Chris Ash
Kapten Gars
Hittade äntligen konkret fakta i en Viggenbok om detta försök som jag tidigare bara hört ryktas om.
Att Saab satte världsrekord i hastighet med J29 Tunnan 1954 (977 km/h i snitt över 500 km) är allmänt känt men att man i början av 70-talet planerade detsamma med AJ37 är inte lika känt.
Man siktade på 2 st rekord, dels stigning till 12 000 meter på 75 sekunder och dels på att slå hastighetsrekord vilket man enligt reglerna för dessa rekord gjorde på 100 m höjd. Innehavaren av bägge rekorden var McDonnel-Douglas med sin F4 Phantom. med 77 sek resp 1452 km/h.
Flygplanet skulle innan rekordet lättas, balkar och annat onödigt skulle rensas bort, skrovet skulle spacklas i håligheter men vara olackat för minsta möjliga luftmotstånd. Vidare skulle Volvos redan oerhört kraftfulla RM8 skrämmas upp ytterligare ca 10% i dragkraft, till över 13 ton. Sedan skulle en speciellt utvald provflygare träna in en uträknad flygprofil som gick ut på att man tjudrade planet (rekorden räknades från stående start) startade med full EBK i zon 3, höll planet på marken så länge det gick (360 km/h istället för normala 250 km/h) därefter full acceleration i planflykt längs marken till Vi=650 km/h innan upptagning för att "möta" Mach 0,94 vilket innebar närapå lodrät stigning upp till ca 6000 m där nosen fick sänkas successivt för att hålla farten uppe. 0-12 000 m skulle då klaras av på strax under 75 sekunder (Att jämföra med Saabs officiella uppgifter som sade 0-10 000 m på 100 sek)
Varken detta eller toppfartsrekordet genomfördes, av skäl som inte framgår. Framförallt toppfartsrekordet borde varit fullt möjligt att nå då Saab 37 redan i sin standardkravspec skulle klara av att flyga i Mach 1,2 på lägsta höjd (1450 km/h+, baserat på Vljud=340 m/sek). Även Draken kunde nå dessa hastigheter, jag har pratat med gamla spaningsförare som intygade att man kunde komma upp i indikerade Mach 1,15-1,20 i höjd med bryggan på sovjetiska Kotlinjagare.....
Att Saab satte världsrekord i hastighet med J29 Tunnan 1954 (977 km/h i snitt över 500 km) är allmänt känt men att man i början av 70-talet planerade detsamma med AJ37 är inte lika känt.
Man siktade på 2 st rekord, dels stigning till 12 000 meter på 75 sekunder och dels på att slå hastighetsrekord vilket man enligt reglerna för dessa rekord gjorde på 100 m höjd. Innehavaren av bägge rekorden var McDonnel-Douglas med sin F4 Phantom. med 77 sek resp 1452 km/h.
Flygplanet skulle innan rekordet lättas, balkar och annat onödigt skulle rensas bort, skrovet skulle spacklas i håligheter men vara olackat för minsta möjliga luftmotstånd. Vidare skulle Volvos redan oerhört kraftfulla RM8 skrämmas upp ytterligare ca 10% i dragkraft, till över 13 ton. Sedan skulle en speciellt utvald provflygare träna in en uträknad flygprofil som gick ut på att man tjudrade planet (rekorden räknades från stående start) startade med full EBK i zon 3, höll planet på marken så länge det gick (360 km/h istället för normala 250 km/h) därefter full acceleration i planflykt längs marken till Vi=650 km/h innan upptagning för att "möta" Mach 0,94 vilket innebar närapå lodrät stigning upp till ca 6000 m där nosen fick sänkas successivt för att hålla farten uppe. 0-12 000 m skulle då klaras av på strax under 75 sekunder (Att jämföra med Saabs officiella uppgifter som sade 0-10 000 m på 100 sek)
Varken detta eller toppfartsrekordet genomfördes, av skäl som inte framgår. Framförallt toppfartsrekordet borde varit fullt möjligt att nå då Saab 37 redan i sin standardkravspec skulle klara av att flyga i Mach 1,2 på lägsta höjd (1450 km/h+, baserat på Vljud=340 m/sek). Även Draken kunde nå dessa hastigheter, jag har pratat med gamla spaningsförare som intygade att man kunde komma upp i indikerade Mach 1,15-1,20 i höjd med bryggan på sovjetiska Kotlinjagare.....