S M C

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
kör du sporthoj och liksom jag är nybörjare så rekommenderar jag att du kör på bana av framförallt 2 anledningar:

1. det är jäkligt kul! mycket roligare än att köra gata (jag tycker det).
2. du lär dig massor som (kortfattat) gör att du dels får ut mer av din sporthoj dels att du blir en bättre förare. annars kan du lika gärna köra en caféracer.
3. Det är en lugn och trygg miljö, man behöver inte oroa sig för rullgrus, korsningar mm, utan kan helt å hållet fokusera på hoj, vägval och hur man agerar själv.
4. Missar du en kurva kan du åka rakt fram, i många fall ut på en gräsmatta, eller som på tex Gelleråsen, asfalterad "avåkningszon".
5. Går du omkull så glider du ut på en gräsmatta/sandfålla/lecafålla/annan avåkningszon, inte ut bland stenbumlingar och tallar.
6. Skulle du trots allt göra illa dig vid en vurpa så står en ambulans och väntar 30s bort.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Fel! För mig skulle jag gå back bara på anmälningsavgiften. Men visst skulle det vara värt att gå back en 5-hundring för den erfarenheten, men nu kan jag som sagt inte deltaga "där borta".

Och varför kan du inte deltaga "där borta"? Du får anmäla dig till vilken SMC-kurs i hela Sverige (och på Kemora).
Säter till Gelleråsen är det bara 186 km enkel resa.

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Den 27/6-08 har SMC Blekinge en Sporthojskurs på Anderstorp

SMC Blekinge och SMC Väst kallar våra storbanekurser för
SportHojkurs. men alla är välkomna.

Alla från 125cc, Custom, Husabergare mfl, (Har själv kört där med min 125cc;) )

Men "Custom, BKK, SportHoj -kurser har samma kursplan,
och därför kan de köras samtidigt.

Man blir placerad in i en grupp som passar en själv
beroende på maskin, hastighet och tidigare kurser/erfarenhet osv.

Bokningen sker på svmc.se Det finns fortfarande platser kvar ;)

Välkommna!

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Glömde fråga....
Vad är det för krav på hojen för att vara med på kursen? Om man får köra den i trafiken, är den godkänd för SMC's kurser också? Hörde att de hade nån bullernivå som man ska klara tex. är det godkänt med ett par Leo Vince-rör i baken?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hur hög bör erfarenheten vara jag tog kortet i höstas. Men gick i slutet av november om kul på en cross pga rullgrus. Är nu lite väl feg med nedlägg i kurvorna funderar på att mjukköra bort den mentala spärren innan jag tar en kurs. Vill inte vara en bromskloss på banan eller är det inget att oroa sig för?

//Dafe

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Hur hög bör erfarenheten vara jag tog kortet i höstas. Men gick i slutet av november om kul på en cross pga rullgrus. Är nu lite väl feg med nedlägg i kurvorna funderar på att mjukköra bort den mentala spärren innan jag tar en kurs. Vill inte vara en bromskloss på banan eller är det inget att oroa sig för?

//Dafe

Allt från färskt körkort.
Det här är ingen banåkning.. Det är en KURS.. för att få dig att bli en bättre och säkrare mc-förare.

. Avrostningarna sker när jag åkt flera hundra mil redan.

Lustigt att du säger just de orden..
Vi stöter varje år på folk som har kört hoj i 20 år och inser att det faktist inte kunnat/vetat hur man kör hoj. Hur man tar en kurva.. Hur du förankrar dig i hojen. Varför du motstyr.. osv osv,,,
Sporthojskurserna och bkk kurserna kan inte jmf med avrostningar. Det är något helt annat.
Sporthojskurserna är avancerad mc-körning. Det hanldar inte om broms till STOPP.. inga konkörningar.. Eller balansövningar i krypfart.
Detta är kurser som många kör i hög hastighet.

Hur många gånger har du tex bromsat fullt från 200 km/h??? Hur beter sig din hoj då? Hur påverkar du situationen på hojen?

Det är tex en sak vi lär ut på kurserna... Högfartsbroms inför kurva.

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Har ni samlat ihop några med tjära och fjädrar för att ta ett snack med fiskförespråkarna i älvdalen, eller är det fortfarande helt kört?

Vet inte hur läget är, Miljödomstolen har inte sagt sitt ännu.
Tjära och fjäder är ingen vits med eftersom de som klagar mest bor i Gbg när de inte sommarbor här :tungan

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Jaha, då var det bara 5 dagar kvar till Sporthojs kursen på Anderstorp.

Någon här som ska dit kanske? ;)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...