smilfinken
Gudomlig sporthojare
De samlar ju bara damm och inte salt, har jag hört.Man KAN också skaffa en vinterhoj som klarar salt i den betydelsen att det inte spelar någon roll, typ SR 250.
De samlar ju bara damm och inte salt, har jag hört.Man KAN också skaffa en vinterhoj som klarar salt i den betydelsen att det inte spelar någon roll, typ SR 250.
Där blir det ju iofs svårt att avgöra om snön är gul pga spilld eller begagnad öl.Förmodligen Pripps!
Same taste!Där blir det ju iofs svårt att avgöra om snön är gul pga spilld eller begagnad öl.
Nu har jag ju inte detaljstuderat just salt men jag har en examen som kemiingenjkör som förvisso är några år gammal.Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.
Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.
Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.
Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.
Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.
Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.
Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.
Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.
"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.
...har jag hört. Aldrig provat själv.
Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.
Jag har provat en hel del olika under mins sex vintrar på två hjul. Spola med varmt vatten, kallt, dränka hojen i kedjespray/wd40 osv. Har ju bytt hoj med jämna mellanrum så det är svårt att fåJag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.
Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.
Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.
Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.
Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.
Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.
Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.
Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.
"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.
...har jag hört. Aldrig provat själv.
Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.
Några tips från flygmaterieltjänsten… på de flesta flygplatser används Urea som halkbekämpningsmedel, en ganska mild kemikalie som i stort sett bara behöver spolas av med kallt vatten. Men har ett flygplan landat på en obskyr flygplats som använder salt eller annat okänt medel på banorna, tar det hus i h-e. Standardförfarande vid sådana tillfällen är en riklig begjutning av landställ, landställsutrymmen och nederdel av kroppen med en blandning av t-sprit och vatten 1:10, sedan noggrann avspolning med kallt vatten, torrtorkning med trasor och återställande av antikorrosionsskydd.Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.
Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist … massa text…
Välkommen till SportHoj!Det börjar bli plusgrader här i Stockholm o är riktigt sugen på att dra ut på moppen. Enda problemet är vägsaltet, som ev inte har försvunnit än. Undrar när ungefär saltet på vägarna försvinner så man slipper det? Och finns de nåt sätt man kan veta ifall saltet är kvarpå vägarna?
3300 mil
Välkommen till SportHoj!
En arbetskamrat, numera panschis, kallade mitt tvåhjuliga motoriserade fortskaffningsmedel på 955 kubik för moppe! Det tyckte han var kul.
Och den här tråden verkar kunna bli kul också!
Lite tillbaka till gamla SportHoj där allting inte var så allvarligt!
För många år sedan hade jag en smutsig SportHoj på resa i Wales som jag tvättade när vi kom tidigt en dag till en kuststad i nämnda del av Förenade Kungadömet. Dagen efter var det skyddande smutslagret ersatt av en vit saltbeläggning...
Hmm, jag har faktiskt inte sett några tecken på korrossion på fälgarna. Jag har som standardförfarande att använda det som är kvar i vattenflaskan (vintertid huvuddelen) att skölja kedja, växlar, drev och bromsar för att rädda litegranna iaf.Jag cyklar året runt, och det har gått åt ett antal hjul, framförallt bakhjul, som korroderar bort av saltet. Fälgarna springer längs med så att säga. Cykeln står oftast i varmgarage, och tvättas ibland vintertid, lite beroende på om det är varmt ute så att man kan tvätta utan att det fryser på. Senaste pendlarhojen, en cyclocross i alujumjum, höll i runda slängar 3300 mil innan det hade korroderat hål på den. Sen kanske det är andra legeringar och ytbehandlingar i en motorcykelram/fälgar, men ändå.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |