S M C

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Skulle vilja veta lite mer om SMC från Er som har gått kurser hos dem. Är det något att ha? Är det värt pengarna? Lär man sig något? Hur många kurser eller vilka ska man ta? etc etc ...
:yoparty

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
Kurser med SMC

Hej
jag har gått ett antal kurser med SMC, tror nog att det blev 12 dagar förra säsongen.

Hur nyttigt och kul som helst. Det är trevlig stämning, de har strukturerad hantering av deltagarna med klara steg man bör gå i rätt ordning. Hela syftet är att man ska lära sig hantera hojen bättre och säkrare och helt naturligt kommer det även att gå fortare.

Det sker på bana där säkerheten är helt annan än ute på gatan och de som jobbar som instruktörer är mycket kompetenta och ser även efter att deltagarna har kul.

Skulle det hända något så gäller (jag tror) alla försäkringar, MÅSTE dock kontrolleras med just ditt bolag. Det som är viktigt då är att du säger att det är en fortbildning med SMC, ingen tidtagning förekommer (vilket det inte heller gör).

Det är klart värt pengarna.

De har mer information på www.svmc.se.

Vi ses på banan.

/Peo

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Kan bara hålla med, både kul och lärorikt men framför allt mycket tid på banan. Och inte den banan man äter...;-)
M

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Här där jag bor har de knappt några aktiviteter som jag hittat. Tittar man i deras forum på Dalarna är det typ 1 inlägg 2008 och tre 2007,,,,. Övervägde att gå med då det skulle ge 1000kr på försäkringen, men eftersom det inte var några aktiviteter så skippade jag det.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Här där jag bor har de knappt några aktiviteter som jag hittat. Tittar man i deras forum på Dalarna är det typ 1 inlägg 2008 och tre 2007,,,,. Övervägde att gå med då det skulle ge 1000kr på försäkringen, men eftersom det inte var några aktiviteter så skippade jag det.
Tjaaaa... det är ju inte så att det är en rikstäckande organisation eller så :rolleyes:

Men visst händer det ganska lite här i Dalarna förutom Tjejkurs tillsammans med SMC Sthlm, körning på Amsberg och avrostningar. De kurser som arrangeras av andra distrikt eller centralt sker ju visserligen på banor utanför länets gränser men hindrar inte deltagande...

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10

SMC är en idiell organisation. Dvs den blir vad du som medlem gör den till.
Bara för att SMC-dalarna inte har varit så aktiva under deras tråd i forumet så behöver inte det betyda att det är kasst att vara med smc.

SMC jobbar för dig som motorcyklist i Sverige och Europa.
De fungerar som remissinstans i många frågor för riksdag och regering.
Bedriver kurser. Ger juridiskt stöd och mycket mycket mer för att göra vårt hojåkande bättre.

En orsak till att vara med är ju att få köra sporthojskurserna som trådskaparen frågade om.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Jo jag vet att de har information på deras hemsida, men det är mycket "roligare" att höra vad vanligt folk, som har gått kursen, har att säga :)

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Varför inte testa och bilda din egen uppfattning.
Har du bara inställningen att vilja lära nåt nytt, och samtidigt ha skoj, så kommer du garanterat inte ångra dig.
Troligtvis blir du som många av oss andra, man vill bara åka mer...mer...mer:hihi :banana

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Självklart ska du gå en kurs o skapa din egen uppfattning. Men för de flesta så är det en kanon upplevelse.
SMC's upplägg och instruktörer tycker jag bara blivit bättre sen första gången jag gick en kurs (2006).

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man får ju döma det efter vad det är, det är ju som sagt ideellt arbete, tjejer å killar som gör det på sin fritid.
Jag tror alla lär sig något, oavsett hur duktig man är. Tips och råd från någon som kollar vad man gör är aldrig fel. Men jag tror att tex Minin och Backlund får ut mindre än dom flesta här inne, och får mindre pang för pengarna.
Men för oss vanliga dödliga är det väldigt bra kurser. Jag har för mig att man "måste" gå SH-kurserna i ordning, vilket kanske känns onödigt, men man har många ovanor som tar tid att nöta bort. Det gör att nivån på kurserna blir högre, när alla är ungefär lika bra/snabba :tummenupp

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Tjaaaa... det är ju inte så att det är en rikstäckande organisation eller så :rolleyes:

Men visst händer det ganska lite här i Dalarna förutom Tjejkurs tillsammans med SMC Sthlm, körning på Amsberg och avrostningar. De kurser som arrangeras av andra distrikt eller centralt sker ju visserligen på banor utanför länets gränser men hindrar inte deltagande...

Har ni samlat ihop några med tjära och fjädrar för att ta ett snack med fiskförespråkarna i älvdalen, eller är det fortfarande helt kört?

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
SMC har både BKK kurser (d.v.s kurvtagningsteknik och bromsteknink på bana)
och Grundkurser där du kör olika övningar t.ex krypkörning o bromsprover. Grundkursen är nästan som en förberedelse inför BKK.

Jag tycker att kurserna ger verkligen resultat. Men om du vill ha mera info så kolla på SMC sedan klicka på school så står det mer om kurserna där.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SMC är en idiell organisation. Dvs den blir vad du som medlem gör den till.
Bara för att SMC-dalarna inte har varit så aktiva under deras tråd i forumet så behöver inte det betyda att det är kasst att vara med smc.

SMC jobbar för dig som motorcyklist i Sverige och Europa.
De fungerar som remissinstans i många frågor för riksdag och regering.
Bedriver kurser. Ger juridiskt stöd och mycket mycket mer för att göra vårt hojåkande bättre.

En orsak till att vara med är ju att få köra sporthojskurserna som trådskaparen frågade om.

Jo det låter ju käckt. Men saken är den att jag inte har nån tid att lägga på föreningslivet. För övrigt skulle jag kunna skriva en spaltmeter med erfarenheter av föreningslivet om intriger, kupper, folk som hittar på aktiviteter som ingen har tid att genomföra, folk som kommer in och ändrar på saker som varit i 75år, folk som inte gör ett skit men inte gör annat än klagar på de som faktiskt gör nåt, och allmänt skitprat om varandra o.s.v. o.s.v. Men jag struntar i det. Erfarenheterna kommer bl.a. ifrån amatörradio, jakt och jaktskytte, modellflyg m.m.

SMC gör bra saker det håller jag med om, men man måste göra sin egen helhetsbedömning. För mig räcker det inte att vara solidarisk. För ett antalår sedan när jag började studera och ekonomin försämrades kraftigt och jag hade 3-4000kr att punga ut med i olika medlemsavgifter i slutet på december, så tog jag mig en funderare. Jag kom fram till att jag trots allt måste se till vad man får för pengarna. Visst fick man veta vilken svikare man var, men det var inte mycket jag kunde göra åt det.

De kurser som erbjuds som skulle vara intressant för mig ligger för långt bort för mig av olika anledningar. Avrostningarna sker när jag åkt flera hundra mil redan.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan bara varmt rekomendera att gå kurs med SMC: sporthojskurser under ledning av duktiga, erfarna och pedagogiska instruktörer/Handledare. Har gått 3 st kommer att gå flera kombinerat med bandagar då jag övar o tränar på det jag lärt mig ännu mer ihopp om att något till slut sitter förlängda nerven och man gör "rätt" i en överlevnadsreaktion.

Även om kursen kostar lite, så betänk att även uppehälle under dagen ingår, samt att du kan få kraftig reducering av dina premier om du tecknar SMC försäkringen, du går du helt plötsligt plus både ekonomiskt och erfarenhetsmässigt samt att du blir bättre på att framföra din hoj:tummenupp .

Det du lär dig kan bli obetalbart om du bara en enda gång kan utnyttja dina efarenheter praktiskt i trafiken och kanske undvika en olycka med otäcka personskador eller ivärsta fall dödsfall.

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Även om kursen kostar lite, så betänk att även uppehälle under dagen ingår, samt att du kan få kraftig reducering av dina premier om du tecknar SMC försäkringen, du går du helt plötsligt plus både ekonomiskt och erfarenhetsmässigt samt att du blir bättre på att framföra din hoj:tummenupp .

Fel! För mig skulle jag gå back bara på anmälningsavgiften. Men visst skulle det vara värt att gå back en 5-hundring för den erfarenheten, men nu kan jag som sagt inte deltaga "där borta".

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
kör du sporthoj och liksom jag är nybörjare så rekommenderar jag att du kör på bana av framförallt 2 anledningar:

1. det är jäkligt kul! mycket roligare än att köra gata (jag tycker det).
2. du lär dig massor som (kortfattat) gör att du dels får ut mer av din sporthoj dels att du blir en bättre förare. annars kan du lika gärna köra en caféracer.

surfa in på smc's sida och kolla vad de erbjuder. börja med en bkk kurs alltså en broms-och kurvteknik kurs. sen kan du börja kolla sporthojskurser. se till att du också blir medlem hos dem. och har du liksom jag försäkring hos folksam så blir försäkringen billigare efter att ha gått några kurser.

själv tog jag kortet strax innan förra sommaren och hann med 2 bandagar och har tänkt boka in flera denna säsong.

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös
Helt klart värt pengar, hur kul som helst och lärorikt som fan. Jag säger bara gör det! Jag gick en kurs förra året en så kallade broms och kurv kurs (BKK) på Gelleråsen och har bokat in mig i år med början på Kinnekulle 3/5 en så kallad sporthoj kurs (SHK).

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

de är helt klart bra att gå på dessa kursen men för dem som går på dem i tron att sänka sina premier bör tänka till engång till, förmin del är det fortfarande biligare att helförsäkra hos SalusAnsvar än att SMC försäkra hos Folksam med SH kurserna osv. samt att Folksam bara godkänner bandagar arrangerade av SMC.

Hos SalusAnsvar gäller försäkringen på alla bandagar (ikke tävling) samt att självrisken är grymt mycket lägre hos SA än hos Folksam.

nu är ju premier från FB väldigt personliga, men för mig var det klart mer ekonomiskt att ha en SA försäkring och gå på SMC kurserna/bandagar än att ha Folksam som FB och g på SMC kurserna/bandagar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy