller de kanske bara är på väldigt billiga pennor.
Vart köpte du den du nämner?

Jag köpte min via jobb, och vi köper den av ett företag som heter BNT.
Men typ alla bokhandlar borde ha Stabilos grejer, dom är överlägset top of the line.
Om du inte hittar den eller något liknande hos lokala handlarn så kan jag skicka en till dig för 63kr plus frakt, det är vad den kostar mig efter personalrabatt.
Jag är stört nöjd med min iaf, har använt den dagligen i lite över 2 månader nu utan problem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte säga att antingen surfar man el kör hoj! man kan inte göra både och, sen kom jag på att de gick.

landscape-1438606798-water.gif

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
"Söker efter en liten touchpenna "

Kolla http://glovedot.se/
För 100 kronor får du två små "pluppar", du fäster en av dem på lämpligt finger på handsken. Fungerade bra när jag testade dem.
Tips, se efter i vilken vinkel som du håller fingret när du pekar på skärmen, det är inte alltid som placeingen av Glovedot mitt på fingertoppenär den bästa.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring