Sönderdragen bult till gaffelben. Vad göra?

Berqa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
2009 Triumph Street triple
Som synes på bilden är bulten till gaffelbenet totalt mosat sönderdragen. Vad göra? Hjälp :huvet

Bifogat

• IMAG0261.jpg
    IMAG0261.jpg
    72.3 KB · Visningar: 360

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag vet inte var man kan köpa men måste bara fråga:

Hur i självaste helvete lyckades du med det där?

Berqa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
Bulten vad helt sönderdragen av tidigare ägare. Skiten sitter som satan och det enda som kvarstod för mig va att försöka med en rörtång. Få tag i en ny löser sig, frågan är bara hur f-n jag få bort den

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ett alt. är att kapa av allt skadat och sen gängar du 2st M6 hål innanför gängan i röret.
Skruva i M6 skruvar, gärna så långa att det finns en ogängad del som du drar stumt i hålet.
Använd sen tex. ett plattjärn som "nyckel" och knacka lös muttern.
Muttern är ju förstörd under alla omständigheter.

/KentW

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Varmluftpistol löser biffen. Men det borde inte sitta så hårt.

Berqa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2009
Hoj
Kent - Jag har tyvärr inga gängvektyg. Min plan är en säme version av din. Vad jag har saker till är att borra två små hål i locket, sticka ner två mindre skruvmejslar i dem. Ta en tredje mellan dem och försöka skruva.. Det känns dock inte hälften så lovande som ditt förslag..

Mattias - Jag har tyvärr ingen sådan heller. zippotändare och mitt förslag ovan är det bästa jag kan få ihop.. men jag vet inte om jag vågar..

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
svetsa fast en mutter ovanpå den där och dra i muttern.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
svetsa fast en mutter ovanpå den där och dra i muttern.

Aluminiummuttern kräver en hel del värme som gör att den sväller och fastnar ännu hårdare.

En variant är att med hjälp av en "kolsyresläckare" kyla muttern, den krymper både fortare och mer än gaffelbenet.
Då "kanske" skruvmejslar kan fungera.

/KentW

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kent - Jag har tyvärr inga gängvektyg. Min plan är en säme version av din. Vad jag har saker till är att borra två små hål i locket, sticka ner två mindre skruvmejslar i dem. Ta en tredje mellan dem och försöka skruva.. Det känns dock inte hälften så lovande som ditt förslag..

Mattias - Jag har tyvärr ingen sådan heller. zippotändare och mitt förslag ovan är det bästa jag kan få ihop.. men jag vet inte om jag vågar..

Värmepicka finns på Jula för 129 pix
Gängverktyg ett par hyllor bort för några hundringar.

:tummenupp

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Hur stora hål kan du få till...? Ø5.0mm...? Då kan du med hjälp av en bågfil och vanlig fil, "tillverka" en gängtapp av en M6 Skruv, det fungerar i aluminium.

/KentW

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Frågan är ju varför den sitter så infernaliskt?

Jag hade knackat till en planare yta på muttern vid ca kl17 från oss sett och försiktigt försökt driva runt den med något trubbigt. Skadar inte om en till kan göra detsamma från "andra" hållet. Kyl muttern, ja.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Det du behöver är en "Amerikansk rörtång" den kommer garanterat att fungera! (Om du inte redan använt en sån och då uppenbarligen bevisat motsatsen)

4f501a01c60bee962be7fc5113235923_z.jpg

Enox

1000 RRrrrr
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
05 Honda CBR1000 rr
Jag hadde nog försökt borra en massa hål runt och sen när där knappt e något material kvar hadde jag tagit en skruvmejsel och slagit in det sista borde gå då alu är mjukt

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag hadde nog försökt borra en massa hål runt och sen när där knappt e något material kvar hadde jag tagit en skruvmejsel och slagit in det sista borde gå då alu är mjukt

Det där hade jag nog struntat i, alu-spån ner i gaffeloljan är inte svinskoj. Även om den skall tömmas på olja så är det inte säkert att alla spån följer med = obra när den är ihopsatt igen.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sätt på en hylsa som passar över muttern, dra på med en lite större hammare med ett gäng distinkta slag rakt ner på hylsan.
Prova att lossa.

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
huggmejsel, dorn och hammare.... sedan bara att knacka tills den släpper, alu kan ju sätta sej något hemskt men kasta på lite vibrationer på den så ska du se att den släpper... annars knackar du sönder den till slut med huggmejseln.
var dock lite försiktig så du inte får ner aluspån i gaffelbenet.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Borra två hål Ø 6mm och sen jucka lite så du får i två M6 utan att gänga.
Borra så djupt det går men inte igenom som ovan sagt vill du inte ha spånor i oljan.

Ta något långt och knäck loss den.

Gissningsvis sitter den inte så hårt men utan något att ta grepp om så sitter allt som järnet

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
ser ut som det finns yta att klämma med en polygrip under den skade mutter, är ju lite mer gods där att klämma på ;)
blir som alltid väldigt full i skratt när jag läser trådar om skadade bullt o gänger...det alltid en kompis hoj eller den förra ägarens fel :rofl

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
antar att du lossat skruven som håller gaffelbenet i styrkronan?

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli