S unplugged

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Håller med men tror du det är någon skillnad om det hade handlat om något annat riksdsgsparti? Jag tror nog inte riktigt det, de är lika goda kålsupare hela högen och hade agerat likadant.
Retoriken funkar ju valår efter valår, samma sak.

Sen så finns det inga direkta incitament för en politiker att lösa problem, då blir de ju överflödiga. De vill hitta på och kanske tom skapa nya problem som de kan presentera för folket. Och naturlugtvis är det just "dom" som kommer att lösa problemen bara du läggger din röst på dem.
Tja, jag kan ju bara spekulera men hade M+SD+vadsomkrävsförmajoritet styrt så tror jag faktiskt att det hade kunnat bli skillnad förutsatt att de för den politik de säger sig förespråka. Men ja, jag håller med. Mitt politikerförakt är fullständigt och de visar sig vara fullkomliga grisar gång på gång, oavsett partitillhörighet (även om tillvägagångssättet kan skilja, Centern har sina pedofiler, Sossarna har sina hycklare, SD har sina nazister och MP består av rena dumhuvuden).

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vi är precis i slutet av Socialdemokraternas fyra år vid makten med "Det största trygghetsprogrammet i modern tid"

Försök förstå hur grisigt och hemskt Sverige hade varit om någon annan suttit vid makten, utan ett så magnifikt valmanifest att agera utefter...

Skärmavbild 2022-08-27 kl. 09.04.41.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi är precis i slutet av Socialdemokraternas fyra år vid makten med "Det största trygghetsprogrammet i modern tid"

Försök förstå hur grisigt och hemskt Sverige hade varit om någon annan suttit vid makten, utan ett så magnifikt valmanifest att agera utefter...

View attachment 475592
Den bilden åldrades inte så bra... :3freak

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har så svårt att förstå varför?
Vad är det man tror ska bli bättre, efter dessa 8 år, om man röstar S?
Eller vad tror man ska bli ännu sämre om man röstar borgerligt?
SD kan ju rimligtvis inte vara det spöke det har varit?

Och nä, jag ser inte dom som röstar S som landsförädare.

Men jag skulle vilja veta varför.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

View attachment 475592
Prat, det har aldrig varit tryggare att begå brott än nu, (åtminstone för de utvalda grupper som står för en oproportionerligt stor andel av kriminaliteten).

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

"vårt Sverige kan bättre". Kom vi på just precis nu.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Jag tror ínte de som generellt röstar på S, gråsossar, invandrare och socialt missanpassade, ställer sig de kloka frågorna som du ställer dig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Gustav Kasselstrand och hans sidekick kanske satte fingret på det, jag vet inte.

Man kan också kolla på random människa och fundera på om den är lämplig att fatta viktiga beslut, börja i trafiken eller på bussen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

En del av dem tror jag är "man har alltid gjort så"-röstare. Det går i släkten. Föräldrarna var sossar, deras föräldrar far sossar, såklart att det rödindoktrinerade lilla barnet följer i dessa anrika fotspår. De röstar med hjärtat istället för huvudet, för de är stolta över att vara sossar...

En annan förklaring tror jag är tämligen enkel: Definitionen av dårskap är att upprepade gånger göra samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat. De åtta senaste åren av S blev inte så bra, men de röstar S igen. Det kanske blir bra denna gången... :dummer Så ja, den enklaste förklaringen är väl helt enkelt att de är dårar.

Det kanske inte rör sig om förräderi från vissa, en del förstår bara inte bättre. De kanske inte menar något ont eller förråder sitt land med flit, men skit blir det av det oavsett.

Sen är det ju givetvis så att de som faktiskt vinner på S politik, dvs gängmedlemmar, bidragsparasiter, pensionsfifflare, mördare och våldtäktsmän som slipper straff och som istället får saftiga skadestånd när de begår hemska brott och så vidare, röstar på S. Varför skulle de inte? Om S hade fört någon slags intelligent politik som hade gynnat mig hade jag kanske också kunnat tänka mig att rösta på S. Men nu är det ju tyvärr så att den politik S för snarare får mig att kunna tänka mig att rösta på vad som helst, precis vad fan som helst, förutom S, för det kan inte gärna bli värre. Om så djävulen själv kom och erbjöd sig att städa upp i det här satans landet i utbyte mot min odödliga själ så skulle jag acceptera, för jag tvivlar på att den tillvaron skulle bli sämre än den som en framtid med S vid makten har att erbjuda.

Raderad medlem 51742

Guest
En del av dem tror jag är "man har alltid gjort så"-röstare. Det går i släkten. Föräldrarna var sossar, deras föräldrar far sossar, såklart att det rödindoktrinerade lilla barnet följer i dessa anrika fotspår. De röstar med hjärtat istället för huvudet, för de är stolta över att vara sossar...

En annan förklaring tror jag är tämligen enkel: Definitionen av dårskap är att upprepade gånger göra samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat. De åtta senaste åren av S blev inte så bra, men de röstar S igen. Det kanske blir bra denna gången... :dummer Så ja, den enklaste förklaringen är väl helt enkelt att de är dårar.

Det kanske inte rör sig om förräderi från vissa, en del förstår bara inte bättre. De kanske inte menar något ont eller förråder sitt land med flit, men skit blir det av det oavsett.

Sen är det ju givetvis så att de som faktiskt vinner på S politik, dvs gängmedlemmar, bidragsparasiter, pensionsfifflare, mördare och våldtäktsmän som slipper straff och som istället får saftiga skadestånd när de begår hemska brott och så vidare, röstar på S. Varför skulle de inte? Om S hade fört någon slags intelligent politik som hade gynnat mig hade jag kanske också kunnat tänka mig att rösta på S. Men nu är det ju tyvärr så att den politik S för snarare får mig att kunna tänka mig att rösta på vad som helst, precis vad fan som helst, förutom S, för det kan inte gärna bli värre. Om så djävulen själv kom och erbjöd sig att städa upp i det här satans landet i utbyte mot min odödliga själ så skulle jag acceptera, för jag tvivlar på att den tillvaron skulle bli sämre än den som en framtid med S vid makten har att erbjuda.
Man skall heller inte glömma bort hur många som är, eller varit, engagerade i facket eller andra socialdemokratiska folkrörelser. Gått i förstamajtåg, byggt en stor del av sitt sociala umgänge med likasinnade m.m. Människor som byggt en så stark identitet kring att vara socialdemokrater, haft känslan av att ha byggt en framgångsrik folkrörelse tillsammans med andra under tiden Sveriges utveckling var betydligt mer positiv än idag osv. Sånt ändrar man inte så lätt, om det ens är möjligt.

Människor som blivit sossar på senare år, förutom de som är beroende av S-styre för sin försörjning, har jag dock betydligt svårare att förstå.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Man skall heller inte glömma bort hur många som är, eller varit, engagerade i facket eller andra socialdemokratiska folkrörelser. Gått i förstamajtåg, byggt en stor del av sitt sociala umgänge med likasinnade m.m. Människor som byggt en så stark identitet kring att vara socialdemokrater, haft känslan av att ha byggt en framgångsrik folkrörelse tillsammans med andra under tiden Sveriges utveckling var betydligt mer positiv än idag osv. Sånt ändrar man inte så lätt, om det ens är möjligt.

Människor som blivit sossar på senare år, förutom de som är beroende av S-styre för sin försörjning, har jag dock betydligt svårare att förstå.
Du har såklart rätt i det, fast jag räknar per automatik in dessa i kategori ett då det är i princip samma grej. Även om man kanske inte fått socialdemokratin med modersmjölken så har man fått den inpräntad i sig under sin uppväxt, av vänner, kollegor och bekanta etc. Det blir, som du säger, en stor del av deras identitet, för dem är det något heligt och närmast religiöst att vara sosse. Och då röstar de på S alldeles oavsett politiken, för de kan inte tänka sig att rösta på något annat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har såklart rätt i det, fast jag räknar per automatik in dessa i kategori ett då det är i princip samma grej. Även om man kanske inte fått socialdemokratin med modersmjölken så har man fått den inpräntad i sig under sin uppväxt, av vänner, kollegor och bekanta etc. Det blir, som du säger, en stor del av deras identitet, för dem är det något heligt och närmast religiöst att vara sosse. Och då röstar de på S alldeles oavsett politiken, för de kan inte tänka sig att rösta på något annat.
Jag har med åren kommit att uppskatta mina föräldrars sätt att hantera röstande. De sa aldrig vad de röstade på till mig och mina syskon förrän vi alla hade röstat vår första gång. Vi förväntades helt enkelt fatta vårt eget beslut på den punkten.
Men de blev lättade när vi inte röstade på S.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har med åren kommit att uppskatta mina föräldrars sätt att hantera röstande. De sa aldrig vad de röstade på till mig och mina syskon förrän vi alla hade röstat vår första gång. Vi förväntades helt enkelt fatta vårt eget beslut på den punkten.

