Saab 9-5 BioPower..erfarenheter?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Halloj

Letar ny bil, nåja begagnad bil.
Trillade dit på en fin SAAB 9-5 Kombi, BioPower -05
Vet ej något alls om just 9-5, några varningar för denna bil, gärna just denna etanol/bensin variant.

Slipper man biltullarna med BioPowern? :va

Tackar! :tummenupp
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
har endast kört 9-5 2.3 aut (185hk med bensin 210med e85) -07 med sportchassi, skulle inte vilja köra utan då den blir för sladdrig. Minst vart 5e tank med vanlig bensin.
+Sköna stolar och körställning
+Grymmt skön låda och register ialf med e85
+Bra vägenskaper för att vara en SAAB

-Lite högt vägljud, dock enkelt att åtgärda med "böjbar asfalt" i hjulhusen tar ca 1timma att sätta dit.
-Fortfarande lite nervös i höga hastigheter under hård inbromsning, men bra mycket bättre
-Lite väl törstig tycker jag 1.4l milen i stan med e85
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Körde 9-5 tidigare och hade känslan av att man få mycke bil för pengarna. Taskigt andrahandsvärde på dem, så den bör vara billig... Kolla servicekostnader innan köp. Har hört att det skall vara tätare serviceintervall på etanolbilar??? From sommaren skall väl INTE miljbilar åka gratis genom tullarna, om jag fattat de politiska stolpskotten rätt? Snacka om blåsning av stockholmarna... Även gratis boendeparkering för miljöbilar slopas...
Tjacka en diesel! Bättre för psyket när man inte behöver tanka så ofta!:)
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Har en 9-5 2,0 Biopower.
I nuläget är det mer ekonomiskt att köra på bensin. Våran drar ca: 0,85. Inte så farligt för en så stor bil tycker jag.
Med etanol i tanken drar den mellan 1,1 och 1,2 l / mil.
Det tråkiga med att köra på bensin är att man tappar 30 hästar men nu när det är så satans halt ute funkar det.
Man sitter bra i den och åker bekvämt.
Serviceintervallen är var 1500:e mil.
Viktigt att kolla efter är att den är servad.
 

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Sabb 9-5 är enligt mig ett big NO NO!... Andrahandsvärdet är obefintligt, dyr service och att köra den på 0,85 sin Lasse A är jävligt bra jobbat. Själv så tror jag att du kommer att ligga över litern ganska lätt i sthlm. Och dessutom så kommer du inte undan biltullarna längre och ej heller fri boendeparkering som man hade tidigare i sthlm.

Jag skulle lägga min pengar på en diesel istället.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
0,85 låter som sagt väldigt snålt i mina ögon med, minst litern är mina erfarenheter. Helt ok bil annars tycker jag, 9-5 får mycket skit men i mina ögon är det en ganska trevlig bruksbil. Men andrahandsvärdet är ju sjukt dåligt, så ska du köpa pruta pruta pruta.

Men som andra även säger finns det trevligare och bättre bilar i denna klass.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tycker saab är kanontrevliga att köra.
Du slipper biltullarna i sthlm tills 1 juni 2012 om bilen är reggad innan 31 dec 2008
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
0,85 låter som sagt väldigt snålt i mina ögon med, minst litern är mina erfarenheter. Helt ok bil annars tycker jag, 9-5 får mycket skit men i mina ögon är det en ganska trevlig bruksbil. Men andrahandsvärdet är ju sjukt dåligt, så ska du köpa pruta pruta pruta.

Men som andra även säger finns det trevligare och bättre bilar i denna klass.

Den drar 0,81 om man kör landsväg och använder motorvärmaren.
Men som sagt i stadskörning kommer den nog upp i litern. Bor man sen i Stockholm och ska sitta i köer så drar det iväg ännu mer.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Den drar 0,81 om man kör landsväg och använder motorvärmaren.
Men som sagt i stadskörning kommer den nog upp i litern. Bor man sen i Stockholm och ska sitta i köer så drar det iväg ännu mer.

Landsväg kanske man kan få ned den i dessa siffror, men aldrig blandat som jag tycker är mer interesant. Min erfarenhet är att dessa drar oförsämt mycket soppa jämfört med sina konkurenter (Passat t ex). Vi har haft flera 9-5or i familjen och alltid varit nöjd med dem (köpt dem billigt begagnade och kört dem i 20000mil).

Men skulle jag köpa en ny bil nu hade det nog blivit en tysk, t ex passat som jag tycker är en mycket trevlig bil i jämförelse.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Skit i Etanolen och gör som jag köp en Bensin Aero med 250HK. Vafan bensinen är ju ändå så billig. Drar 0.9 i stan och 0,7 på landsväg Kan även dra 3 liter milen om man vill det :rolleyes:

Billiga begangnade, sköna att köra och en av världens säkraste bilar. :tummenupp
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fan vilken grym info!! tack!
Att dom har taskigt andrahandsvärde gynnar ju bara mig i detta fall, en fin 05:a kombi BioPower med sportstolar & annat lull lull...för 85 lax!
Det är en värdeminskning på ca 200.000:- på 3 år :tungan ....inte för att JAG klagar på det.

Har tröttnat på både Audi & BMW som jag haft många...nu ska jag i väg & provköra en spritbil!

Återigen tack för mkt hjälpsam info! :tummenupp
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    22.8 KB · Visningar: 91
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Skit i Etanolen och gör som jag köp en Bensin Aero med 250HK. Vafan bensinen är ju ändå så billig. Drar 0.9 i stan och 0,7 på landsväg Kan även dra 3 liter milen om man vill det :rolleyes:

Billiga begangnade, sköna att köra och en av världens säkraste bilar. :tummenupp

Dom har en fin Aero som jag ska kika på också! :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vem köper en SAAB i dagens tider? Med oviss framtid för hela företaget så skulle iaf jag känna det tryggare att välja nått mer stabilt bil märke istället ..

Men det är bara min åsikt ...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem köper en SAAB i dagens tider? Med oviss framtid för hela företaget så skulle iaf jag känna det tryggare att välja nått mer stabilt bil märke istället ..

Men det är bara min åsikt ...

Då kan man inte köpa bil alls nu då?
Det är sankmark för alla biltillverkare nu, vem som överlever handlar bara om styrelsebeslut.

Fast just Saab ser det väldigt risigt ut för, ett litet företag som aldrig har genererat vinst och tillverkar få bilar är nog första kortet man sakar ur en kass hand.

Det som talar för Saab är att dom har en nysläppt bil ute som kan börja sälja bra, dom vill nog se hur det går för den innan dom tar ner skylten
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Farsgubbens 2.3 BioPower -07 rasade efter 2800 mil. Han var rätt nöjd. Efter det kom rekomendationen att köra var 6e tank bensin.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Då kan man inte köpa bil alls nu då?
Det är sankmark för alla biltillverkare nu, vem som överlever handlar bara om styrelsebeslut.

Fast just Saab ser det väldigt risigt ut för, ett litet företag som aldrig har genererat vinst och tillverkar få bilar är nog första kortet man sakar ur en kass hand.

Det som talar för Saab är att dom har en nysläppt bil ute som kan börja sälja bra, dom vill nog se hur det går för den innan dom tar ner skylten

Jag kan dra ett exempel ..
Det var en reporter som ringde Saab och frågade deras presschef när de senast gick med vinst, visst sa bruden .. vi kollar det och återkommer!

Så efter några timmar efter de hade grävt i registret så kom det fram att 1995 hade de gjort en vinst på några miljoner... Ridå ...

Om man nu ska köpa en bil så varför välja ett företag som är så passa illa ställt som Saab, det finns ju andra bilmärken som bygger betydligt bättre bilar och har en bättre ekonomi.

Som t.ex Bmw, Toyota, Honda osv .. :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top