Söker MC likvärig FZ8-N.

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Tjena!

Fick mitt MC-kort som 18-åring i höstas och söker just nu en motorcykel till säsongen. Jag har kollat på framför allt streetfighters och provsuttit några modeller hos mchandlarna i närheten och har inga problem med att få en MC strypt. Jag fastnade för FZ8-N men den är tyvärr lite över min prisklass, så det jag undrar är om ni vet en likvärdig hoj som ungefär lika stor och samma körställning som FZ8-N?

Har kollat framförallt på XJ6, Z750 och FZ6-N men inte provsuttit dem, någon som kan upplysa mig?

Söker MC för ett pris på ungefär 40-50 tusen!

Tack på förhand!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lite utanför min intressesfär men på pappret är FZ-8 typ 20 kg för tung jämfört med europeerna väl?
Du kanske behöver det för effektkvoten? Ska man toura så visst men blir det bana då och då finns det nog bättre val som t.ex MT-09. Betydligt intressantare fast dyr.

Triumph Street triple 675?
Honda Hornet?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Last edited:

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Just nu vill jag bara kunna köra och leka och lite sånt, vill mest vänja mig dessa 2 säsonger innan jag får köra obegränsat!
Har kollat lite på hornet med men inte provsuttit! Street triplen var inte så skön tyckte jag... Vet inte hur det är med ER6-n?
Jaha, det visste jag inte alls faktiskt, får nog lägga om mitt sökande lite verkar det som..! Och ja, jag missade höst hojarna så ska ligga inne som en igel på de som kommer in!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
ER6N är trevliga hojar, inga effektmonster direkt men ska du ändå strypa den så...
Provkör en vettja, jag var toknöjd med min i några månader innan man började sukta efter mer klös i motorn :)

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Har kollat lite på den sen innan med men vet inte, har lite hatkärlek, men får nog ut och prova någon modell som funkar när vädret tillåter igen! XJ6 och ER6 är väl att föredra då!

Min tanke var att köpa en hoj och sen ta bort strypningen när tiden kom, men kanske ska sikta på att köpa ny då istället verkar det som!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja 61 tusen, lite mer än din budget.
men jag tror det är ett bra köp.

Edit: ändrade från bra investering till bra köp, vet inte vad jag tänkte.

Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Triumph Street triple 675 med strypning ligger väl i budget? Sjukt kul hoj!

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Last edited:

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Om du ändå överväger en ER6N så hade jag försökt testa en Gladius också. Roligare än ER6N i mitt tycke, ungefär samma på papper. Helförsäkrad så tror jag den hamnar på 6900kr/året på dig i centrala Helsingborg via märkesförsäkring.

http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_SFV_Gladius_ABS_51263527.htm?aw=1
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_SFV650A_ABS_Gladius_5_Ars_Non_Stop_Gar_50860828.htm?aw=1
http://www.blocket.se/kristianstad/Suzuki_SFV_650_A__45536040.htm?aw=1

Körde en sån på körskolan, ganska mysig hoj men vill jag inte köra ganska många mil för att få tag på en så blir de gränsfall, men en sådan är helt klart intressant!

Update: De jag kollar mest på nu är GSR600, ER6N, SFV650, GSF650 och XJ6 om man hittar en sådan! Inget ont om dessa?

Tackar för alla svar och tips med! En sida man kommer fortsätta hänga på!

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Den enda av de ovanstående jag har kört är XJ6 och den kändes lite väl tam även med full effekt. Med 35 kW lär den inte bli snabbare heller. Jag kan tänka mig att en twin passar bättre strypt eftersom man får ut effekten lite tidigare i registret. Försök testa lite olika typer så märker du vad du dras mest till.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
BMW F800-serien? Går väl att mellanklassregga? Fördelaktig försäkring med.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Update: De jag kollar mest på nu är GSR600, ER6N, SFV650, GSF650 och XJ6 om man hittar en sådan! Inget ont om dessa?

Knappast dåliga hojar någon av dom. Rätt lika också förutom skillnaden mellan två/fyrcylindrigt och där är det en smakfråga vad man gillar bäst. Jag tycker fåcylindriga hojar oftast lider minst av att bli strypta.

Jag hade lagt till BMWs F800 serie på listan över hojar att kolla på. Trevliga, vettiga hojar som inte känns lika billigt ihopskruvade som många andra i klassen. Borde ligga bra i försäkringspremie vilket ju är en av de större utgiftsposterna i din ålder och värt att ta med i beräkningarna.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Körde en sån på körskolan, ganska mysig hoj men vill jag inte köra ganska många mil för att få tag på en så blir de gränsfall, men en sådan är helt klart intressant!

Tackar för alla svar och tips med! En sida man kommer fortsätta hänga på!

Har inte GSRen för mycket effekt original? Vill minnas att den har 95 hk.

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Suzuki GSR600 har mer än 70kW, så den måste du tyvärr ta bort från listan.

Har kört både med ER-6 sant XJ6:an och jag tycker XJ6:an får högre betyg i allt (min åsikt). Den finns i 3 utföranden, men gissar på att du vill ha den nakna versionen.
Rekommenderar den starkt, riktigt trevlig hoj.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati