Saab 9-3 2,0t 1998 går ej att starta efter "kärringstopp"

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har lagt en tråd på STCS, men eftersom SH är något snabbare och besitter en mångsidig kompetens tänkte jag även fråga här. Ovidkommande information/gliringar och skräp som "Saab är röfv, vad tror du?", "Du har Saab, skyll dig själv", etc. etc. undanbedes vänligen.

Fickparkerade i uppförsbacke igår och fick ett "kärringstopp". Efter detta går bilen ej att starta. Efter lite efterforskning verkar det onekligen vara vevaxelgivaren som gett upp. Har beställt en ny sådan, vilken kommer att bytas inom kort.

När jag dock söker lite mer får jag upp troliga felorsaker och folk pratar om VSS, samt återställning av detta? Vad menas? Läste något om "5 tryck på larmdosan med tändningen påslagen..."?

Såg som hastigast, "Service Stöldlarm" eller något liknande i SID vid några av försöken att återuppliva det gamla skrotet. Således, finns det något sätt man kan kontrollera huruvida VSS har lagt ner, eller låst sig?

Vid startförsök går startmotor dock utan några som helst tendenser på att bilen ska tända - troligen ingen soppa till spridarna.

Som nämnts i topic, Saab 9-3 2,0t 185hp 1998.

MANONE

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Honda XR 650 R
Saabar som inte vill starta brukar ju till 99% vara orsakat av trasig tändkassett. Känns igen på att det luktar "el" om motorn.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Saabar som inte vill starta brukar ju till 99% vara orsakat av trasig tändkassett. Känns igen på att det luktar "el" om motorn.
Tändkassetten (röd T5) byttes för ~2år sedan, så jag hoppas innerligen att det inte är den som spökar igen.

Kan det vara krockutlösaren (om det finns någon)?
Fan vet. Jag har ju inte krockat. :rolleyes:

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sitter det kamrem på en såndär? Kanske spökat till sig?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Prova att nollställa skiten.

Koppla från batteriet en stund och prova sen igen. Saab har haft lite lustiga knep för ännu lustigare fel..

På min 9000 jag hade för många år sen, fick man ibland köra nyckeln in och ut i tändningslåset för att den skulle starta, när den spökade.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Du har väl flera nycklar till bilen, testat med någon annan eller bara en och samma?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Prova att nollställa skiten.

Koppla från batteriet en stund och prova sen igen. Saab har haft lite lustiga knep för ännu lustigare fel..

På min 9000 jag hade för många år sen, fick man ibland köra nyckeln in och ut i tändningslåset för att den skulle starta, när den spökade.
Får bli att prova det, i samband med att jag byter vevaxelgivaren.

Du har väl flera nycklar till bilen, testat med någon annan eller bara en och samma?
Japp, har ytterligare en uppsättning nyckel(ar). Dock bara testat en av dessa än så länge.

Kan vara en bov i dramat.

Fick lite input från STCS att så länge startmotorn går, ska det inte ha med VSS/startspärren att göra. Dock ska man väl aldrig säga aldrig, när det är Saabish electrish vi pratar...

Last edited:

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Får bli att prova det, i samband med att jag byter vevaxelgivaren.

Japp, har ytterligare en uppsättning nyckel(ar). Dock bara testat en av dessa än så länge.

Kan vara en bov i dramat.

Fick lite input från STCS att så länge startmotorn går, ska det inte ha med VSS/startspärren att göra. Dock ska man väl aldrig säga aldrig, när det är Saabish electrish vi pratar...

Det som sägs om startspärren på STCS stämmer. Har du kollat om du har gnista eller signal till spridarna? Om du inte har något av dessa två så är det med all säkerhet vevaxelgivaren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan det vara krockutlösaren (om det finns någon)?

Farsan hade en Ford för många år sedan, på den löste krockutlösaren ut om man körde i ett rejält potthål.

Efter att den hade gjort det i hällande regn på en grusväg när farsan var finklädd och hade skuffen full med packning (krockutlösaren satt i baljan under bagaget) så låstes den med ett plåtbleck och en självborrande skruv.....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Låter sannerligen som vevaxelgivaren, det där med nollställning av den har jag hört talas om men vet ej hur man gör.
Strular med min Saab 9-5 just nu, jävla skitbilar är vad det är. Men är det vevaxelgivaren så kan du vara glad, kostar inte många kronor, 700:-, och den är lätt att byta. Tändkassetten bör det inte vara, så känsliga är de inte.

Hudik

Guest
Som sagt.

Prova att göra en ECM nollning.
Plocka ur säkring 28 (10A), vrid sedan på tänningen och sätt i säkringen igen.

Stäng av tänningen och prova sedan att starta.

Fråga: lyser motorlampan på instrumenteringen?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Det som sägs om startspärren på STCS stämmer. Har du kollat om du har gnista eller signal till spridarna? Om du inte har något av dessa två så är det med all säkerhet vevaxelgivaren.
Har inte mätt upp om jag har signal till spridarna. Den hoppade dock igång något vid ett startförsök, så det verkar som att den logiken funkar (ytterligare ett tecken på att det är vevaxelgivaren, iofs).

Farsan hade en Ford för många år sedan, på den löste krockutlösaren ut om man körde i ett rejält potthål.

Efter att den hade gjort det i hällande regn på en grusväg när farsan var finklädd och hade skuffen full med packning (krockutlösaren satt i baljan under bagaget) så låstes den med ett plåtbleck och en självborrande skruv.....
Där ser man. :anekdot :tungan

Låter sannerligen som vevaxelgivaren, det där med nollställning av den har jag hört talas om men vet ej hur man gör.
Strular med min Saab 9-5 just nu, jävla skitbilar är vad det är. Men är det vevaxelgivaren så kan du vara glad, kostar inte många kronor, 700:-, och den är lätt att byta. Tändkassetten bör det inte vara, så känsliga är de inte.
Nej, jag kunde köra ett gäng mil när kassetten höll på att ge upp 2008, så jag tror inte att den leker med mig.

Vidare så fick jag fatt på en beg givare på Blocket för 50 spänn. Ska byta till den först, annars får det bli 590:- på Speedparts, om den nygamla inte lirar.

Ts: Har du lärt av dina misstag nu?
Nä, än så länge är detta den billigaste bilen jag ägt. :) :emozione

Som sagt.

Prova att göra en ECM nollning.
Plocka ur säkring 28 (10A), vrid sedan på tänningen och sätt i säkringen igen.

Stäng av tänningen och prova sedan att starta.

Fråga: lyser motorlampan på instrumenteringen?
Det ska jag göra. Tack för bra info.

Check Engine-lampan flashar "som vanligt" under tändförsök. Eller, har åtminstone inte reagerat på att den lyser längre/mer än vanligt. Får kolla upp det mer noggrant.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Sierra?
Fifan innan vi fattade vad det var när polarens nyinköpta sierra tvärdog när den fick käka vall på isbanan.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept