Sönderdragen mutter bakaxel

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
När jag drog av muttern på bakaxeln lossade den först en aning för att sedan fastna rejält. Drog till ordentligt i Ledhantaget varpå aluminium stycket på andra sidan axeln smulades sönder... :crash

Onedrive länkar till bilder:
https://1drv.ms/u/s!AiVR73IrnBo-8jC_EiuMtMQjcVAW
https://1drv.ms/u/s!AiVR73IrnBo-8i-aaoQyboXnsvqN
https://1drv.ms/u/s!AiVR73IrnBo-8i60zUxdVUq5g7BD
https://1drv.ms/u/s!AiVR73IrnBo-8iuZvGyT1cDEfjm3

Nu går bara axeln runt.
Frågan är hur jag får bort den? Borra, specialverktyg, tricks?

Tacksam för hjälp!
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Det enklaste ser ut att borra i hålet från baksidan. Då får du bort flänsen på aluminiumstycket och slå ut muttern och resten av axeln. En försänkare på låga varvtal och skärolja borde klara det. Och så håller du fast muttern med ledhandtaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När var den här muttern loss sist ?
Vem drog fast muttern den gången ?
Drog du åt rätt håll, moturs för att få loss muttern ? #
Jag hade kört med WD-40, 5-56, aceton + lika del olja på muttern
och sedan försök hålla den andra delen still med en eller två skiftnycklar.
Aluminiumdelen som gått sönder kan du ju såga bort så du får bättre grepp med skiftnyckel.
Alternativt sågar du ut två jack i en hylsa så hylsan kan hålla andra änden av axeln.

# Som du beskriver det så drog du muttern medurs, trycket blev så stort så gängorna skar och sedan brast aluminiumen runt andra änden av axeln.
Vad väger du ?
Vad tar du i bänkpress ?
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Har du provat med en, eller ev. två, mutterspräckare, en på mutter och ev. en på "söndersmulade" sidan, det brukar gå att få ganska bra grepp i en axel med en sådan också, särskilt om du har möjlighet att borra/försänkt ett litet hål där spetsen på bulten som skruvas in kommer att träffa axeln. Annars är en Dremel eller eller liknande med diamantkapskiva ett väldigt bra sätt att få bort trasiga muttrar av lite större storlek, kapa mutter i fyra "kvartar" och sen är det bara att gå låss med klubba och dorn tills mutterbitarna börjar lossa från axeln, och när alla fyra är borta så är det bara att ta loss axeln på samma sätt som med en hel axel.
Btw, hur mycket kraft använde du när du drog loss muttern? Jag har använt hela min kroppsvikt plus lite till på muttrar på bakaxlar på div. hojar och aldrig lyckats förstöra något, däremot så har jag oftast bytt till en ny mutter och rensat gängorna på axeln med tex WD-40 och ett gängsnitt när muttern har suttit så hårt att den ser lite "utmattad" och risig ut när jag har fått av den.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top