Söker tips inför resa till medelhavet

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
I sommar har jag planerat att åka till medelhavet, än så länge har jag inte "spikat" något men tanken är att jag ska ta mig till Balkan och hinna med de länder där som är intressanta innan jag tar en färja över till Italien för att sedan sakta bege mig hemåt via Sardinien och Korsika (troligtvis)
Mina planer ändras varje gång jag tittar på kartan och jag har börjat fundera över om jag inte skulle ta vägen över Rumänien också...

Det här blir min första långresa på motorcykel och jag behöver tips på allt från sevärdheter (gärna udda sådana) hur man hittar boende (är dålig på att boka i förväg) , lokala delikatesser, vad man bör ha med sig i packningen, papper (försäkringar och sånt?) och framför allt kläder! Med temperaturer på runt 30 grader tänker jag att det svarta gore-tex stället utan ventilationsöppningar kommer att bli väl varmt att kuska runt i. Vad har ni på er när ni reser söderut?

Min plan är att undvika motorvägar så långt som möjligt och helst inte köra mer än 50 mil/dag, jag vill ju hinna se ALLT så jag stryker hellre ett par länder från listan än att stressa igenom europa, jag har 6 veckor semester så jag borde kunna ta det ganska lugnt.

Jag kör alltid efter "pappers-karta" eftersom jag tycker att det är mer överskådligt och flexibelt, dessutom mer spännande. Borde jag hänga med i utvecklingen och skaffa en GPS? Är fördelarna tillräckligt stora?

Hoppas på svar

B&T

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Boende är mycket lättare än i Sverige. Det hittar man längs vägen. Finns gott om Bed&Breakfast med skylt ute vid vägen. Går in att missa.

Beträffande dina andra frågor så finns det några riktigt bra trådar här i reseforumet där du borde kunna hitta de flesta svaren. Ska se om jag hittar dom.

Hittade inte tråden jag sökte, men här finns en hel del info:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?235006-F%F6rsta-mc-semestern-2011-Vad-b%F6r-man

Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hepp. Boende är mycket lättare än i Sverige. Det hittar man längs vägen. Finns gott om Bed&Breakfast med skylt ute vid vägen. Går in att missa.

Beträffande dina andra frågor så finns det några riktigt bra trådar här i reseforumet där du borde kunna hitta de flesta svaren. Ska se om jag hittar dom.

Hittade inte tråden jag sökte, men här finns en hel del info:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?235006-F%F6rsta-mc-semestern-2011-Vad-b%F6r-man

Tack Starstriker! Bra länk, men nu tappade jag lite fokus och blev genast sugen på en tur till Norge efter att ha kollat på bilderna i tråden...
Jodå jag har plöjt igenom reseforumet och hittat en hel del matnyttigt men tänkte ändå att jag skulle slänga ut frågan, kanske det kommer fram nya tips och idéer, kanske någon känner till nån spännande apelsinkastarfestival, hojträff eller liknande som jag bara MÅSTE besöka.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du har hajat det allra, allra viktigaste: Att inte lägga upp för långa dags-etapper och att låta upplevelse/feeling styra. Om du har med dig ett litet tält så kan du växla mellan campingplatser (som generellt håller sanslöst hög kvalitet) och små värdhus/B&B/privata zimmer.

Pass upp för en sak: Om du åker, oavsett det blir Europa runt eller en tur till sagolikt vackra Norge, lär du bli fast. Touring är ett underbart och beroendeskapande gift!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det finns ju många relativt luftiga skyddskläder nuförtiden, jag har ett par byxor från Alpinestars som är betydligt svalare än skinnställ.
Skyddsförmågan är rimligen sämre än skinnställ, men personligen tycker jag att det är snudd intill outhärdligt att köra i skinnställ när det är över
30. Samtidigt kan det vara kallt när man kommer högt upp i bergen. Ett hyfsat Regnställ måste man förstås ha.
Är man morgonpigg kan man ju vara uppe tidigt och köra innan det blivit riktigt varmt, på kvällen hänger värmen däremot ofta kvar ganska länge.

GPS OCH papperskarta är det bästa. Papperskartan har sällan med småvägarna, men ger å andra sidan bra överblick. Min första mc-resa hade
jag bara en alpkarta, jag tog mig till Hamburg och Autozug på vägbeskrivningar utskrivna från Viamichelin. Det funkade inte alltid klockrent.

Vad som är "måsten" beror ju på dig och dina intressen. Utan att veta det, är det svårt att ge några riktigt bra tips. Själv kollade jag in
en Tour de France-etapp senast, vilket i o f s var kul, men hade varit mer givande om man fattat franskan bättre. En annan upplevelse var att köra hoj i Nice
när Frankrike slagit Brasilien i VM-semifinalen 2006. Stämningen var helt otrolig, alla var ute på gatorna i ett enormt glädjerus. Har aldrig sett något liknande. Gamla tanter satte sig i sina
rostiga Renualt 5:eek:r körde varv efter varv runt torget, hängandes på tutan.

Personligen föredrar jag att boka boende någon dag i förväg, det är en lagom mängd flexibilitet men det är väl mest en smaksak.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha