Söker sporthoj i 600-750 klassen, vilken ska jag välja för ungefär 20-3000 kr?

Brandnewgame

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Söker
Hej hörrni.

Jag söker en "billig" sporthoj i 20-30 000 kronors klassen. Alltså en sen nittiotalare eller tidig tvåtusentalare och behöver er hjälp.

Mina alternativ är:

Kawasaki ZX6R Ninja
Yamaha R6
Honda CBR600F/R
Suzuki GSXR 600/750

Mina krav är:

Driftsäkerhet och bekvämlighet på längre resor för sin typ.

För mig är driftsäkerhet viktigt, vilket självklart beror på föregående ägares service av hojen - men om man pratar generellt, finns det någon modell man ska se upp mer för än de andra?

Vilken skulle ni ta? Och varför?

Tack!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Honda cbr 600f för bekvämare resor av de du skriver. Gsxr750 hade jag valt om du ska åka långt då den varvar lite mindre på touringen och är roligare i övrigt. Dock betydligt obekvämare än förstnämnda.

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag tycker du ska satsa på en Honda VFR750 t ex 94-97 som tyvärr inte var med i din lista, då har du en riktigt bekväm och driftsäker hoj, som dessutom låter störtskönt med sin V4! ligger mellan 18-28.000kr.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
hur gammal är du ?
har du begränsat körkort ?
var bor du ? räknat in försäkringskostnader ? eller du struntar i vad det kostar ?
ny på hoj över huvud taget ? kanske första hojen ?

Brandnewgame

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Söker
Tackar för svaren! Jag är mellan 25-30, har full behörighet och bor i Stockholm. Tidigare har jag haft Suzuki Bandit 650 och Yamaha XT660X.

Söker en hoj som är snabb vid rödljuset och skön på långturen - driftsäkerhet är dock högsta prioritet.

Vad säger ni om exemplar som gått 5000 mil+? OK, om det är servat?

Edit: Försäkringen får inte vara för hög, nej! Max 10-15 000 kronor per år.

Last edited:

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Säkssäksti äsämse
En Honda 954 ska du ha! Kan du åka hur långt som helst på

Brandnewgame

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Söker
Haha, E.Bulén det känns som att jag vet vart jag har dig. Honda. Ja, varför inte? Har bara hört gott om Honda överlag.

j0nas frågan är om försäkringen inte blir lite väl dyr för mig om jag ska ha en 954? :glömdet

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Säkssäksti äsämse
Det är ju nackdelen med 954an men du preciserade inget om försäkring. Du ville ju bara åka ifrån det mesta och kunna köra långt. Annars är ju Suzuki billiga i försäkring iom märkesförsäkringen, eller ta en TL1000 får du gött ljud också

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
"snabb vid rödljusen" jag drar hyffast jämt mot min kompis R1a vid just rödljus momentet, sedan efter 100 så är det en annan historia, men de klassar vi väl ändå inte "vid rödljusen"

Låter som att du skall ha en Honda dock. Hade du kunnat sänka dig i krav till en FZ6S (04a) så hade jag rekommenderat det. då får du allt du vill ha, dock mer touring än sporthoj, den borde gå att få i din övre prisgräns.

Personligen om jag hade fått välja en av de du listade hade jag valt en GSXR750, varför? jag vill ha kraft men jag är inte redo för en 1000cc än. dessutom ser dom grymma ut! jag kan dock inte säga något om vilken som är bekvämast av just de du har listat :) Lycka till med sökandet!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar för svaren! Jag är mellan 25-30, har full behörighet och bor i Stockholm. Tidigare har jag haft Suzuki Bandit 650 och Yamaha XT660X.

Söker en hoj som är snabb vid rödljuset och skön på långturen - driftsäkerhet är dock högsta prioritet.

Med kravet på försäkring, effekt och komfort ser det ut som en valfri sporttourer tycker jag, så av de hojarna du räknat upp blir det CBR600F isf.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När Honda VFR som ju ligger mer åt touring kommit med, ta en titt på Triumph Sprint RS.
Om inte annat för försäkringen.
Betalar ca 2500kr/helår i Göteborg för enbart trafik. Svedea.

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sprint rs är inget dumt alternativ alls. Hade min i 11 år och var väldigt nöjd. Dagsetapp om 40 mil på motorväg var inga problem och på bana var jag begränsningen, inte hojen. Med en försäkringskostnad på 4000/år i helförsäkring blev den inte så inihelvete dyr att äga heller.

Handlaren som sålde vidare den tog 25000. Jag anser att det är mycket hoj för pengarna.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
CBR600F, punGt.
Går bra, driftsäker, bekväm nog att åka långt på, går att köra nästan överallt och hur du vill:tummenupp

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Min Honda VTR 1000F med 8tusen mil på mätaren rullar på utan konstigheter. Min gamla CBR600F2 hade nog nog lika många på mätaren när den krängdes iväg, funkade relativt bra efter att ha blivit vanskött i samtliga mil.

Du ska ha en Honda helt enkelt ;)

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
varför 600/750 begränsings på kortet?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection