Söker inkörningstips på ny hoj

Mike99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
CBR 1000RR-07
Tjena.

har nu bestämt mig för val av hoj. och beställt en Honda CBR1000RR '07 (Trico).

men har funderingar på hur motorn ska köras in.

Jag har fått en del versioner på det så jag måste lyssna med er.

Dessa versioner har jag hört från olika personer:

1: Ge järnet från första stund. (känns inte som ett bra alternativ)
2: Kör lungt första tanken bensin.
3: Kör lungt första 50milen.
4: kör lungt fram tills första servicen (100mil).


vad gäller??


Och vad är köra lungt??...hur mycket får jag max varva??


Sen undrar jag en annan sak med. och det är vad ni rekommenderar för bränsle?

95.
98.
Shell V-Power.
Aspen 4-takt (jag har mycket bra pris på aspen 4-takt) därav frågan.

Jag är mycket tacksam för svar.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
borde väll stå i instruktions boken hur inkörning av hojen görs.
vet att det står i vissa iaf.
har iaf sett att det kan stå max 6 tusen varv första 100 milen lr nått sånt.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Alternativ 4.

Kör lugnt med den i början bara.

Ingen som rejsar kör lugnt i 100 mil, och deras motorer ger bra effekt och rasar inte till höger och vänster.
Om jag hade köpt ny hoj för gata så hade jag kört en tank i lagom tempo(inget på varvstoppet men inte heller fjanta runt på 6000rpm) med "rena" växlingar, bytt olja och filter och sen gett järnet.
Om en motor skulle rasa så beror det till 99,99% inte på hur den har körts in (inom rimliga gränser) och då finns det sk garanti.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Tjena.

har nu bestämt mig för val av hoj. och beställt en Honda CBR1000RR '07 (Trico).

men har funderingar på hur motorn ska köras in.

Jag har fått en del versioner på det så jag måste lyssna med er.

Dessa versioner har jag hört från olika personer:

1: Ge järnet från första stund. (känns inte som ett bra alternativ)
2: Kör lungt första tanken bensin.
3: Kör lungt första 50milen.
4: kör lungt fram tills första servicen (100mil).


vad gäller??


Och vad är köra lungt??...hur mycket får jag max varva??


Sen undrar jag en annan sak med. och det är vad ni rekommenderar för bränsle?

95.
98.
Shell V-Power.
Aspen 4-takt (jag har mycket bra pris på aspen 4-takt) därav frågan.

Jag är mycket tacksam för svar.

lugnt första 50 milen men var inte rädd för att varva motorn, tipset jag fick när jag köpte min zx9r (ny) var att ligga på en växel lägre än vad jag skulle gjort normalt, dvs där du normalt ligger på 3:an ligg på 2;an istället, var heller inte rädd för att varva upp hojen då och då, se inte det rekommenderade varvtalet som något heligt, du förstör inget, du kommer ju inte o ligga att fisåka ändå sedan förhoppningsvis!!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Precis ! http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm :tummenupp

Det är de första 20 milen som är avgörande. Sen är cylinder o kolvringar inslitna. Så de första 20 milen gäller omsorgsfull o hård nkörning :tummenupp ....acceleration likaväl som avgasbroms är viktigt för att ringarna ska slita in sig åt båda hållen.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Alternativ 1 utan att fullgasa med för lite varv lr dra konstant till rödmarkering.

Som sagt, kolvringarna ska slita in sig ordentligt o de gör det inte med nån feskörning.
 

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Hehehe, på tanken till den nya Daytona 675 står inkörningsreglerna. Lite dumt att se att man inte får varva mer än 3000 varv de första 30milen (kommer ej ihåg exakta miltal) osv. Hur fan ska man klara det? 3000 varv är ju ett måste för att komma iväg från stillastående o sedan att växla under 3000 varv på en sådan fullblodsmaskin är helt konstigt. :mad:

Det låter helt skumt måste jag säga. :va

Sedan angående bensin. På körskolan sa de helt klart att de flesta hojjar ska köras med 95 oktan, så det blir 95 för mig om inget annat står i manualen till MC:n.
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hehehe, på tanken till den nya Daytona 675 står inkörningsreglerna. Lite dumt att se att man inte får varva mer än 3000 varv de första 30milen (kommer ej ihåg exakta miltal) osv. Hur fan ska man klara det? 3000 varv är ju ett måste för att komma iväg från stillastående o sedan att växla under 3000 varv på en sådan fullblodsmaskin är helt konstigt. :mad:

Det låter helt skumt måste jag säga. :va

Sedan angående bensin. På körskolan sa de helt klart att de flesta hojjar ska köras med 95 oktan, så det blir 95 för mig om inget annat står i manualen till MC:n.

men den e fin att se på Daytonan: ):):) varva på du, den tar inte skada av det, skippa dock rödmarkeringen i början, jag kör 95 oktan men "boostar" upp den med 98-99 var 4-de tank ungefär.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Du får nog lika många svar som det finns medlemmar...

