Söker MC likvärig FZ8-N.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Lite Off Topic men ändå inte...
FZ8-N är en underbar hoj på många olika sätt och vis, det närmaste du kan komma den är om du köper en FZ6-N (78hk) versionen. Rätt prisklass och dom finns ända fram till -09.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Just nu vill jag bara kunna köra och leka och lite sånt, vill mest vänja mig dessa 2 säsonger innan jag får köra obegränsat!

Spontan fundering: vad tänkte du göra de övriga 3 säsongerna som kommer passera innan du faktiskt får ta A behörighet? :tungan

EDIT: Jag som inte har koll på de nya reglerna, glömdet :glömdet

Last edited:

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Jaha, då får jag plocka bort GSR:en.. Som jag såg så låg den precis på gränsen men det kan vara över!

Har hittat en SFV 650 Gladius-11 som gått 2300mil för 35 000, tycker nästan det är för mycket pengar då den är lagd med? Någon som vet vilken prisklass den borde ligga i? Har bara hittat nya på nätet.. Den är ju även twin så där är annat vrid i den jämfört med de fyrcylindriga som är nämnt ovan antar jag!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jaha, då får jag plocka bort GSR:en.. Som jag såg så låg den precis på gränsen men det kan vara över!

Har hittat en SFV 650 Gladius-11 som gått 2300mil för 35 000, tycker nästan det är för mycket pengar då den är lagd med? Någon som vet vilken prisklass den borde ligga i? Har bara hittat nya på nätet.. Den är ju även twin så där är annat vrid i den jämfört med de fyrcylindriga som är nämnt ovan antar jag!

Ja, utan tvekan för dyrt när du ropar hem en helt ny -12 på Bike i Trollhättan för 50 jämnt. Riktigt bra pris för en trevlig twin. Nytt är alltid nytt...... Antagligen relativt populär hoj eller? Kikade efter en sån i höstas och dom höll priserna otrevligt bra. Hade jag hittat en ny för 50 papp hade jag åkt Gladius istället för Monster.

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Ja, utan tvekan för dyrt när du ropar hem en helt ny -12 på Bike i Trollhättan för 50 jämnt. Riktigt bra pris för en trevlig twin. Nytt är alltid nytt...... Antagligen relativt populär hoj eller? Kikade efter en sån i höstas och dom höll priserna otrevligt bra. Hade jag hittat en ny för 50 papp hade jag åkt Gladius istället för Monster.

Jo det lär vara sant, men tror som sagt att de håller priserna bra då de är väldigt eftertraktade med tanke på att ingen begagnad ligger ute..! 50 är jag knappt villig att ge då det är första hoj och den tappar ganska mycket då den är helt ny..!

EDIT: 50k var ok när det gällde motorcyklar som var över 70kW i originalutförande så man kunde hålla i dem några år bara genom att plocka strypningen, men knappast lönt annars!

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det är vinter och rör sig inte mycket på marknaden. Stressa inte du hittar den snart och då sitter det säkert något extra på den. Krachpuckar eller ljuddämpare :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Ring människan, hör dig för om hojen, pruta?
Hur är den lagd? Vill du verkligen köpa en mc du tror är kalaspaj och ramsned för att någon tappat den en gång eller halkat omkull på grus i en rondell i 20 km/h? Jag skulle aldrig vilja köra något så ömtåligt.
Har han/hon skickat ut den i skogen i 150 så är det ju en sak, men jag känner mig relativt säker på att 90% av hojarna på marknaden som har några år på nacken har legat på sidan någon gång, människor hanterar dem och människor gör misstag.

För övrigt, det är vinter, det är slutet på januari, folk behöver pengar. Lägg ett skambud men gör det snyggt, du kan bli nöjd!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
äh, med tanke på begränsning på ursprungseffekt...

köp en motard !
så lär du dig skruva också !! :tummenupp

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar
Ring människan, hör dig för om hojen, pruta?
Hur är den lagd? Vill du verkligen köpa en mc du tror är kalaspaj och ramsned för att någon tappat den en gång eller halkat omkull på grus i en rondell i 20 km/h? Jag skulle aldrig vilja köra något så ömtåligt.
Har han/hon skickat ut den i skogen i 150 så är det ju en sak, men jag känner mig relativt säker på att 90% av hojarna på marknaden som har några år på nacken har legat på sidan någon gång, människor hanterar dem och människor gör misstag.

