Söker inkörningstips på ny hoj

sandstream

Guest
Vad är det tillverkarna tror ska hända om man maxutnyttjar hojen från första metrarna och varför rekommenderar dom det inte?

Om tillverkarna rekommenderar oljebyte var 600e kan man väl lika gärna byta var 1200e.. om de rekommenderar X, kan man väl lika gärna göra Y.. osv osv..
Ta en titt i de oljetrådar som finns. Kör du men helsyntet är oljebyte var 600:a mil helt onödigt även om tillverkaren av hojen rekommenderar det.

Tillverkaren måste utgå från sämsta tänkabaka förehållanden när de skriver sina rekommendationer. Att hojen tex körs i Indien på grusvägar, i 40 graders hetta, på dålig bensin och usel olja.

Jag körde in min hoj enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (som redan föreslagits ovan). Ni som inte läst artikeln och sett bilderna, gör det.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Ta en titt i de oljetrådar som finns. Kör du men helsyntet är oljebyte var 600:a mil helt onödigt även om tillverkaren av hojen rekommenderar det.

Tillverkaren måste utgå från sämsta tänkabaka förehållanden när de skriver sina rekommendationer. Att hojen tex körs i Indien på grusvägar, i 40 graders hetta, på dålig bensin och usel olja.

Jag körde in min hoj enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (som redan föreslagits ovan). Ni som inte läst artikeln och sett bilderna, gör det.

Har iofs bara kört in en minimoto men gjorde enligt artikeln ovan.
Hade utan att tveka gjort det även med en ny hoj. Har aldrig hört något logiskt resonemang om varför det inte skulle fungera!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ta en titt i de oljetrådar som finns. Kör du men helsyntet är oljebyte var 600:a mil helt onödigt även om tillverkaren av hojen rekommenderar det.

Klart den gör, en sprillans GSX1000RRRR rullar helt säkerligen 3000 mil utan varken olje- eller filterbyte och startar med kackig ryssbensin framställd i en bondes lada.

Det är självklart att det finns stora marginaler tilltagna av leverantörerna på dagens hojar o bilar, men marginalerna finns där för att öka oddsen, eller tom garantera i åtminstone fem år att hojarna och dess motorer håller i 20.000 mil med relativt enkla och fåtalet serviceåtgärder. Att man sen gör det inom tävlingsverksamhet är en helt annan femma.

Imo är det korkat att frångå tillverkarnas rekommendationer enbart med hänvisning till en artikel (ständigt återkommande) på nätet om ökad prestanda om man gör si o så istället.

Du driver väl en butik, rekommenderar du kunderna att frångå instruktionerna i instruktionsböckerna?

Däcktillverkarnas rekommendation att ta det lugnt med nya däck de första milen.. är det också en onödig rekommendation? För trots allt inom roadracing så räcker det med ett varv för att de sen ska anses inkörda (retorisk fråga)
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Klart den gör, en sprillans GSX1000RRRR rullar helt säkerligen 3000 mil utan varken olje- eller filterbyte och startar med kackig ryssbensin framställd i en bondes lada.

Det är självklart att det finns stora marginaler tilltagna av leverantörerna på dagens hojar o bilar, men marginalerna finns där för att öka oddsen, eller tom garantera i åtminstone fem år att hojarna och dess motorer håller i 20.000 mil med relativt enkla och fåtalet serviceåtgärder. Att man sen gör det inom tävlingsverksamhet är en helt annan femma.

Imo är det korkat att frångå tillverkarnas rekommendationer enbart med hänvisning till en artikel (ständigt återkommande) på nätet om ökad prestanda om man gör si o så istället.

Du driver väl en butik, rekommenderar du kunderna att frångå instruktionerna i instruktionsböckerna?

Däcktillverkarnas rekommendation att ta det lugnt med nya däck de första milen.. är det också en onödig rekommendation? För trots allt inom roadracing så räcker det med ett varv för att de sen ska anses inkörda (retorisk fråga)

Kan inte låta bli att skriva lite:tungan
Om du läst artikeln, vad tycker du om den?
Fortfarande ingen som svarat på varför instruktionerna i artikeln skulle vara dåliga...:)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX

Däcktillverkarnas rekommendation att ta det lugnt med nya däck de första milen.. är det också en onödig rekommendation? För trots allt inom roadracing så räcker det med ett varv för att de sen ska anses inkörda (retorisk fråga)

Köra in däck?:va
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Nu läste jag inte alla inlägg..

Men det tips som jag fått med de två nya hojar jag köpt är att det är inte skadligt att varva en hoj även om den är ny.
Däremot skall man vara försiktig på låga varv.

D.v.s se till att hålla hojen på ( Vad nu ett anständigt varv på en R4 är )
På min ST3 och 999 skulle jag aldrig vrida på från ex 3:an eller 4:an under 2500 - 3500 V/min. Det skulle enligt uppgift göra större skada än att man varvar ur nån växel. ( Sen skall man ju alltid ta det lugnt under inkörning )

Nu blir jag säkert ifrågasatt..
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Däcktillverkarnas rekommendation att ta det lugnt med nya däck de första milen.. är det också en onödig rekommendation? För trots allt inom roadracing så räcker det med ett varv för att de sen ska anses inkörda (retorisk fråga)

De e ju olika däck och underlag medans när de gäller inkörningen så e de samma hoj.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
De e ju olika däck och underlag medans när de gäller inkörningen så e de samma hoj.

Mitt resonemang gällde gatdäck. Det tar inte 20 mil på bana att köra in nya gatdäck vilket det kanske gör för gemene man på gata.

Jag tycker hsh det är lite fånigt att fråga folk på "Internet" om bästa sättet att köra in en hoj när tillverkaren tydligt har förklarat hur man bör göra.

Sedan kan man diskutera i oändlighet vad vad syftet och målet med inkörningen är. Bästa i vilket avseende? Bättre prestanda på kort sikt, eller bättre livslängd på 20 års sikt?
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
borde väll stå i instruktions boken hur inkörning av hojen görs.
vet att det står i vissa iaf.
har iaf sett att det kan stå max 6 tusen varv första 100 milen lr nått sånt.

instämmer...min zx10a hade nästan samma första 90milen upp till 6000rpm sen till 180mil 9000rpm...
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Man får läsa artiklar och bilda sig en egen uppfattning, istället för att kategoriskt avfärda för att man tror sig veta!

Alt kan man köra in enligt manualen men samtidigt då riskera sämre tätning mellan kolvringar/cylinder. Det kan bara vara solklart!

Har diskuterat med många men ingen har något logiskt motargument.
Är ingen guru själv, gillar bara att tänka logiskt...
 

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Kings Ports Place - GBG
Hoj
2009 R1, 2008 848
Det värsta (vad jag har hört efter egna eftersökningar samt vad 'min' återförsäljare sagt) ALDRIG segdra hojen de första säga 50 milen och kör gärna på 98 oktan.

Detta har jag nu (snart) gjort på min nya R6a och tänker fortsätta med innan varvstoppet ska testas på FMK om en knapp månad.. :yoparty

Första timmarna och de nu första 33 avverkade milen är körde rätt lugnt, någon gång upp till 8-10-12k på 2ans -> 4ans växel för att sedan låta motorbromsen göra sitt (rekommenderas UTAN trafik bakom).. :D

PS. Läs även Mulles tråd om detta som var uppe för nått år sedan: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71637 Ds.


/M
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ingen som rejsar kör lugnt i 100 mil, och deras motorer ger bra effekt och rasar inte till höger och vänster.
Om jag hade köpt ny hoj för gata så hade jag kört en tank i lagom tempo(inget på varvstoppet men inte heller fjanta runt på 6000rpm) med "rena" växlingar, bytt olja och filter och sen gett järnet.
Om en motor skulle rasa så beror det till 99,99% inte på hur den har körts in (inom rimliga gränser) och då finns det sk garanti.

Du tänker på de som sällan kör sina motorer mer än ett hundratal mil innan de antingen säljer eller trimmar/renoverar!

Men om dú vill ha en fungerande motor med bra effekt och som INTE drar någon olja efter 15000-20000 mil så kan man nog inte riktigt jämföra med tävlingsåkare och de motorer som där används!

Följ instruktionsbokens rekommendationer som rent generellt brukar innebära EJ segdragning och EJ fullgasväxlingar under första tiden (i boken anges oftast hur lång tid/sträcka).

Mvh!
// Niklas
 

hbgpeter

Medlem
Gick med
24 Jul 2005
Ort
HBG
Hoj
Tuono 1100 RR
Jag har kört in 2 nya bågar och 3 bilar på det hårda sättet (jag är hård osv )

inga problem med nån av dom, tänk på alla demoex som pressas direkt,
och alla bågar och bilar som provkörs av journalister flong nya . Jag tror det är ok så länge motorn inte är kall mvh p
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Jag har kört in 2 nya bågar och 3 bilar på det hårda sättet (jag är hård osv )

inga problem med nån av dom, tänk på alla demoex som pressas direkt,
och alla bågar och bilar som provkörs av journalister flong nya . Jag tror det är ok så länge motorn inte är kall mvh p

Min uppfattning (om det inte framgått:tungan ) är självklart lika! Tror t o m att det är bra! /Rasmus
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Konstigt att jag som nu har hängt i depåerna i drygt tre år aldrig har hört talas om något liknande?! Jag kan inte på rak arm nämna en oöppnad hoj som har rasat.

Nurburing lr hur det stavas, ring och fråga Fottas Mc båda hojarna stod rasade där när jag var där för nått år sedan... Tror inte han skulle säga det om det inte var sant? Ingen bra reklam direkt.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top