Sökte tillstånd för att skjuta kontrollanter

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vilka idioter dom är, klart att dom inte får lägga sig på henne för att hålla henne kvar, vad jag vet så har kontrollanter inte rätt att handgripligen hålla kvar en person. Iaf inte i Sverige, i Norge får dom bunta ihop folk lite som dom vill.
Jag skulle se det som frihetsberövande.

Vad är ditt förslag:va

Skall dom ställa sig med sånghäftet,spela lite blockflöjt och plocka fram snaskpåsen me godis

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Att dom precis som alla andra arbetare ska hålla sig inom ramarna för deras arbetsbeskrivning.

Dom går ju helt klart över gränsen till vad dom tillåts att göra enligt lag när dom håller fast henne och till och med lägger sig på henne för att hålla henne kvar.
Hon är ju knappast ett hot mot de tre (?) killarna som står där och inte hotar hon dem på något sätt heller.

Hade väl varit tillräckligt att bara blockera utgångarna för henne om dom nu inte ville att hon lämnar vagnen.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är lite av ett gråområde inom lagen det där med biljetkontroller. Försökte läsa på för ett tag sedan och kom fram till följande:
Reglerna i kollektivtrafiken gör gällande att du är skyldig att uppvisa giltig biljett för kontrollanterna. Dessa regler är tydligen ändå inte lagligen bindande (såsom lagen ser ut) varpå man kan strunta helt i kontrollanterna vare sej man har biljett eller inte.
Vägrar man visa upp någon biljett har kontrollanterna således ingen laglig rätt att gripa eller kvarhålla dej, eftersom de endast har misstanke om brott (de kan ju inte veta om du har giltig biljett och bara inte vill visa den).
Om de ändå griper eller kvarhåller dej gör de sej skyldiga till olaga frihetsberövande. Detta vet de flesta kontrollanter om, så istället för att direkt ta tag i den misstänkte plankaren så försöker de passivt "stänga in" denne genom att ställa sej i ring runtom (vilket faktiskt i sej är olaga frihetsberövande). När och om plankaren försöker ta sej förbi så griper de plankaren för våld mot tjänsteman.

Angående plankare vs kontrollanter är jag kluven.
Å ena sidan avskyr jag plankare och övriga parasiter.
Å andra sidan avskyr jag biljettkontrollbolagen då de medvetet sätter sej över lagen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bättre om dom varje gång dom hittar en plankare helt enkelt stoppar bussen eller tåget där den är.

Sen får alla andra passagerare "uppmuntra" plankaren att kliva av för att kunna åka vidare.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Var en tecknad seriestrip i tidningen en gång.

En flygplanskapare slog till och kaptenen ropade sedan i pa systemet att
alla passagerare skulle casha upp soppa för en extra trip till Beirut eller nått.

I sista rutan såg man en snubbe som kastades ut från 10000m:rofl

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Bättre om dom varje gång dom hittar en plankare helt enkelt stoppar bussen eller tåget där den är.

Sen får alla andra passagerare "uppmuntra" plankaren att kliva av för att kunna åka vidare.

Läste någonstans att man gör sig skyldig till bedrägligt beteende om man plankar och för det kan man få böter/fängelse. Om vi tänker på en viss annan tråd här på forumet om att hålla fast någon så kom vi fram till att vem som helst får gripa och frihetsberöva någon när personen ifråga begår ett brott som är straffbart med fängelse.

Dock är ju deras regler/system lite lustiga. Man kan tycka att kontrollanterna kanske borde nöjt sig med att hon faktiskt betalade, även om det var "försent" och att det inte borde vara läge att gripa henne först när hon vägrar betala.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dock är ju deras regler/system lite lustiga. Man kan tycka att kontrollanterna kanske borde nöjt sig med att hon faktiskt betalade, även om det var "försent" och att det inte borde vara läge att gripa henne först när hon vägrar betala.

Fast då skulle ju aldrig någonsin någon betala, förän kontrollanterna kliver ombord.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Läste någonstans att man gör sig skyldig till bedrägligt beteende om man plankar och för det kan man få böter/fängelse. Om vi tänker på en viss annan tråd här på forumet om att hålla fast någon så kom vi fram till att vem som helst får gripa och frihetsberöva någon när personen ifråga begår ett brott som är straffbart med fängelse.
Men biljettkontrollanter har inga befogenheter utöver vanliga medborgare när det gäller att gripa någon, ett så kallat envarsgripande. För att göra ett sådant krävs dels att straffet har fängelse på straffskalan, samt att brottslingen tas på bar gärning. Att gripa på misstanke är alltså inte lagligt, och misstanke är allt kontrollanterna har om en resenär ignorerar dem.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Fast då skulle ju aldrig någonsin någon betala, förän kontrollanterna kliver ombord.
Jo, faktum är att de flesta skulle betala, precis som idag. Resenärer i allmänhet är inte fullt så förslagna som du tror.
Det är inte för att jag är rädd att åka fast som jag själv betalar, utan för jag anser det är min skyldighet att betala för en tjänst jag köper. Detta tror jag gäller för de flesta betalande resenärer.
Det finns olika typer av plankningsförsäkringar som vaneplankare kan använda sej av för att slippa betala böterna. Premien på dessa försäkringar är betydligt lägre än kostnaden för periodkort eller stämpelremsa.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
I Göteborg har biljettkontrollen fått göra razzior - dom har stängt av hela vagnen inkl stämpelmaskiner och sedan klivit ombord(Med ordningsvakter och polis) och i stora drag utfört rektal undersökning av varenda resenär - så folk är visst benägna att fuska...

Antingen är det gratis eller så är det inte det - och i det senare fallet måste det kontrolleras

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, faktum är att de flesta skulle betala, precis som idag. Resenärer i allmänhet är inte fullt så förslagna som du tror.

Inte första veckan, månaden eller kanske året, men när "alla andra" skiter i att betala så kommer du också att göra det.

I början skulle nog 80% betala, sen skulle det sjunka för varje månad.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det är ju bara deprimerande att se sådana klipp. Kvinnan på klippet fattar inte hur gott hon har det egentligen, blir upprörd och gråter ut för att hon inte lyckades tjuvåka och därefter fick vänta på polis. Om man jämför det maktutövandet (en makt som kontrollanterna egentligen inte har, därom tvista sporthojs ot-personer) med t ex polis/militärmakt från en fd sovjetstat är detta rena teletubbies :rofl För att inte tala om hemskheter som alla diktaturstater gör mot sitt folk, se t ex på det nuvarande läget i Centralafrika.

Edit: Måste tillägga att att nästan alla tjuvåker i Göteborg, jag tycker det är synd. Färre betalande resenärer = mindre ekonomi för Västtrafik = sämre vagnar och underhåll -> färre som betalar, eftersom "vagnarna ändå aldrig är i tid". Jag känner mig dessutom som en turist när jag plockar fram mitt fritidskort och håller upp det för kortläsaren.

Kanske skulle man kunna ha en gemensam skatt för kommunaltrafik + trängselskatt (vet inte om de har en sådan, men antar att de kommer att ha en). Då täcks alla resenärer in: de som åker bil och de som tar vagnen. De som endast promenerar blir väll inte nöjda, men det får politikerna fila på :tummenupp Jag tror att det hade blivit mycket billigare för alla - utom för tjuvåkarna - som åker i göteborg.

Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Är inte psykolog på något vis, men hennes beteende med flackande blick, svajig röst och försök att ta sig bort talar väldigt mycket för att hon plankat och löst biljett när kontrollanterna klivit på.

Men, som det skrevs innan, det kan vara så att filmerna inte visar allt som hänt och klart så visar de inte vad som händer innan.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Förstår ärligt talat inte hur man som vuxen människa med jobb och inkomst kan göra nånting så skamligt som att tjuvåka buss/tunnelbana/spårvagn. Det är på samma nivå som att snatta smågodis.

Jag vet inte vad lagen säger men jag tycker iaf att kontrollanterna borde få göra som dom gör i filmen. Dom är varken våldsamma, hotfulla eller otrevliga, dom håller bara kvar henne när hon blir galen och försöker tränga sig förbi och sticka. Jag tycker det låter ganska orimligt att det ska vara så att man kan skita i att betala biljetten och sen bara kunna sticka därifrån när kontrollanterna kommer, men det skulle inte förvåna mig särskilt mycket ifall det är så.

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Är inte psykolog på något vis, men hennes beteende med flackande blick, svajig röst och försök att ta sig bort talar väldigt mycket för att hon plankat och löst biljett när kontrollanterna klivit på.

Men, som det skrevs innan, det kan vara så att filmerna inte visar allt som hänt och klart så visar de inte vad som händer innan.

Jag håller med, min amatörmässiga psykologiska analys pekar också på att hon är skyldig.
En oskyldig människa hade väl lugnt satt sig ner och diskuterat saken och väntat på polis?
Att hon börjar gapa och fly får mig att misstänka att hon är skyldig.

(Att hon dessutom ger sken av att vara missbrukare hör kanske inte hit...)

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag väntar bara på den dagen då biljetkontrollanterna försöker omringa fel person. Typ Jörgen Krut på avtändning eller dylikt som sänker hela jävla högen och går där ifrån som inget hänt. Då kan de kalla in extrafolk för att leta tänder.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jävla VP-muppen som ringer polisen och hävdar att de "kastar henne i golvet" då. Vad är det frågan om idag egentligen, bruden plankar och åker dit. Gilla lägget fifan!

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Höj böterna till astronomiska summor och anställ fler vakter.

Betala eller gå, djävla vänsterpack.

Ja, och höj priserna på samma gång. SL borde även köpa tåg som inte fungerar som tänkt så de måste byggas om. Då kan de höja priserna igen på grund av dåliga investeringar. Det finns säkert något nytt dåligt biljettsystem som inte fungerar som tänkt man kan köpa in. Eller varför inte spärrar som går sönder mer ofta än sällan.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!