För övrigt, det är vinter, det är slutet på januari, folk behöver pengar. Lägg ett skambud men gör det snyggt, du kan bli nöjd!

Den är bara skrapad annars e den bra skött och sånt, det enda är att den är något skrapad liksom. Dock har den tillhört en körskola men tror inte den är sämre för det? De servar säkert oftare och håller dem i toptrim? Vet inte om man ska ta in det i beräkningen vad gäller slitage på de dyrare delarna som växellåda och dyligt?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Den är bara skrapad annars e den bra skött och sånt, det enda är att den är något skrapad liksom. Dock har den tillhört en körskola men tror inte den är sämre för det? De servar säkert oftare och håller dem i toptrim? Vet inte om man ska ta in det i beräkningen vad gäller slitage på de dyrare delarna som växellåda och dyligt?

You said it, körskola. Då kan du nog räkna med att den är lagd i vändningen på högfarten, någonstans under lågfartsbanan eller i någon bromsövning. Att den tillhör en körskola säger i övrigt inte så mycket om servicen, Där jag tog mitt hojkort användes hojar från slutet på 90talet. De hade enbart fått vanlig service och klarade sig bra med det, där tjejen tog sitt så läckte hojarna gaffelolja och bromsvätskan var lika genomskinlig som tatueringsbläck, broms eller kopplingsgrepp som var hela såg man inte. Kolla på hojen, och som sagt, pruta.
Hur växellådan mår beror på hur de som kör där har lärt sig växla osv, dock kan du ju vara relativt säker på att de inte har direkt hårdkörts - vilket de dock ska tåla ändå.

Jag skulle nog säga som jag brukar om någon frågar om en hoj är bra osv, vänta tills du kan prova, och prova, så många som möjligt innan du bestämmer dig!

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vad du kanske bör beakta om du nu ursprungligen ville ha en FZ-8 är ju att den har en rad-4-motor. Många av de andra du nämnt har ju 2-taktsmotorer vilket ger en lite annorlunda motorkaraktär och ett helt annat ljud. Mer vrid i botten och ett mer bullrande/hostande ljud.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad du kanske bör beakta om du nu ursprungligen ville ha en FZ-8 är ju att den har en rad-4-motor. Många av de andra du nämnt har ju 2-taktsmotorer vilket ger en lite annorlunda motorkaraktär och ett helt annat ljud. Mer vrid i botten och ett mer bullrande/hostande ljud.

2takt? Vilka nyare hojar har 2takt!? Jag vill med ha så jag slipper bråka med min gammel2taktare!!!!

JoelB

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2014
Hoj
Letar

Jo det vet jag om, tror även att som någon sade innan så passar sig en 2-cylindrig bättre när den ska strypas då det ger ett annat vrid kan jag tänka mig? Vill helst ha en 2-cylindrig men tar i princip vad jag får då det är den första!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Man bör väl kunna få en ktm 690 rätt billigt numera?
Är ju ett par år sen de började tillverkas, ska du köra strypt så är vrid jäkligt trevligt.
Min strypta ER6 varvade bara till 6k och det hände ju inte så mycket kul innan dess, polarens strypta 4-cyl gick som en trimmad moppe :näsblod
Testat en strypt 690 och den var förvånansvärt pigg i jämförelse, framförallt så led den inte av en massa extra kilon som man hittar på hojarna som nämnts i tråden :)
Har kört sporthoj, fighter och motard, och skulle jag köpa hoj igen så blir det definitivt en motard, främst för att man inte kör så jäkla fort hela tiden :p
Ut till handlarna och testa så fort du kan, snart kommer våren och då brukar det inte vara lika enkelt att deala om priser/tillbehör...

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Just nu vill jag bara kunna köra och leka och lite sånt, vill mest vänja mig dessa 2 säsonger innan jag får köra obegränsat!
Har kollat lite på hornet med men inte provsuttit! Street triplen var inte så skön tyckte jag... Vet inte hur det är med ER6-n?
Jaha, det visste jag inte alls faktiskt, får nog lägga om mitt sökande lite verkar det som..! Och ja, jag missade höst hojarna så ska ligga inne som en igel på de som kommer in!

Det är inte du som kör/kört en 125 Duke? Tänkte på B kanske står för ett visst efternamn, du behöver inte skriva ut det här, i så fall skicka ett PM. Är det så som jag tror så känner jag halva din släkt :arsele:arsele

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati