Saknar man vindskyddet?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hej,
ska plocka bort frontkåpan på min Yamaha FZS 600 (-98) för att sätta dit en mindre variant och för att sätta på ett fatbar. Och nu sitter jag och letar efter vilken sorts kåpa jag vill ha istället. Har hittat två alternativ, en som är helt utan "vindruta/skydd" och en som har en (mindre än den som var på orginal men ändå) och jag kan inte bestämma vilken man ska satsa på. Funderar på om det lilla vindskyddet kan vara värt att ha eller om det är skitsamma.

Ni som gått från att köra hoj MED vindskydd till att köra en naken hoj UTAN vindskydd; saknar man vindskyddet eller inte? Tex om man ligger i hastigheter på 90-120km/h?

Hade det inte varit smällkallt och halt ute så hade jag tagit ut maskinen och testat själv men...ja...ni förstår...

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Jag har gått från kåphoj till nakenhoj och har inte störts särskilt mycket av vinden. Det skulle isf vara på långa sträckor i högt tempo. Själv så tycker jag att man känner vinden i kroppen vid 90km/h utan att det är jobbigt på något sätt. Över 150km/h så får man anpassa sittställningen och luta sig mot vinden för att inte belasta överkroppen. Men då kör man ju oftast motorväg så vem bryr sig.

Vi får nog liknande sittställningar om du skruvar dit ett lägre styre då jag har gjort likadant.

Små vindskydd kan flytta luften så man möter luften med överkroppen eller värsta fall hjälmen och förvärrar i stället.

//Simpa

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Köra hoj och vara rädd för vinden :-/
Tror nog att du bara kommer att uppleva det som possitivt att mer "känna" att du kör hoj.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
I de farter du skriver spelar det ingen roll, går det snabbare är det skitjobbigt att köra utan vindskydd längre sträckor. I mitt fall är Sthlm-Karlskoga mer eller mindre helt outhärdligt.

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Köra hoj och vara rädd för vinden :-/

Inte rädd, bara fundersam ;)

Tack för svaren! Låter som man kanske ska satsa på den helt utan vindskydd då. Långkörningar där man bara matar mil efter mil efter mil är inget för min del ändå, varken med eller utan vindskydd så... :)

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...