S P A M - ursprung och innebörd, läs & lär!

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Råkade hamna här och tvekade lite när jag läste - inte kunde det väl vara så lämpligt att var Monty Python som bara kommit upp med ett konstigt ord, även om det skulle vara rätt typiskt? Letade vidare - skamsen över att jag aldrig tidigare reflekterat över ordets ursprung - och kom hit. För er som inte orkar kolla in länkarna citerar jag:

"Spam
Ett annat bekymmer som drabbat oss de senaste åren är s.k. spam, d.v.s. massutskick av oönskad e-post bl.a. i form av reklam för mer eller mindre oseriösa produkter och tjänster. Einar Hillbom, även han anställd vid UMDAC:s produktionsavdelning (unix-drift och IRT-enheten), berättar att av den e-post som kommer till Umeå universitets mailserver är det ca 35 % som stoppas på grund av att dessa skickats från svartlistade mailservrar. Under en specifik veckoperiod (03-04-08--03-04-15) inkom ca 40 000 e-postbrev per dag, och av dem stoppades ca 15 000 spam-mail.

SPAM (Spiced Pork and Meat) är från början ett varumärke från 1940-talets USA. SPAM var märkesnamnet på en sorts konserverad skinka som lanserades under krigstid, då det fanns dåligt med råvaror. På grund av den låga kvaliteten kom SPAM att få dåligt rykte som skräpmat. Användningen av uttrycket SPAM för skräppost anses ha sin upprinnelse i en sketch med det engelska Monty Python-gänget. Sketchen utspelar sig på en restaurang där man serverar burkskinka och där man upprepade gånger (och på ett irriterande sätt) sjunger ordet SPAM. Någon gång i början av 80-talet var det en kille som via MUD (en tidig form av chat-system) förgäves försökte få kontakt med någon där ute i cyberspace. Då han gång på gång misslyckades med sina kontaktförsök, blev han irriterad och - inspirerad av ovan nämnda Monty Python-sketch - skrev ett makro som automatiskt skickade texten SPAM gång på gång till de inloggade användarna i MUD:en. Någon tid efter denna händelse började SPAM användas som nätslanguttryck för just oönskad skräp-e-post. "

Så verkar det vara, tydligen. :rolleyes:

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Zigge skrev:
Så verkar det vara, tydligen. :rolleyes:
Är det ingen annan som har några 20 år gamla "nyheter" att bjuda på?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
HAHA!! lite dåilg tajming :p

En polare till mig höll ett föredrag om SPAM idag på svenskan ca 30min :D

Skojja han hade haft andvändning av detta... han visste inte vad SPAM stod för :eek:

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Re: Re: S P A M - ursprung och innebörd, läs & lär!

craze skrev:

Ah, just det, här får man bara posta saker och dela med sig av information som ingen annan vet, glömde, sorry. :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Näääää...

Jag tycker det var relevant och högaktligen intressant läsning!

Mer sånt!! :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: S P A M - ursprung och innebörd, läs & lär!

craze skrev:

Du menar "Är det några fler som har ett liv utanför nätet?" eller vaddå?

Vi var många osm inte visste omd et här förrän det dök upp i tidningen.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Re: Re: Re: S P A M - ursprung och innebörd, läs & lär!

Chrille skrev:
Du menar "Är det några fler som har ett liv utanför nätet?" eller vaddå?

Vi var många osm inte visste omd et här förrän det dök upp i tidningen.

Tackar. :tummenupp
Det intressanta är syftet med dylika kommentarer: "20-åriga nyheter", "Kennedy skjuten" osv, det måste ju finnas en anledning till att de postas.
Skämt? Jag förstår inte.
Göra narr av mig? Var min gäst.
Basunera ut sina ofattbara faktakunskaper? Grattis, du har vunnit två kilo trycksvärta.

Nej, jag bryr mig egentligen inte så mycket (jag lärde mig iaf ngt nytt) men det är fascinerande att folk orkar. ;)

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
"Någon gång i början av 80-talet var det en kille som via MUD (en tidig form av chat-system)"

Ok...då kan jag förklara vad MUD är på en gång, det finns faktiskt kvar till och med ;)

MUD - Multi User Dungeon
Ett textbaserat rollspel online...
De flesta som finns kvar idag är baserat på Discworld mer eller mindre...
Alltså, det är rollspel fast utan grafik, allt är textbaserat och du läser och skriver det som händer...Den servern jag spelar på (väldigt sällan nuförtiden) Har klassisk fantasy som tema...Man väljer en ras (elf,orc,drow,gnome,halfling,duergar,dwarf och human) Och på den vägen är det

Nu målade jag just ut mig som nörd va?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...