Söker er som kört cbr929 och sv1000

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hade personligen aldrig bytt en CBR mot en SV. Det finns en anledning varför SV är billigare i försäkringen då allt är sämre med den.

Köpa en SV bara för få ner FB kostnaderna, sedan inser man hur tråkigt det är och försöker rädda det genom att köpa slipon/helsystem, mappa den, byta ut allt som man tror gör den tråkig och i slut ändan inse att man kastat bort massa pengar och hojen är fortfarande inte som en CBR rad-4, varför inte lägga de pengarna på försäkringen på den du har idag.

Jag personligen gillar ej V-twin, gasar man så har den bra bottendrag, släpper man har den jävla massa motorbroms. Så fort man tycker det börjar hända nåt i motorn är det dags att växla.

Vänta nu!??! Det där var ett av dom underligaste inläggen jag har läst... Hur hänger försäkringspremien ihop med kvalitén? eller vad det nu är som är "sämre"

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Twin och r4 är ju två vitt skilda skolor. Man kan ha åkt båda men känner ganska snart vad som passar en själv. Jag började med r4 men fastnade i twinträsket efter provkörning och trivs alldeles utmärkt.:)

Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att betala lite extra för att ha den hoj jag verkligen vill ha annars ledsnar man rätt snabbt.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är mest en vanesak med motorbromsen .Märker knappt av den när jag kör med Mt-01an o den sägs ha en grym motorbroms

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
SV måste vara skit om man ser till försäkringen. Försäkrade precis min SV för 2600:- helförsäkring/helår...! =)

Hos Suzuki märkesförsäkring gick den tidigare i högsta klassen ihop med GSX-R 1000 osv, billigt var det inte! Nu har dom flyttat ner den en klass...

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Jag själv hade en Honda X11 och gick till sv1000, det bästa byte av hoj jag har gjort. Vilken trevlig motorgång/sound.

Kör nu bmw f800gs bara för att kunna komma lite offroad också.
Men saknar nog lite min sv1000 och dess trevlig motorgång/sound.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vänta nu!??! Det där var ett av dom underligaste inläggen jag har läst... Hur hänger försäkringspremien ihop med kvalitén? eller vad det nu är som är "sämre"

Sämre betyder inte alltid dålig kvalitet, med sämre menar jag sämre bromsar, sämre chassie, sämre gaffel, sämre bakfjäder. Sen om du har en SV1000 och ej vill höra sånt är det ej nåt jag kan rå för.

Kneedrag

Guest
Att jämföra en falk men en kyckling är inte rättvist. Åk ock provkör en sv 1000 . Trivs du med mindre motorffekt m,m köp annars titta på andra hojar.

Min gsxr 1000 01 (såld) kosta 5000 hel/hel (självrisk 5000 kr) tycker jag var mycket bra pris för en sådan hoj. Men anledning är att den är 10 år gammal oxo.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Sämre betyder inte alltid dålig kvalitet, med sämre menar jag sämre bromsar, sämre chassie, sämre gaffel, sämre bakfjäder. Sen om du har en SV1000 och ej vill höra sånt är det ej nåt jag kan rå för.

Det finns en anledning varför SV är billigare i försäkringen då allt är sämre med den.

Men förstår du inte att det inte är kritiken mot SV´n som gör att ditt tidigare inlägg är underligt. Utan det faktum att du hävdar att SV´n skulle vara billigare att försäkra pga att den är sämre än en sporthoj. Om det inte var så du menade, så bör du fundera på hur du formulerar dig i sådana fall. :7peta

Om den nu är så mycket sämre, så borde den ju rimligtvis vara dyrare att försäkra pga sämre vägegenskaper.:rolleyes::tungan
MEN, nu är det ju inte det som försäkringsbolagen tittar på vid försäkringsklassning av en hojtyp.

Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Mina erfarenheter av SV:n är att motorn är fantastisk och att chassit är skönt för touring (mjuk fjädring). Att jämföra med en sporthoj är inte rättvist!

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Hade faktiskt nog inte haft några som helst problem med att välja SV:n.
Verkar vara en riktigt najs hoj att fara omkring på, så länge man inte skall köra som en tok på bana då. Då kan man nog behöva göra div uppgraderingar. Men för en vanlig svensson som en annan hade den nog fungerat alldeles utmärkt även på bana. Sen är det ju riktigt najs med det fina bottenvridet från twinnen. :)

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Som många har sagt är det en lite orättvis jämförelse mellan en superbike och en sporttourer. Hade en 929 i 4 säsonger när den kom. Trevlig hoj! Fina bromsar och hyffsad pigg motor och smidigt chassi. Körde sedan bara bana några år med K2 och K5 men skaffade -08 en SV650 för lite landsvägskörning… SV650 och 1000 är ju i grunden samma hoj så egenskaperna bör ju vara ganska lika. Självklart väger 1000 lite mer men har å andra sidan mer knuff. Gillar man som någon sa ”lite krokiga favoritvägar” gör den sig riktigt bra. Bra botten och lättsvängd. Lite svampig i fjädringen men när det är ett problem är det på bana man skall vara och då skall du definitivt inte ha en SV. Eftersom jag haft min några år kikar jag lite efter något annat men har inte hittat något bättre så den är kvar. Skall du inte köra bana utan håller dig på landsväg, leta upp en SV och prova den, jag tror du kommer gilla den.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Min gsxr 1000 01 (såld) kosta 5000 hel/hel (självrisk 5000 kr) tycker jag var mycket bra pris för en sådan hoj. Men anledning är att den är 10 år gammal oxo.[/QUOTE skrev:
Jo det var ett väldigt bra pris, men min 929 är 12 år gammal och jag pyntar en hel del mer än 5000:- och jag har enbart trafikförsäkring.

Om jag skulle valt hel/hel skulle det kostat 22500:-, kan tillägga att jag har IF märkesförs då den var "billigast" för mig.

Det är egentligen helt ointresant att jämföra föräkringspremier då t.ex jag som bor i Zon1 Stockholm betalar säkert 300% mer än någon som bor i någon liten ort i skåne eller norrland fast vi har samma hoj och ålder.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016

Åhå ja ja... jag klarar nog av att höra att komponenterna på min hoj är sämre, men vad det har försäkringspremien att göra är för mig obegripligt. Så vitt jag vet så beräknas premien på bla värde, stöldbegärlighet och olycksstatistik.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Åhå ja ja... jag klarar nog av att höra att komponenterna på min hoj är sämre, men vad det har försäkringspremien att göra är för mig obegripligt. Så vitt jag vet så beräknas premien på bla värde, stöldbegärlighet och olycksstatistik.

Oj så då måste jag helt drömt om att de även går på motoreffekten.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Oj så då måste jag helt drömt om att de även går på motoreffekten.

Du nämnde ju aldrig motoreffekten. Du skrev ju bara "sämre". Ska vi läsa tankar nu också? :7peta :tungan

Visst tas den med i beräkningen, men jag kan helförsäkra en ny B-king på 185hk för 7000kr medan en relativt gammal sportis på 150hk kostar det fyrdubbla. Visserligen skiljer vikten rätt rejält, men det är ju det som doolycheck skrev som väger tyngst när försäkringspremier bestäms.

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nä du drömmer inte. Din Dragstar måste vara gratis att försäkra....är inte det en V-twin förresten?

:hej:krama

Hmm min dragstar hahaha.....jag skulle aldrig i hela livet välja frivilligt att äga eller betala för en dragstar. Då SH blivit en glidar och kärring sida så valde jag att skriva att jag har en dragstar för rolighetens skull ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping