Laseroperationer
Hej, jag gjorde en Lasikoperation på båda ögonen 2003. Hade ett kraftigt brytningsfel på höger öga och var lite närsynt på bägge. Anledningen till att jag valde att genomföra operationen var just brytningsfelet som gjorde att jag, pga ett barn som jämt knycklade mina glasögon, ständigt gick med huvudvärk. Det blir lätt så eftersom det är grymt svårt att bryta tillbaka glasögonen helt rätt..
Mina erfarenheter då:
Lite pulshöjande att ligga med ögonen uppspärrade och känna att något luktar lite bränt....
Tämligen smärtfritt och oerhört snabbt ingrepp, två ögon på ca 30 minuter (om jag minns rätt)
Jag har aldrig fått så bra korrigering av mitt sämre öga med glasögon som jag fick av operationen.
Snabb återhämtning, åter på jobbet efter ett par dagar, synen blev skarp efter några timmar om än känslig för ljus och vind några dagar.
Fick akta ögonen för fysiskt våld extra under någon månad och hade lite svårt med tårvätskan under någon månad - ögondroppar hjälpte bra.
Summa summarum var det värt vartenda öre för mig! Risker finns givetvis, å andra sidan är förmodligen risken större att du inte kommer hem från en åktur på hojen än att laseroperationen misslyckas irreversibelt?
Jag har två kompisar som gjort operationen med de två äldre metoderna PRK respektive Lasek, även de med kanonresultat.
/Roger