Söker erfarenheter av ögonoperation

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej allesamans, har tankar kring att göra en ögonoperation för att slippa glasögon/linser kring årsskiftet och skulle vilja veta om det är någon som har erfarenheter av detta som skulle vilja dela med sig.

Skulle vilja veta positiva/negativa erfarenheter av att göra detta av folk som har erfarenheter av detta. t.ex. vad det kosta, vilken metod du använt, komplikationer osv.

//Niklas

jetson

Guest
Syrran gjorde det och är sjukt nöjd. En kollega gjorde det och verkar nöjd inte hört nåt annat, laser verkar ju äga.. orka vara ett glajjbarn liksom.:D

Har för mig att kollegan betalade 36 (26?) lax (runt 30 vad det iaf), syrran betalade också runt 30...

Kanske inte säger nåt egentligen men jag hade tyckt det var värt 30k iaf.. iofs har jag inga fakta här, klart värt att forska om det ett tag innan du bestämmer dig.

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kolla med PinkPassion, hon har gjort en ögonop. Har för mig hon startat en tråd om det oxå men orkar tyvärr inte leta. :tummenupp

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Företaget jag jobbar på kommer att erbjuda avbetalningsplan för ögonoperationer, lite som datorpaketen förr i tiden då man kunde köpa via jobbet. I nuläget vet jag inte om företaget kommer att stå för en del av kostanden men kommer det bli intressant att följa utvecklingen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjejen har gjort det där och är riktigt nöjd. Lite jobbigt de första 2-3 dagarna bara.

Fes-Gr1s

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Hoj
Hynda
Tänkte på det att.....

Jag börjar med att säga att när man synproblem så skaffar man glasögon. Men sen kan ju synen försämras och då måste man ju byta styrka på glaset/linserna. Hur är det med när man gör operation? Stoppas "försämringen" av ögat? :va

Någon som har svar?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gjorde en i början av maj. Vid midsommar hade synfelet till viss del vuxit tillbaka. :( Kan vara en variation av skärpan under läkningsprocessen.

Ser fortfarande bättre nu än innan. (I april utan brillor.) Men hoppas på att det stabiliseras till jättebra. Annars är det bara att köra en operation till. Om ögonen klarar av det vill säga.

Jag säger, gör det! I ytterst få fall blir det som för mig.

Om jag är nöjd kan jag nog svara på efter slutgiltig dom, så att säga. Hittills är jag belåten med bemötande osv. av den klinik jag valde.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag har också funderat på ögonoperation en längre tid, men tycker det känns läskigt att operera ögonen. Man har ju bara ett par och det vore katastrof om något gick fel...

Sedan undrar jag hur en operation påverkar ögat när man blir äldre? Har läst att ögat blir mindre elastiskt när man blir äldre och att man då kan få problem om man opererat sig tidigare. Vet dock inte om det stämmer?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Gjorde en i början av maj. Vid midsommar hade synfelet till viss del vuxit tillbaka. :( Kan vara en variation av skärpan under läkningsprocessen.

Ser fortfarande bättre nu än innan. (I april utan brillor.) Men hoppas på att det stabiliseras till jättebra. Annars är det bara att köra en operation till. Om ögonen klarar av det vill säga.

Jag säger, gör det! I ytterst få fall blir det som för mig.

Om jag är nöjd kan jag nog svara på efter slutgiltig dom, så att säga. Hittills är jag belåten med bemötande osv. av den klinik jag valde.

Vilken metod använde du? Lasek, Lisek? Tycker de låter nasty me Lisek att sköra i hornhinnan och vika undan den tror ja föredrar Lasek där man får stå ut med att det kan göra ont några dagar efter behandling..

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har också funderat på ögonoperation en längre tid, men tycker det känns läskigt att operera ögonen. Man har ju bara ett par och det vore katastrof om något gick fel...

Menar det.
Det som gjort mig mest orolig för att göra en operation är alla som påstår "men det kan inte gå fel!"

Jag har hört det förr sas :gnissla

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag gjorde en Intralase i Maj förra året. Operationen gick snabbt och bekymmersfritt och redan dagen efter så hade jag körkortsgodkänd syn. Fick köra ögondroppar varje dag i två veckor och sedan var det klart.

Det enda gisslet är att mitt högra öga har lite, lite synfel kvar men det märker jag endast när jag sitter framför datorn under längre perioder. Det kan gå att fixa till men det kan även bli värre så jag tycker inte det är värt risken.

Om det är prislappen, i mitt fall 36500 kronor, som avskräcker så kan man få det som sjukvård vilket gör att du kan ta det genom jobbet som bruttolöneavdrag. För mig sparade det runt 11000 kronor.

"GÖR'T!"

Jag gjorde min på Globens Ögonklinik och kan mycket varmt rekommendera dom. Otroligt professionellt bemötande och trevlig personal.

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag har pratat med fem perssoner som gjort detta.
Av dessa hade 3 halvdålig syn, alltså gränsfall att dom behöver glasögon.

Det får mig lite skeptisk till att lägga ut 25000:-

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har pratat med fem perssoner som gjort detta.
Av dessa hade 3 halvdålig syn, alltså gränsfall att dom behöver glasögon.

Det får mig lite skeptisk till att lägga ut 25000:-

Fast, 25 000:- är ju ingen stor summa för att få väldigt bra syn. Eller ja, det beror ju på om man är fattig så är det ju en stor summa:näsblod
Jag skulle själv vilja göra en operation av båda ögonen, har inte glasögon i dagsläget men skulle ha glasögon från 4:e klass egentligen. Vore skönt att se bra när man kör bil på kvällen och kunna läsa skyltar på längre avstånd än vad jag klarar idag...

Syrran opererade båda ögonen för några år sedan, hon har alltid haft skittaskig syn med flaskbottnar till glasögon men ser nu helt perfekt. Väl investerade 35k antar jag.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Laseroperationer

Hej, jag gjorde en Lasikoperation på båda ögonen 2003. Hade ett kraftigt brytningsfel på höger öga och var lite närsynt på bägge. Anledningen till att jag valde att genomföra operationen var just brytningsfelet som gjorde att jag, pga ett barn som jämt knycklade mina glasögon, ständigt gick med huvudvärk. Det blir lätt så eftersom det är grymt svårt att bryta tillbaka glasögonen helt rätt..

Mina erfarenheter då:

Lite pulshöjande att ligga med ögonen uppspärrade och känna att något luktar lite bränt....:brinnerup

Tämligen smärtfritt och oerhört snabbt ingrepp, två ögon på ca 30 minuter (om jag minns rätt)

Jag har aldrig fått så bra korrigering av mitt sämre öga med glasögon som jag fick av operationen.

Snabb återhämtning, åter på jobbet efter ett par dagar, synen blev skarp efter några timmar om än känslig för ljus och vind några dagar.

Fick akta ögonen för fysiskt våld extra under någon månad och hade lite svårt med tårvätskan under någon månad - ögondroppar hjälpte bra.

Summa summarum var det värt vartenda öre för mig! Risker finns givetvis, å andra sidan är förmodligen risken större att du inte kommer hem från en åktur på hojen än att laseroperationen misslyckas irreversibelt?

Jag har två kompisar som gjort operationen med de två äldre metoderna PRK respektive Lasek, även de med kanonresultat.

/Roger

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bästa investering jag gjort. Gört (om det går, beror på synfel och ögats fysiska förutsättningar)!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!