Så här jobbar jag på Mac:
Formatet vi filmar i är 720, 50fps, PAL.
Först klipper jag filmen med
MPEG Streamclip. Det gör jag genom att markera in- och utpunkter i råfilmen och sen exportera den markerade biten. För att avlasta CPUn under redigeringsjobbet så exporterar jag klippen till en redigeringscodec som heter
ProRes 422. Samma bildfrekvens, samma upplösning, kvaliteten inställd på 100%, ljudformatet kör jag okomprimerat också. Klippen blir STORA, men å andra sidan kan du slänga dom när slutfilmen är klar. Jobbar du som jag med laptop är det vettigt att ha en extern, snabb (>5400RPM) hårddisk att jobba mot.
Jag namnger klippen till något som beskriver vad det är så jag lättare hittar dom senare under redigeringen av filmen, t ex
cossin filmar bakåt målrakan gotland ring eller
svettig omkörning snabbvänstern gelleråsen.
Sen plockar jag ihop filmen i Final Cut (finns mängder med guider på ex youtube om hur du gör olika saker som att blurra, zooma osv. så det lämnar jag till därhän). Final cut express fixar
inte att exportera till 60fps, för det krävs Final cut pro.
Ett bra tips jag fick av någon i den andra gopro-tråden är att justera färgerna i klippen, så det gör jag numera med videofiltret
3-way color corrector. Som ovan finns det bra läromaterial på tuben för detaljerna.
När filmen är klar, så använder jag
Compressor (del i Final cut-sviten) för att exportera till de format jag vill ha, programmet innehåller färdiga mallar för DVD, Youtube (den kan t o m publicera klippet på tuben åt dig!) osv. Sen smäller jag igång batchkörningen innan jag går och lägger mig så brukar det vara färdigt när jag går upp på morgonen.