Saabs världsrekordsförsök i hastighet och stigning (som inte blev av)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Själv är man lite nostalgisk över J-29 tunnan.. Ett plan som, vad jag kan påminna mig utan att googla, var mer modern än både MIG och Sabre planen som ryssar och amerikanare flög på den tiden. Vad jag kan komma ihåg så snackade många av de gamla om hur de kunde leka av sig MIG planen lätt när de kom ut för att leka i vattnet mellan Gotland och Estland. Vill minnas att man steg kraftigt i närstridsförhållanden och med hjälp av bättre dragkraft kunde fortsätta uppåt under längre tid än miggen.. Kan dock vara helt fel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv är man lite nostalgisk över J-29 tunnan.. Ett plan som, vad jag kan påminna mig utan att googla, var mer modern än både MIG och Sabre planen som ryssar och amerikanare flög på den tiden. Vad jag kan komma ihåg så snackade många av de gamla om hur de kunde leka av sig MIG planen lätt när de kom ut för att leka i vattnet mellan Gotland och Estland. Vill minnas att man steg kraftigt i närstridsförhållanden och med hjälp av bättre dragkraft kunde fortsätta uppåt under längre tid än miggen.. Kan dock vara helt fel.

Den var rätt lika både MiG-15 och F-86 och hade säkert sina starka sidor i jämförelsen, men framförallt hade den en oerhört hög tillgänglighetsprocent, dvs driftsäker, robust och med ett enkelt underhåll. Fältmässig, med andra ord.
Någonstans har jag läst siffror på detta från Kongokrisen i början av 1960-talet och skillnaden mot F-86 var inget annat än gigantisk.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Den var rätt lika både MiG-15 och F-86 och hade säkert sina starka sidor i jämförelsen, men framförallt hade den en oerhört hög tillgänglighetsprocent, dvs driftsäker, robust och med ett enkelt underhåll. Fältmässig, med andra ord.
Någonstans har jag läst siffror på detta från Kongokrisen i början av 1960-talet och skillnaden mot F-86 var inget annat än gigantisk.

Ja, att påstå att 29 var mer modern och kunde leka av sig MiG-15 är nog att ta i rätt rejält, på höjd och i vertikalplanet var MiG-15 mycket vassare. 29:s fördelar skulle jag säga precis som ovanstående talare är tillgänglighet och stryktålighet, beväpning samt sympatiska flygegenskaper och välutbildade (för sin tid) förare, åtminstone jämfört med sovjetiska dito. Man ska dessutom komma ihåg att både MiG 15 och F-86 är äldre än 29 och trots detta åtminstone jämbördiga. Sen moddades ju framförallt F-86 rätt kraftigt på slutet och var nog i sina senare versioner ett snäpp modernare än Fpl 29. Men skillnaderna är nog rätt små och på denna tid (innan de fick robotar, för de fick alla tre) så vill jag påstå att det var förarna som fällde avgörandet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaktlänk är i korthet att ANDRA flygplans radarbilder kan presenteras i ditt flygplan utan att du behöver röja dig själv med att ha radarn påslagen. Givetvis finns det massor av annan kommunikation i detta, men principen är att hela gruppen kan dela information inbördes i realtid (inte bara radar alltså). Om du googlar på "jaktlänk" så lär du hitta en hel del.

Men fick verkligen 29-an robotar? J29F beväpnades med Sidewinder 1964 enligt uppgift, men den var då i princip avvecklad och det var väl mer som försöksrigg inför 35 Draken. Jaja, definitionsmässigt stämmer det ju. :yoparty
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vad innebär jaktlänken mer konkret?

Nu kan jag 37 väldigt mycket sämre än vad jag kan 35 så med viss reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten vad gäller den så var det såhär.

STRIL60 systemet där Fpl 35 ingick hade en datalänk som medgav att information skickades mellan stridsledning och flygplan utan att tal behövde användas. Om man tittar till höger om radarindikatorn på instrumentpanelen i en 35:a så ser man ett litet instrumentpaket med två st staplar, den ena går från 0 till 40 och den andra från 0 till 20. Här angavs höjd respektive avstånd till målet, på skärmen syntes styrdata via två röda spalter på radarindikatorn. Man kunde även skicka 18st, tror jag, textmeddelanden, tex STIG, LANDA, JAKT, ÖKA, MÅLFART med mera. Detta var ett oerhört sofistikerat system för sin tid och medgav tillsammans med J35 prestanda väldigt avancerade anfallsvarianter på för tiden väldigt kvalificerade mål, detta kunde utföras helt radiotyst eller i telekrigsmiljö när talkommunikationen var utstörd. J35 egen radar behövde bara användas precis i slutfasen av anfallet för att få data till siktet/radarjaktrobot.

När Jaktviggen kom så hade man fortfarande allt ovan men med tillägget att data även kunde skickas mellan upp till 4 st flygplan. Detta i kombination med att JA37 hade en väldigt mycket bättre radar av pulsdopplertyp. J35 var i princip blind utan STRIL, en JA37 kunde verka på ett helt annat sätt på egen hand och fungera som ett "Mini-AWACS" för sina gruppkamrater som låg radartyst och smög i anfallsläge för robotskott, kanske från ett helt annat håll. "Ledningsflygplanet" kunde då tända sin radar och via jaktlänk skicka över data till de andra flygplanen som, tror jag, kunde använda denna för att skjuta Rb71/Rb99 helt radartyst. Detta system blev operativt på 80-talet och var minst 20 år före resten av världen.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På tal om Viggens kvaliteter. Nedan är taget från ett Fpl 37 seminarium, den som pratade var attackflygare Leif Åström och det handlar om Jaktviggen.

" Och det jag egentligen tänkte berätta om var när vi första gången visade upp den internationellt. Det ägde rum på F 6 och vi hade besök av en Jaguardivision från Storbritannien. ”

Jag minns den där veckan, hela min barndom bodde jag rakt under F6 inflygning och det va väldigt spännande att se Jaguar också.
Jag blev löjligt präglad på flyg av att bo där, ett viggen passerade med jämna mellanrum, och om jag minns rätt så va det dogfight träning på tisdagar, önskar bara att jag använt detta som inspiration och pluggat och tagit chansen att bli pilot, men nej nej, trimma moppe och åka bus va det enda man gjorde på fritiden :dummer
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu kan jag 37 väldigt mycket sämre än vad jag kan 35 så med viss reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten vad gäller den så var det såhär.

STRIL60 systemet där Fpl 35 ingick hade en datalänk som medgav att information skickades mellan stridsledning och flygplan utan att tal behövde användas. Om man tittar till höger om radarindikatorn på instrumentpanelen i en 35:a så ser man ett litet instrumentpaket med två st staplar, den ena går från 0 till 40 och den andra från 0 till 20. Här angavs höjd respektive avstånd till målet, på skärmen syntes styrdata via två röda spalter på radarindikatorn. Man kunde även skicka 18st, tror jag, textmeddelanden, tex STIG, LANDA, JAKT, ÖKA, MÅLFART med mera. Detta var ett oerhört sofistikerat system för sin tid och medgav tillsammans med J35 prestanda väldigt avancerade anfallsvarianter på för tiden väldigt kvalificerade mål, detta kunde utföras helt radiotyst eller i telekrigsmiljö när talkommunikationen var utstörd. J35 egen radar behövde bara användas precis i slutfasen av anfallet för att få data till siktet/radarjaktrobot.

När Jaktviggen kom så hade man fortfarande allt ovan men med tillägget att data även kunde skickas mellan upp till 4 st flygplan. Detta i kombination med att JA37 hade en väldigt mycket bättre radar av pulsdopplertyp. J35 var i princip blind utan STRIL, en JA37 kunde verka på ett helt annat sätt på egen hand och fungera som ett "Mini-AWACS" för sina gruppkamrater som låg radartyst och smög i anfallsläge för robotskott, kanske från ett helt annat håll. "Ledningsflygplanet" kunde då tända sin radar och via jaktlänk skicka över data till de andra flygplanen som, tror jag, kunde använda denna för att skjuta Rb71/Rb99 helt radartyst. Detta system blev operativt på 80-talet och var minst 20 år före resten av världen.
Intressant system.
Hur tolkades data hos "mottagaren" om ledningsflygplanet sköt sin radar från andra hållet? Borde bli lite fel perspektiv tycker jag om höjd, riktning och anfallsvinkel är helt annorlunda än mottagarens.

Är faktiskt också förvånad att det kom såpass sent! Såvitt jag vet fanns datatekniken för ett sådant system redan på 60-talet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Målets position, typ, kurs och fart plottades direkt på kartan så det var inga problem. Om du läser igenom hela länken ovan så ser du var datatekniken befann sig under respektive tidpunkt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kartan som ovanstående talare pratar om var en annan revolutionerande sak med JA37, den taktiska indikatorn, om inte den första så i varje fall en av världens första system där man presenterade en elektroniskt genererad karta för föraren på en skärm på instrumentpanelen. Finns också mer att läsa om den i den länkade artikeln.

JA37 är överhuvudtaget väldigt underskattat som jaktflygplan, man pratar ofta om att det är ett i grunden attackflygplan och att manövrerbarheten var sämre än i tex F-16, MiG-29 mfl. Men i fråga om integrationen människa-maskin och situation awareness hade det få, om ens några, likar. (Sen vete tusan om jag skulle vilja vara ens ett Mig-29 i närstrid när 37-föraren slavat autopiloten till radarn för att rikta Jaktviggens 30 mm Oerlikon......)

Jämför man med J35 så är steget i detta avseende gigantiskt, flyga 35 är jobbigt, med mycket ögnande ner på diverse mätare, visare och klockor för att hämta information hela tiden, speciellt i jaktrollen var det på gränsen för vad ens en vältränad förare med 200 timmar om året kunde klara av att hantera på ett effektivt sätt. Man fick utöver att hålla koll på flygplanet som kanske också var tvunget att flygas avancerat eller i dåligt väder/mörker, navigera (med karta i knät, kompass och klocka) välja vapen, sköta radar och sikte, preparera robot, hålla koll på STRIL osv. Det är här den stora skillnaden mellan generationerna är, i 39 flyger planet mer eller mindre sig självt och föraren kan ägna merparten av sin tid åt den taktiska situationen som han med alla hjälpmedel har stenkoll på, i 37 är man någonstans mittemellan men förmodligen närmare 39 än 35.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
http://www.youtube.com/watch?v=fbSCnqFMNLc

Ett mycket bra exempel på vad jag pratar om, en 37:a som flyger ett avancerat program. Notera HUD:en, och hur den hela tiden projicerar för varje situation relevant information för föraren. Detta medför att han kan flyga hela passet "Head up" vilket är en avsevärd skillnad mot tex 35 Draken där man under motsvarande pass måste flyga en hel del "Head down". Resultatet blir att mycket mindre mental kapacitet från föraren går åt för att flyga samma typ av pass. Vilket ger en mycket säkrare flygning, fördelarna under jaktstrid behöver knappast påpekas.....

Ni som inte är intresserade av tekniken kan ju njuta av själva flygningen, den killen vet vad han gör....
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top