Kör enligt boken lr ge järnet om du vågar?!

Min gamla pegga 206 RC gick lugnt i 200m sen blev det fullt ös, den gick fint så länge jag hade den 1600 mil iaf.

Har hört om två 1000rr som rasat då de togs ut på bana direkt och sen kördes så hårt som de gick.

Skippa 98 oktan det finns ingen anledning att ha det i hojen, jag använder det endast till bilen som är överladdad och trimmad ( spikar annars )
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ingen som rejsar kör lugnt i 100 mil, och deras motorer ger bra effekt och rasar inte till höger och vänster.

Ingen som rejsar har som ändamål att köra 5000+ mil med hojen, serva den var 600e mil och behålla den i flertalet år!

Tillverkaren av respektive maskin/modell om någon borde ha bra koll på den bästa inkörningsmetoden. Personligen följer jag hellre deras råd än ett foruminlägg eller artikel på en site på nätet. Enligt flertalet siter på nätet fanns det även starka bevis för att jorden skulle gå under vid milleniumskiftet :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ingen som rejsar har som ändamål att köra 5000+ mil med hojen, serva den var 600e mil och behålla den i flertalet år!

Tillverkaren av respektive maskin/modell om någon borde ha bra koll på den bästa inkörningsmetoden. Personligen följer jag hellre deras råd än ett foruminlägg eller artikel på en site på nätet. Enligt flertalet siter på nätet fanns det även starka bevis för att jorden skulle gå under vid milleniumskiftet :tummenupp

Highsiders förra hoj (R1 modell 00-01 någonting) hade gått över 4000mil i racetempo när den såldes. De hade inte haft ett enda problem på den tiden!

Vad är det folk tror ska hända om man gasar på tidigare än vad som står i boken??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Highsiders förra hoj (R1 modell 00-01 någonting) hade gått över 4000mil i racetempo när den såldes. De hade inte haft ett enda problem på den tiden!

Vad är det folk tror ska hända om man gasar på tidigare än vad som står i boken??


& den tuffar fint än!:) Tror bestämt att det var 5000 mil på bana & 500 mil på gata. Byter olja & filter efter varje race & träning & den spinner så fint. Inget slammer eller missljud. Det enda som behövts bytas är ett nytt lamellpaket.

Mvh de nya ägarna.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX

Har hört om två 1000rr som rasat då de togs ut på bana direkt och sen kördes så hårt som de gick.

Konstigt att jag som nu har hängt i depåerna i drygt tre år aldrig har hört talas om något liknande?! Jag kan inte på rak arm nämna en oöppnad hoj som har rasat.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad är det folk tror ska hända om man gasar på tidigare än vad som står i boken??

Vad är det tillverkarna tror ska hända om man maxutnyttjar hojen från första metrarna och varför rekommenderar dom det inte?

Om tillverkarna rekommenderar oljebyte var 600e kan man väl lika gärna byta var 1200e.. om de rekommenderar X, kan man väl lika gärna göra Y.. osv osv..

Highsiders förra hoj (R1 modell 00-01 någonting) hade gått över 4000mil i racetempo när den såldes. De hade inte haft ett enda problem på den tiden!

Definiera termen "racetempo"? Jag har svårt att tro att det innebär 4000 mil RR-tävlingar o träningar.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vad är det tillverkarna tror ska hända om man maxutnyttjar hojen från första metrarna och varför rekommenderar dom det inte?

Om tillverkarna rekommenderar oljebyte var 600e kan man väl lika gärna byta var 1200e.. om de rekommenderar X, kan man väl lika gärna göra Y.. osv osv..

Definiera termen "racetempo"? Jag har svårt att tro att det innebär 4000 mil RR-tävlingar o träningar.

Fråga mig inte varför de inte vill att man, som i ett exempel, ska varva över 3000rpm.

Racetempo är ERF, kval till ERF samt träning till ERF.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top