Salt på vägen

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Där blir det ju iofs svårt att avgöra om snön är gul pga spilld eller begagnad öl.
Same taste!

Story:
Måndag.
Uteliggare sover hårt på en soffa i parken.
Överste ute och joggar i arla morgostånd, ser uteliggaren och dunkar på, känner ett visst samvete och droppar en hundring.
Uteliggaren vaknar upp nån timme senare och blir enormt glad för hundringen som måste ha blåst in till honom, drar till bolaget och lägger hundringen på disken och säger Pripps tack.
(Ja, det här hände innan bolaget blev snabbköp)
Detta upprepar sig hela veckan och på fredan så kilar han som vanligt till bolaget, lägger hundringen på disken och kassörskan säger -Pripps?
Nä, jag tar nåt annat, jag får så himla ont i arslet av Pripps!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.

Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.

Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.

Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.

Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.

Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.

Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.

Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.

"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.

...har jag hört. Aldrig provat själv.

Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.
Nu har jag ju inte detaljstuderat just salt men jag har en examen som kemiingenjkör som förvisso är några år gammal.
Men jag har svårt att se att någotdera egentligen ska ha någon större påverkan.
Visserligen är lösligheten i varmt vatten högre än i kallt vatten men det har framför allt betydelse om man vill lösa stora mängder salt i begränsad mängd vatten. När man sköljer av hojen så är det frågan om relativt stora mängder vatten och förhållandevis lite salt.
Så det löser sig säkerligen något bättre med varmt vatten men jag har svårt att se något annat än att det är en ytterst begränsad skillnad.
Och vad gäller bildandet av andra föreningar så har jag svårt att se att det skulle vara någontin som har någon större betydelse för så snabbt reagerar inte salter med olika material. Det är ett obefintligt problem i förhållande till skadan om blött salt ligger på metall eller lack under längre tider vilket det lätt gör om man inte spolar av efter varje gång.

Vad gäller syraschampo så ser jag inte heller där hur det skulle påverka. Bäst för att lösa salt är neutralt pH men det har inte någon större betydelse. Dvs schampo eller inte torde vara mer eller mindre utan betydelse.

så jag skulle säga att skölj av med vilket vatten du vill. varmt eller kallt spelar ingen annan roll än att varmt vatten är dyrare. Högtryck eller vanlig slang är förmodligen också av underordnad betydelse. Det viktiga är att man sköljer av det så det inte kan ligga kvar och orsaka korrosion.

Vad gäller det där med högtryckstvätt så kan det förvisso finnas en risk att man spolar in salt till ställen där det inte annars skulle hamnat men saltlösningen på vägarna är för djävlig på att ta sig in överallt i alla fall så jag ställer mig skeptisk till att det skulle vara något egentligt problem.
Dock ska man ju alltid vara försiktig med att köra högtryck på hojen eftersom lager, kedja mm kan ta skada om man spolar direkt på dom.

Så om du kommit fram till att för dig funkar det med kallt vatten så kör på det för det som har betydelse är att du gör det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.

Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.

Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.

Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.

Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.

Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.

Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.

Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.

"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.

...har jag hört. Aldrig provat själv.

Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.
Jag har provat en hel del olika under mins sex vintrar på två hjul. Spola med varmt vatten, kallt, dränka hojen i kedjespray/wd40 osv. Har ju bytt hoj med jämna mellanrum så det är svårt att få
Några exakta svar men jag tycker att den håller sig bäst om man ger fan i allt och bara kör. Tvätta av och smörj upp på våren.

Igår sålde jag min vinterhoj som tjänat mig under tre vintrar och sätter samtidigt punkt för vinterkörningen. Massa fel på hojen och jag orkar inte skruva mer med skrot samtidigt som jag nu kör eget företag där jag inte behöver åka till ett kontor varje dag. Sommarhojen får räcka.
Slängde in en annons på blocket igår kväll. 5000kr. Fick handpenning inom fem minuter och en snubbe kom med släp en timme senare.

Känner ändå någon sorts stolthet över att köra tvåhjuligt i stort sett varje dag året runt i sex år. Inte en enda gång har vädret stoppat mig, inklusive flera riktiga snöoväder. Inte en vurpa.

Man börjar bli gammal. Är ju över 30 bast nu. ☺️
318B6705-EFD7-4127-A402-355F8ABBDBD7.jpeg
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Hear Hear!
Gamla ratbiken FICK inte tvättas, och höll och klarade besiktningen varje år.
 

Bifogat

  • 05A7F054-C12F-457D-8BC2-3AA1557C7EA1.jpeg
    05A7F054-C12F-457D-8BC2-3AA1557C7EA1.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 32

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.

Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist … massa text…
Några tips från flygmaterieltjänsten… på de flesta flygplatser används Urea som halkbekämpningsmedel, en ganska mild kemikalie som i stort sett bara behöver spolas av med kallt vatten. Men har ett flygplan landat på en obskyr flygplats som använder salt eller annat okänt medel på banorna, tar det hus i h-e. Standardförfarande vid sådana tillfällen är en riklig begjutning av landställ, landställsutrymmen och nederdel av kroppen med en blandning av t-sprit och vatten 1:10, sedan noggrann avspolning med kallt vatten, torrtorkning med trasor och återställande av antikorrosionsskydd.

Går säkert att praktisera på hojen också, spruta på t-spritblandningen, skölj av med kallvatten, spreja på WD40 el likn och torka av så gott det går så håller sig hojen fin lite längre. Ett jävla bök, men vägsaltet är gu… trafikverkets förbannelse över alla som envisas med att dra ut sina fordon på vintern.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag cyklar året runt, och det har gått åt ett antal hjul, framförallt bakhjul, som korroderar bort av saltet. Fälgarna springer längs med så att säga. Cykeln står oftast i varmgarage, och tvättas ibland vintertid, lite beroende på om det är varmt ute så att man kan tvätta utan att det fryser på. Senaste pendlarhojen, en cyclocross i alujumjum, höll i runda slängar 3300 mil innan det hade korroderat hål på den. Sen kanske det är andra legeringar och ytbehandlingar i en motorcykelram/fälgar, men ändå.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det börjar bli plusgrader här i Stockholm o är riktigt sugen på att dra ut på moppen. Enda problemet är vägsaltet, som ev inte har försvunnit än. Undrar när ungefär saltet på vägarna försvinner så man slipper det? Och finns de nåt sätt man kan veta ifall saltet är kvarpå vägarna?
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

En arbetskamrat, numera panschis, kallade mitt tvåhjuliga motoriserade fortskaffningsmedel på 955 kubik för moppe! Det tyckte han var kul. :hihi

Och den här tråden verkar kunna bli kul också! :tummenupp
Lite tillbaka till gamla SportHoj där allting inte var så allvarligt! :rock

För många år sedan hade jag en smutsig SportHoj på resa i Wales som jag tvättade när vi kom tidigt en dag till en kuststad i nämnda del av Förenade Kungadömet. Dagen efter var det skyddande smutslagret ersatt av en vit saltbeläggning... :huvet
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

En arbetskamrat, numera panschis, kallade mitt tvåhjuliga motoriserade fortskaffningsmedel på 955 kubik för moppe! Det tyckte han var kul. :hihi

Och den här tråden verkar kunna bli kul också! :tummenupp
Lite tillbaka till gamla SportHoj där allting inte var så allvarligt! :rock

För många år sedan hade jag en smutsig SportHoj på resa i Wales som jag tvättade när vi kom tidigt en dag till en kuststad i nämnda del av Förenade Kungadömet. Dagen efter var det skyddande smutslagret ersatt av en vit saltbeläggning... :huvet
4D91797C-D794-4814-91D1-BC26BED5E229.jpeg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag cyklar året runt, och det har gått åt ett antal hjul, framförallt bakhjul, som korroderar bort av saltet. Fälgarna springer längs med så att säga. Cykeln står oftast i varmgarage, och tvättas ibland vintertid, lite beroende på om det är varmt ute så att man kan tvätta utan att det fryser på. Senaste pendlarhojen, en cyclocross i alujumjum, höll i runda slängar 3300 mil innan det hade korroderat hål på den. Sen kanske det är andra legeringar och ytbehandlingar i en motorcykelram/fälgar, men ändå.
Hmm, jag har faktiskt inte sett några tecken på korrossion på fälgarna. Jag har som standardförfarande att använda det som är kvar i vattenflaskan (vintertid huvuddelen) att skölja kedja, växlar, drev och bromsar för att rädda litegranna iaf.

Jag kallar f.ö. knarren på bilden (den grå) för "moppe" :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top