Söker film på KTM EXC/Aprilia RS - ORIGINAL!

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Det jag menar är att den inte går 70-80 när den är strypt. En 01a gick 115 enligt GPS (120 på mätaren). Fast har man nån äldre så kan det ju skilja.
Ingen direkt konstig effektsvacka (bara en liten strax efter 7000 rpm), bra botten och allt. Börjar iofs dala efter 7000rpm där en ostrypt bara fortsätter att få fler hästar
Bifogar bild med bänkning strypt mot DEP (som ger lite mer än ostrypt)

Sen EmCom, var inte din YPVS helt åt helvete?
jo miffot hade vänta den uppockner eller nått för den stängde på högvarv istälet för att öppna :tungan.

@Flykt risken att dom äns bryr sig är liten (visst, nyss åke 2 pers dit i västerås men det är bara en tillfällighet (får man hoppas))

Ofta burkar det räcka att visa upp körkortet och säga att det är en 125:a
och som sagt, sutarna måste krångla som fan för att äns kunna sätta dit dig. (om du kör lagligt vill säga)
Ska du bara köra till skolan och lite på skoj ibland = CH Racing/Honda CBR
Ren lek EXC/Mito/RS (och alla andra lite värre 2-tacktare)

Jag rekomenderar inte att köra strypt.
 
Last edited:

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.

Ska du köra strypt så är CH'n bäst, du sparar bränsle, du slipper byta kolv och grejer och 4-t motorn mår bättre än vad den strypta 2-t motorn skulle.

Finns inget som talar för att köra en strypt 2-t egentligen. Motorerna mår skit av att vara strypta och låter förjävligt. En 2-t ska varvas för att må bra, så är det bara.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.
Precis som härnborg säger...

Sen har inte en Ch ett jävla ös i sig, men 4-t motorn går ju riktigt bra o som sagt mindre service o krångel än en 2-t. Gött ljud, bränslesnål, driftsäker, snygg, en perfekt lätt mc om man vill köra strypt. Dock kunde sadlen varit lite mjukare verkar det som, dom som ligger o kör 20-30 mil på en dag kan räkna med lite ömma skinkor:D

Sen rå trimmade mopeder som gör 100+ o skakar så jävligt att man måste spänna alla skruvar o muttrar efter en tur, är bara för moppefuckos:3freak
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tror det ska väldigt mkt till för att dom ska stoppa en avstrypt DT. Känns inte vass i karaktären på nått sätt (toppar 130 på mätaren) och låter som en moppe. Strypningen sitter dessutom en bit in i expantionskammaren så den är svårt att se om strypningen är borta eller inte. Jämför man tex mot en avstrypt qvarna så är skillnaden enorm... där behöver man inte ha så mkt koll för att känna att den är avstrypt. :tungan Qvarna, KTM mfl. har många ggr bättre chassie än DTn så allt beror på vad du är ute efter.
 

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!

1. Ja
2. Ja
3. Kan nog var jämn likt med en BRA trimmad moppe med riktiga grejer och inställningar. Men en CH går att köra det gör inte en uubbbEr trimmad moppe på samma sett:)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Precis som härnborg säger...

Sen har inte en Ch ett jävla ös i sig, men 4-t motorn går ju riktigt bra o som sagt mindre service o krångel än en 2-t. Gött ljud, bränslesnål, driftsäker, snygg, en perfekt lätt mc om man vill köra strypt. Dock kunde sadlen varit lite mjukare verkar det som, dom som ligger o kör 20-30 mil på en dag kan räkna med lite ömma skinkor:D

Sen rå trimmade mopeder som gör 100+ o skakar så jävligt att man måste spänna alla skruvar o muttrar efter en tur, är bara för moppefuckos:3freak
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
Mindre service är kanske fel ord. Men man kan ju åka på lite kolvbyte o lite annat smått o gott, men det är ju olika från hoj till hoj. Så jag säger inte att 2-t bara är krångel o service. Men jag tycker att 4-t känns snäppet säkrare o har mindre krångel oftast, men det finns ju undantag så klart. Jag har haft lite små krångel med Miton men inte nåt allvarligt precis.
 

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
1. Ja
2. Ja
3. Kan nog var jämn likt med en BRA trimmad moppe med riktiga grejer och inställningar. Men en CH går att köra det gör inte en uubbbEr trimmad moppe på samma sett:)

På nummer 3 så drar nog en bra trimmad moppe en CH ganska lätt...
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
Det är effekten som är avgörande. Han syftar på högeffekts 2-t. :fakta
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är effekten som är avgörande. Han syftar på högeffekts 2-t. :fakta
Ja, men ändå. Jag körde 400 mil med en sleten Qvarna. Utan några problem. Bytade kolv en gång. Tog en timme kanske och vem som hellst som inte har tummen mitt i hade klarat det.

Bara man ser till att den är rätt bestyckad och får olja så :)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Ja, men ändå. Jag körde 400 mil med en sleten Qvarna. Utan några problem. Bytade kolv en gång. Tog en timme kanske och vem som hellst som inte har tummen mitt i hade klarat det.

Bara man ser till att den är rätt bestyckad och får olja så :)
Så sant. Men man kan inte komma ifrån att Qvarna/Gasgas/EXC/Mito/RS mfl. inte håller som en CH/CBR etc. De kör hårt och slits hårt, oftast. :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!
1 Ja
2 Ja
3 Ja, var dock ganska jämt upp till 50-60.

På nummer 3 så drar nog en bra trimmad moppe en CH ganska lätt...
Vad menar du med en "bra trimmad moppe"?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Så sant. Men man kan inte komma ifrån att Qvarna/Gasgas/EXC/Mito/RS mfl. inte håller som en CH/CBR etc. De kör hårt och slits hårt, oftast. :)
Jo, det är sant.

Men det är inte så mycket extra service på "högeffektarna" som på dom "vanliga" som många vill få det till.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Jo, det är sant.

Men det är inte så mycket extra service på "högeffektarna" som på dom "vanliga" som många vill få det till.
Nja, det beror ju som sagt på.

Känns som jag har varit en del i garaget, men då är min hoj 7 år gammal, och jag har kört 1000 mil med på två år... Nu har den passerat bråkstadiet, så förmodligen slipper nästa ägare lindrig undan. :hihi Men nej, rent motomässigt har det inte varit mkt strul om man bortser från missödet i somras...

edit: Kan ju jämföra med Eric som kör Varadero. Vi har kört mycket ihop i sommar, och kör ungefär lika många mil. Skillnaden mellan oss är att hans hoj inte har stått still en sekund, medan min haft sina små bekymmer.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top