Nu skäms jag lite för hur jag åt min dotter förklarar skillnaden mellan de olika partierna.
Delvis tar jag väl i lite extra hårt just för att jag vet vilken indoktrinering dom små liven får från skolan och public service.

Som här om dagen när hon frågade varför jag inte gillade socialdemokraterna så förklarade jag att dom ville ge pengar till folk som inte arbetar. Hon förstod först inte problemet förrän vi kom in på vart pengarna kommer ifrån.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är som tur är inte bara indoktrinerande att utsättas för en överdriven mängd sosserier. Mina föräldrar är gråsossar av den gamla skolan, de var båda gamla SSUare och merparten av deras umgängeskrest kom ifrån den tiden. När jag var yngre så brukade det "gamla gänget" träffas ett antal gånger om året, och då jag och mina syskon var små så var vi såklart ofta med. Det var midsommarfirande, julpysslade, födelsedagskalas och så vidare, med mycket politiska diskussioner (ryggdunkande i klubben för inbördes beundran) och internationalen på karaokemaskin (obs, inte ett skämt)... Men mina föräldrar skötte det ändå bra på så sätt att de aldrig försökte tvinga på oss sin livsstil med mer än att vi då och då utsattes för den, det var aldrig så att de krävde att vi skulle engagera oss i något speciellt eller rösta på något speciellt även om det var extremt uppenbart vad de själva röstade på. Och i mitt fall så har det nog snarare haft avskräckande effekt att växa upp ibland sossar. Jag har sett alltför mycket av deras hyckleri, lyssnat på alldeles för många av deras lögner och upplevt deras självgodhet på nära håll. Inte en chans att jag blir röd när jag sett vad det faktiskt innebär.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu skäms jag lite för hur jag åt min dotter förklarar skillnaden mellan de olika partierna.
Delvis tar jag väl i lite extra hårt just för att jag vet vilken indoktrinering dom små liven får från skolan och public service.

Som här om dagen när hon frågade varför jag inte gillade socialdemokraterna så förklarade jag att dom ville ge pengar till folk som inte arbetar. Hon förstod först inte problemet förrän vi kom in på vart pengarna kommer ifrån.
Påverka eller påverkas. Har funderat mycket på den frågan gällande min son. Jag har landat i att om inte jag uppfostrar honom enligt mina värdering och normer så kommer han ta intrycken från någon/några andra endast. Jag tror mixen mellan föräldrarnas värderingar och utomstående influenser är bättre än bara de utomstående. Det finns eventuellt en inbillad frihets-/godhetstanke bakom att låta barnen ”bestämma själva” men i praktiken har man lämnat över värderingsansvaret till första bästa kommunistlärare/något annat i grundskolan. Eller till kompisarna som är skinheads eller någon annan.

Du ger ingen frihet till barnen, endast berövar dem från ett perspektiv. Inget att sträva efter, enligt mig.

OBS! Endast mina åsikter. Hur folk sköter sina barn är 100% upp till varje förälder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
2017 lovade S att vi skulle få 10000 nya poliser fram till 2024. Det har väl gått lite sådär med en ökning från 19741 år 2017 till 21386 år 2021, en ökning med 1645 poliser.
Det är väl alliansens fel...

Och nu har såsarna ett förslag att till 2032 bara sådär öka antalet anställda inom polisen från 34000 till 50000, och varav antalet poliser från 21000 till 34000.

Det börjar vara lyteskomik och år 2032 kommer det antagligen fortfarande vara Reinfeldts fel att antalet poliser inte ökat mer än folkmängden.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept