Buntbandmetoden börjar med att lägga ut däcket i Californiasolen om jag minns rätt. Här hemma snurra däcket i knäet och värm på med varrnluftpistol på insidan. När det inte går att hålla i däcket med bara händer längre, på med handskarna och tryck ihop fälgkanterna på däcket nånstans på däcket och dra ihop fäljkanterna med buntband. Gör samma mitt emot och fortsätt till däcket är ihopdraget på 6 eller 8 ställen jämt fördelat. Sedan är det i stort bara lägga på däcket på fälgen.
Man slipper ju problemet med hålla däcket mot mitten av fälgen för det är redan ihoptryckt.
Lite däcksmörja på fälg och däck och däcket bara gliiiider på plats. Utan däckjärn.
Sedan är det bara att kapa buntbanden och dra ut dom.
Nackdel: Däcket är inte längre perfekt runt så det kan ta lite tid innan det är runt, tätar och går att poppa.
Värme gör nytta även utan buntband. Ena sidan brukar inte vara nåt problem få på fälgen. Problem för mig är när nästa sida ska på. Det är så d-a jobbigt tryck ner däcket med knäna på ena sidan och en ihoprullad handduk mellan däck och fälgkant mellan knäna för hålla däcket mot mitten av fälgen när sista biten ska över fälgkanten med kallt däck. Mycket lättare med varmt däck.....
Vad det gäller 90 graders ventiler instämmer jag. Rikta dom mot hjulets högra sida.
För höger sida är lättast komma åt när hojen står på sidostödet.
Köpte mina hos Safety Seal 31380-1
https://safetyseal.se/sv/ventiler/mc-ventiler.html