S.M.A.R.T status bad

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Burken startar inte, fick igång den till safe mode men system restore slutade svara så jag startade om igen. Nu verkar den vara helt trasig igen. Får meddelande om att diskens s.m.a.r.t status är dålig. Hur gör man här? Stoppade i den i en annan burk och där får jag meddelande: 4th master Hard Drive: s.m.a.r.t status bad, backup and replace.
Men hur backar jag upp om jag inte kommer åt disken?

Disken är en 150GB WD Raptor. Det ligger windows XP pro sp3 på den nu. Kan man rädda disken om man formaterar den?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Gick att boota i alla fall med den andra datorn. Körde något som hette chkdsk nu. Det var något som kom upp i bootmenyn. Verkar som det är en hel massa "det går inte att läsa filpostsegmentet"
Låter den stå på och snurra nu, verkar som om det kommer ta en stund. Återkommer..

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det du gör nu när du fått upp den i den andra maskinen, efter checkdisken har gått klart och lagat allt som går, om du valt det, är att kopiera dina filer du vill ha kvar...
Kör du XP på burken så går det att ta hela profilen disk:\documents & settings\användarnamn
Har du vista på disken är det lite svårare, då får du ta mapp för mapp..
När du väl kopierat av datat så installerar du en ny disk i maskinen och installerar XP/Vista igen och lägger tillbaka allt..
Värt att notera är ju då att om du kör XP ska användarkontot på den nya disken heta exakt samma som din gamla... Då kan du bara lägga tillbaka profilen och alla inställningar, mail, filer osv osv följer med...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Det du gör nu när du fått upp den i den andra maskinen, efter checkdisken har gått klart och lagat allt som går, om du valt det, är att kopiera dina filer du vill ha kvar...
Kör du XP på burken så går det att ta hela profilen disk:\documents & settings\användarnamn
Har du vista på disken är det lite svårare, då får du ta mapp för mapp..
När du väl kopierat av datat så installerar du en ny disk i maskinen och installerar XP/Vista igen och lägger tillbaka allt..
Värt att notera är ju då att om du kör XP ska användarkontot på den nya disken heta exakt samma som din gamla... Då kan du bara lägga tillbaka profilen och alla inställningar, mail, filer osv osv följer med...

Körde igenom checkdisk men det gick ändå inte att komma åt disken.. "Den här datorn" slutar svara om man försöker komma åt någonting på disken.

Det enda som ligger på disken är windows och alla spel. Ska testa formatera och installera igen senare ikväll tror jag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har du inget viktigt på den och SMART-parametrarna säger att den är dålig - släng disken, den kommer aldrig att bli bra igen, inte ens med vilja.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati