Saab 9-5 kombi -99 -> framåt

Tror du ens på det där själv?

Volvo har precis lika mycket modellrelaterade fel som alla andra, men dom är jävligt duktiga med att smyga med dom.

Dom kan byta hela framvagnen på en vanlig oljebytesservice utan att tala om det för dig efteråt för att maskera ett modellrelaterat problem.

Saab/Ford/Mercedes/Toyota skulle skicka ut ett brev, tala om att dom hade upptäckt ett modellrelaterat fel, be dig komma in och få det fixat, samt be om ursäkt för eventuella besvär.

Jag föredrar att få veta!

Saab frälst?.
Det älskar jag med alla saab frälsta människor så fort man nämner vilket skit saab är så gapar dom och skriker så man blir nerdränkt i saliv.

Dock kanske du inte insåg ironin i mitt inlägg men du kan fan inte ha missat både ironin och smileyn?.

Jag funderar oxå på att skaffa SAAB. Man verkar få väldigt bil för 20 - 30 000.

Jag letade till en börjat efter en bil med få mil. Verkar dock surt att bara kunna köra 3-4000 mil innan man får lägga 10 000kr på ny turbo.

Är det då bättre att ta en bil med fler mil, men med ny turbo?

Stor skillnad på 2.0t och 2.3t?

Jag kommer köra husvagn (1250 kg) ibland. Inte så väldigt ofta och inte upp till Norrland heller, men kanske 100 mil om året. Fungerar det bra med automat då? Kan man låsa isf. så den inte lägger i femman?
(Vet att Farsan körde sönder en automatlåda på en MB 190e för att den växlade mellan trean och fyran hela tiden. Det var en fyrväxlad låda.)

Jag funderar oxå på att skaffa SAAB. Man verkar få väldigt bil för 20 - 30 000.

Jag letade till en börjat efter en bil med få mil. Verkar dock surt att bara kunna köra 3-4000 mil innan man får lägga 10 000kr på ny turbo.

Stor skillnad på 2.0t och 2.3t?

Jag kommer köra husvagn (1250 kg) ibland. Inte så väldigt ofta och inte upp till Norrland heller, men kanske 100 mil om året. Fungerar det bra med automat då? Kan man låsa isf. så den inte lägger i femman?
(Vet att Farsan körde sönder en automatlåda på en MB 190e för att den växlade mellan trean och fyran hela tiden. Det var en fyrväxlad låda.)

Svårt att hitta mer bil för mindre pengar idag än en 9-5. Det är samma turbo på 2,0 o 2,3. Vill du ha en turbo som håller bättre så köp Aero. Lite dyrare men fan så mycket ballare och dessutom oftast välutrustade med pilotpaket t ex.

Du kan låsa automatlådan på tre eller fyra växlar.

Nu har jag kanske dålig koll, men har inte samtliga automatare paddlar? Jag kan låsa i vilken växel jag önskar.

Gäller generellt, men speciellt för saab. Lågmilare som har gått korta sträckor i stadskörning, har stor potential att göra sin ägare olycklig ekonomiskt.

Jag vill helst ge 20k för en bil. Kan få en Renault Megane kombi med ac och krok för lite drygt 22. Då har man en väldigt billig bil. Dock inte så mycket mer.

Tittar man på en SAAB från -00 så kostar den några tusen mer och man får ju mer bil för pengarna. Den drar dock mer (bensin/dragvikt) och kostar mer öht. Men, man får ju som sagt mer för pengarna oxå.

En kollega berättade idag för mig att -01 har över tusen förbättringspunkter från 00. Vet inte alls hur noga det stämmer, men den är betydligt dyrare.

:gnissla

Gäller generellt, men speciellt för saab. Lågmilare som har gått korta sträckor i stadskörning, har stor potential att göra sin ägare olycklig ekonomiskt.

Mjaha, känns konstigt, men får väl lyssna på någon annan i den här frågan då.

Så, hmm, hur många mil ska den ha gått?

Mjaha, känns konstigt, men får väl lyssna på någon annan i den här frågan då.

Så, hmm, hur många mil ska den ha gått?

Well, hur långt är ett snöre :gnissla

Skrev korta sträckor. Pga vevhusproblematiken så är det bekymmersamt för bilar som inte få komma upp i driftstemp pga det bara sker nån kilometerkörning åt gången. Been there, done that...

En site som förklarar lite grand och kan göra dig uppmärksam på diverse, så att risken blir mindre att råka illa ut. http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Men saab är goa komfortbilar, så jag rek. köp ifall du hittar en "pärla"

Well, hur långt är ett snöre :gnissla

Skrev korta sträckor. Pga vevhusproblematiken så är det bekymmersamt för bilar som inte få komma upp i driftstemp pga det bara sker nån kilometerkörning åt gången. Been there, done that...

En site som förklarar lite grand och kan göra dig uppmärksam på diverse, så att risken blir mindre att råka illa ut. http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Men saab är goa komfortbilar, så jag rek. köp ifall du hittar en "pärla"

Körning kortare sträckor torde vara ett problem för alla bilar ej endast Saab, trots vevhusventilationen. Problem undviks enkelt genom tätare oljebyten.

Last edited:
Håller med föregående talare!! Hade oxå en -99a ,en ägare och 6000 fullservade mil när jag köpte den,sålde den 2 år senare vid 11500 mil och ca 40000 kr utlagt på reservdelar bla ny turbo vid 9000 mil. Enligt Saab verkstaden på orten så är allt över 10000 mil på ett turbo ag. bonus!! Det är helt klart den sämsta bil jag ägt,den var dessutom helt värdelös att dra med (1200kg husvagn) fick åka på fyran nästan hela tiden.

Hade en 9-5 kombi -99:a Köpte den vid 8800 mil sålde den som repobjekt vid 15600 mil. Då hade den kostat mig ca 50000:- i reparationer, och 110000:- i värdeminskning. Aldrig mera Saab.

Håller med föregående talare!! Hade oxå en -99a ,en ägare och 6000 fullservade mil när jag köpte den,sålde den 2 år senare vid 11500 mil och ca 40000 kr utlagt på reservdelar bla ny turbo vid 9000 mil. Enligt Saab verkstaden på orten så är allt över 10000 mil på ett turbo ag. bonus!! Det är helt klart den sämsta bil jag ägt,den var dessutom helt värdelös att dra med (1200kg husvagn) fick åka på fyran nästan hela tiden.

Låter som tjöp av fd "misshandlade" tjänstebilar. Sådana smällar kan svida, speciellt värdeminskningen där Saab verkar ligga i samma liga som Ford.

I mitt fall var det en fullservad privatägd bil. Felen var Saab:s standardfel på 9-5.
Växellåda, koppling, bakre stötdämpare, tändkassett, kamkjedja samt pixelfel som jag struntade i att åtgärda.

Min bil hade en privat ägare en herre 60+ som åkte till golfbanan o hem igen!! Åker nu Ford flexifuel -07 som gått 7000 mil,inte världens roligaste bil men hitills inte ett enda verkstads besök förutom service.

Kan undvika, men inte lösa ett problem...dvs som begköpare så får man vara observant.

@ Mark, bygg om husvagnen annars :tungan:
http://www.youtube.com/watch?v=4UCZF_UnG10

Slutsats; köp bara en bil med dokumenterade extra oljebyten, minst ett mellan ordinarie service.:fakta

Hade en 9-5 kombi -99:a Köpte den vid 8800 mil sålde den som repobjekt vid 15600 mil. Då hade den kostat mig ca 50000:- i reparationer, och 110000:- i värdeminskning.

Har också haft en -99, en fabrikschipsad 2,0 på 192 hk. Köpte den tre år gammal (tjänstebil) hade gått 11900 mil. Sålde den så småningom till min svåger som hade den tills den mötte döden mot en lastbil. Hade då gått 25 000 mil. Originalturbon satt fortfarande på.:) Fel jag hade på de 5000 mil jag körde bilen var byte av låskista på bakluckan, ny ljuddämpare som rostat bort, kärvande stag till wastgaten. På det stora hela en bra bil. Bytte till en Aero -02. På den har jag under 7500 mil dock haft alla upptänkbara standardfel.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back