Samboavatal och annat nyttigt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som Marcus säger, du behöver inget samboavtal.

Det här fattar inte jag, är det så svårt att stava Markus med 'k'?
Jag skulle aldrig kalla någon som heter Anders för Enders eller någon som heter Ann för Inn.
Har även fått ett mejl som inleddes "Marcus, blabla" idag. Vet du vad jag gör med sådana mail? :mad: :4skrika

Dark_Messenger

Guest
Det här fattar inte jag, är det så svårt att stava Markus med 'k'?
Jag skulle aldrig kalla någon som heter Anders för Enders eller någon som heter Ann för Inn.
Har även fått ett mejl som inleddes "Marcus, blabla" idag. Vet du vad jag gör med sådana mail? :mad: :4skrika

:D
Ett känsligt ämne för dig?

Tänk om du hette Muhammad eller nått sånt? :näsblod

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:D
Ett känsligt ämne för dig?

Tänk om du hette Muhammad eller nått sånt? :näsblod

Ja men om man helle Alijadenajad så kunde man ju ha viss tolerans men Markus är fan inte att anse ett exotiskt namn.
För övrigt är det vänster att stava med 'C', en sann högeeman vågar säga det som behöver sägas och stava det som behöver stavas. Jävla liberala mjukisfasoner att säga se men mena

Dark_Messenger

Guest
Ja men om man helle Alijadenajad så kunde man ju ha viss tolerans men Markus är fan inte att anse ett exotiskt namn.
För övrigt är det vänster att stava med 'C', en sann högeeman vågar säga det som behöver sägas och stava det som behöver stavas. Jävla liberala mjukisfasoner att säga se men mena

Jag har eg ett ck med i mitt efternamn. Ingen har någonsin stavat rätt till det eller fattat att det ska vara ett c framför k:t, så i yngre tonåren tog jag bort det permanent. Det känns bättre av nån anledning. :gnissla

Fö tycker jag att Marcus är finare än Markus även om Markus låter rejälare. :)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Grabbar... sluta bråka om namn...
Gissa hur många gånger mitt namn stavas rätt då... //Anli
(har räknat till 14 olika sätt som det har stavats på under årens lopp... Haha... Enkelt namn ju...)

Back to topic...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Grabbar... sluta bråka om namn...
Gissa hur många gånger mitt namn stavas rätt då... //Anli
(har räknat till 14 olika sätt som det har stavats på under årens lopp... Haha... Enkelt namn ju...)

Back to topic...

Anli, som i Lina? :confused:
Anil tycker jag vore mer konsekvent.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Anli, som i Lina? :confused:
Anil tycker jag vore mer konsekvent.

Que????
Vadå Lina???

Jag heter Anli... inte Anneli, Annelie, Ann-Ly, Ann-li. angli, Andli, Annely,, Anne-Lie, An-Li osv... *asg*
Enkelt namn med fyra bokstäver,.. Haha,...
Tydligen dock inte så enkelt... :p

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Que????
Vadå Lina???

Jag heter Anli... inte Anneli, Annelie, Ann-Ly, Ann-li. angli, Andli, Annely,, Anne-Lie, An-Li osv... *asg*
Enkelt namn med fyra bokstäver,.. Haha,...
Tydligen dock inte så enkelt... :p

Ingen idé att ens diskutera mitt namn.......:D :D
I mitt nästa liv skall jag heta Anna Nordström typ......någon som INTE kan missuppfattas och naturligtvis kommer jag att ha ett samboavtal!!!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Om man däremot har köpt lägenheten innan och sen delar på lånekostnaderna tillsammans så har den som flyttar in rätt till viss del av bostaden... tillsammans med eventuell värdeökning. Så det är bättre att gå till en jurist och reda ut det och göra rätt från början.
Det med att inte köpa saker tillsammans är ju också ett tips, själv så tycker jag det är lite väl pessimistiskt och naivt för tanken när man flyttar ihop är väl att man skall leva tillsammans för alltid och vissa möbler kostar ju skjortan och då är det ju lättare att dela på kostnaden. Man får helt enkelt se till att hitta en vettig brud. :)

Okänd: "Läget då Marcus?"
Markus: "Men k:t då????!!!"
Okänd: "Visst, lite grann, själv då?"

MOoaaahahhaha.

Den fick min bonussyster Kerstin aaaaaldriiiiig höra. :D

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Om man däremot har köpt lägenheten innan och sen delar på lånekostnaderna tillsammans så har den som flyttar in rätt till viss del av bostaden... tillsammans med eventuell värdeökning. Så det är bättre att gå till en jurist och reda ut det och göra rätt från början.
Det med att inte köpa saker tillsammans är ju också ett tips, själv så tycker jag det är lite väl pessimistiskt och naivt för tanken när man flyttar ihop är väl att man skall leva tillsammans för alltid och vissa möbler kostar ju skjortan och då är det ju lättare att dela på kostnaden. Man får helt enkelt se till att hitta en vettig brud. :)

Okänd: "Läget då Marcus?"
Markus: "Men k:t då????!!!"
Okänd: "Visst, lite grann, själv då?"

MOoaaahahhaha.

Den fick min bonussyster Kerstin aaaaaldriiiiig höra. :D

Om man har avtalat om det ja, annars har man ingen rätt till någon del av lägenheten. Det är att anse som en del av boendekostnaden.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
ok, det är i alla fall vad vi fick höra när vi flyttade ihop, tjejen hade lägenhet så vi skrev sånt avtal med jurist.
Men det avtalet spelar ganska liten roll numera då vi är gifta sedan drygt 1 år tillbaka, och det var ju intentionerna när vi flyttade ihop också.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
själv så tycker jag det är lite väl pessimistiskt och naivt för tanken när man flyttar ihop är väl att man skall leva tillsammans för alltid och vissa möbler kostar ju skjortan och då är det ju lättare att dela på kostnaden. Man får helt enkelt se till att hitta en vettig brud. :)

När man är nykär är de flesta vettiga :tuttar :D det går över :tungan

Jag är inte negativ men allt sånt ska vara klart på papper för min del. Lite möbler för några tusingar är ju inget att sura för mycket över men stora värden kan ju vara värt att hålla koll på. Lever man gulli gull resten av livet så ordnade man papper i onödan det kan jag ta. Tar det slut så går det betydligt smidigare. Det sista man vill hålla på och tjafsa om är vem som har rätt till vad när man kanske är osams och vill gå åt olika håll.

Är ju för båda parters skull man gör det. Dör en av er är det ju trevligt om testamentet säger att den andra får bo kvar i bostadsrätten t.ex. Inge kul att svärföräldrarna som man varit osams med sedan dag ett ärver och sen sparkar ut dig på gatan samma dag.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
helt sant, bil och sånt är ju saker man kan finansiera själv istället för att dela på det.
Men just möbler och dylikt delade vi på från dag ett.

Mrs Helmut

oj oj oj...
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Suzuki gs 500
Håller på att läsa lite civilrätt just nu och har precis gått igenom sambolagen.

Bostaden som du äger kommer du att fortsätta äga om ni går isär, det spelar ingen roll hur länge din tjej har bott där.

Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. 6§. (Ex. aktier, fonder mm)

Däremot kan någon utav er begära bodelning enligt 8§ i sambolagen, det ska ske senast ett år efter att det samboförhållandet upphörde. (Till gemensamt bohag räknas hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsatt för det gemensamma hemmet)6§

Mitt bästa förslag till dig är att sätta sig ner och skriva en lista på vem som äger vad och se till att skriva under den!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC