Saab 9-5 2,3t temperaturproblem.

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Hej.

Har ett problem med min bil och har letat och letat efter svar men hittar inte riktigt det
jag letar efter.
Det är så här att jag har en saab 9-5 2,3t år 2000 och problemet är att när jag kör så stiger ju motor tempen till mitten som den ska göra men sen när jag kommer till en uppförsbacke eller att jag behöver på frästa bilen så skjuter tempen i höjden nästan upp till röda strecket för att sen sjunka till det normala igen på plan mark eller nerförsbacke. Har bytt ventilkran på den i hopp att det skulle bli bättre, och det vart det till en viss del men den beter sig på samma sätt ändå fast går inte lika högt upp.
Så min fråga är: ska det vara så till en viss del eller är det termostaten som spökar eller vad fan är det frågan om.
Som sagt har googlat en massa men hittar inte riktigt svar på problemet.

Tacksam för all hjälp man får.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur blir det om den får stå på tomgång när motorn väl är varm? Hur ligger tempen när kylarfläkten(/arna) drar igång respektive slår av? (funkar fläkten?) Termostat som fastnat i stängt eller halvöppet läge är väl första gissningen, men det finns ju fler saker som kan ha kackat ur...
 

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Nu var det så här att i lördags så läckte värmekranen slut på all kylarvätska så jag körde kanske några hundra meter hem och upptäckte dåå att det var slut på vätskan. Och då är frågan: Har topp packningen gått eller kan termostat packningen tagit slut så den inte öppnar som den ska? Ska nämnas att det är brun gegga i oljan så antar att det är vatten. Har en ny termostat som jag ska byta så får man se om det ordnar sig eller så har topp packningen gått..men vet inte hur länge man kan köra utan kylarvätska innan den tar stryk.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om oljan är en brun gegga och inte ren gul eller smutsig kolsvart olja så har du garanterat vatten i oljan.

Och då ska man inte köra med bilen för Kylarvätska och olja går int ihop.
 

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Ja vatten kan jag ha i oljan men frågan är ju om det kommer IN vatten nu i motorn om topp packningen har klarat sig.
För det kommer inte nå vit rök när man startar eller kör och bilen går som en klocka inga missljud eller nått bara att temp mätaren sticker iväg när man anstränger bilen så tänkte om det kan vara så att termostaten har hängt sig eller pajat när den vart för varm.
Vad jag har läst på olika sidor så behöver inte topp packningen ha gått uatn att vattnet kan ha kommit till via en annan kanal eller via ånga.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vatten ska inte kunna ta sig in i oljan alls.
Finns inga kanaler eller någon ånga som kan göra att oljan byter färg så mycket.
Kanske om du ställer motorn utomhus utan oljelock i 10 år.

Toppackningen dör inte av att motorn går varv utan kylarvätska.
Det som händer är att topplocket blir skevt.


Men för att kolla så fyller du upp motorn igen och luftar ur systemet med öppet kylarlock och fyller på med vätska tills nivån stabiliserat sig.

Sen varvar du upp motorn till ca 2-3000 varv.

Står det som en stråle ur påfyllningskärlet eller bubblar ordentligt är toppackningen skrot.
 

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Nej det blir inte nå stråle har provat fylla på med kylarvätska och nivån sjunker inte och som sagt det blir ingen stråle. Nått mer man kan kolla efter?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nej det blir inte nå stråle har provat fylla på med kylarvätska och nivån sjunker inte och som sagt det blir ingen stråle. Nått mer man kan kolla efter?

Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Man kan göra ett Co2 test på verkstad.


Men jag skulle inte köra motorn om du har brun gegga till olja.
Glykol är väldigt elakt för lager.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top