Samboavatal och annat nyttigt?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jahopp. Tjejen och jag ska snart flytta ihop och nu behöver jag folkets hjälp.
Hon kommer flytta in hos mig i min bostadsrätt som jag har lånat en del pengar till för att kunna köpa.

Så hur funkar det här med samboavtal? Finns det några färdiga mallar för sånt här eller måste man kontakta en jurist eller ngt liknande?

Måste man skriva ner allt som var och en äger eller bara det som finns i lägenheten?

Upplys mig:)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan, bankens jurist tog 1800:- när jag separerade, och då var vi redan överens...

Lägg in det i budgeten med en gång vettja!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ähh varför skriva något avtal, tjejer är så söt och de slås inte inte skulle väl dem kunna göra något dumt:näsblod

Glöm inte pistol under kudden och prova maten så den inte är förgiftad innan du äter, det gäller o vara på sin vakt..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Köp för guds skull inget tillsammans!!

Och gör ni det, sätt ettiketter på grejorna så ni vet vem som har betalat det!

(no kidding, jag vet ett par som gjorde så, lyfte man på sockerskålen så stod antingen hans eller hennes namn under)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Och gör ni det, sätt ettiketter på grejorna så ni vet vem som har betalat det!

(no kidding, jag vet ett par som gjorde så, lyfte man på sockerskålen så stod antingen hans eller hennes namn under)

De som e grejjen med saker man köper tillsammans, de går ju inte sätta nån ettikett på de :S..
Tex, ni köper nytt matbord o stolar, 10000, betalar 5000 var.
Hej hopp...vem fan ska få vad?

Ja det kan tyckas larvigt såhär när man är jättekära, men jag lovar att matbordet o dendär stora tvn ni köpt tillsammans inte är det lättaste att dela upp med en trilskande brud.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du behöver inget avtal för en lägenhet du köpt själv innan ni träffades.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Lånar tråden lite...är det efter 1 eller 2 år som man måste ha upprättat ett samboavtal om man vill vara safe? :)

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Som Marcus säger, du behöver inget samboavtal. Allt du införskaffade innan är DITT och sakerna ni införskaffade för gemensamt ändamål delar ni enkelt på! - Du vill kanske ha ett avtal på dessa gemensamma saker?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Lånar tråden lite...är det efter 1 eller 2 år som man måste ha upprättat ett samboavtal om man vill vara safe? :)

För att vara "safe" Lady så skall man ha ett från dag 1, man kan aldriv veta vad som väntar runt hörnet.

Som Marcus säger, du behöver inget samboavtal. Allt du införskaffade innan är DITT och sakerna ni införskaffade för gemensamt ändamål delar ni enkelt på! - Du vill kanske ha ett avtal på dessa gemensamma saker?

Problemet är att vid bodelning så kommer människors absoluta värsta sida fram.
Samt att vid din sambos bortgång så blir det väldigt svårt att bevisa något när den hungriga släkten kommer på besök......

Gör rätt från början!!

Last edited:

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
För att vara "safe" Lady så skall man ha ett från dag 1, man kan aldriv veta vad som väntar runt hörnet.
aj då, då har det redan skitit sig med andra ord :D
Har för mig att jag hört om flera olika fall där ena parten haft bostadsrätt och efter 1 eller 2 år så har sambon rätt till hälften om inget avtal upprättats..:va

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
aj då, då har det redan skitit sig med andra ord :D
Har för mig att jag hört om flera olika fall där ena parten haft bostadsrätt och efter 1 eller 2 år så har sambon rätt till hälften om inget avtal upprättats..:va

Nja, det är väl besittningsrätten du är ute efter, men om du vill så kan jag uprätta ett avtal åt dig i utbyte mot två spinningpass!!!:)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det är väl så att efter 6 månader när ni bott ihop så har hon lika stor rätt till lägenheten som dig, Prövningen görs på vem som har störst behov av den. Dock är det så att har du köpt den så måste hon lösa ut dig. Hon får inte dom pengarna du lagt in utan hon måste köpa den av dig. Ett avtal är ingen dum idé :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Det som är köpt innan kan du glömma. Det som ni köper tillsammans är det som ni får kriga om. Läste om ett par i nått tjingtjong-land som körde på GUWs förslag och delade kåken med motorsåg. Karln tog sin halva och trailade bort medan kvinnan bodde kvar i sin halva. :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC