Samlingstråd, Tält och Campingutrustning.

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Liggunderlag - Therm-A-Rest Trail med Stuff bag. Självuppblåsande o tar liten plats i packpåsen.

Sovsäck - Haglöfs Camp lite, med höger-/vänsterpassning så när jag är ute med tjejen kan hon få koppla ihop sin om hon har tur hehe. Blir liten mha kompressionsremmarna på påsen

Tält - Bergans Kompakt Light 2. Kvalitetstält som är lätt o tar liten plats.

Sidoväskor - Biltemas, sväljer mkt o sitter okej om man använder några extra stroppar.

Tankväska - Oxford Sport Lifetime, rejält me utrymme.

Toppbox - Biltemas med hemmagjort fäste

Detta funkade för oss på en veckas mc-semester
Och tro't eller ej men de låter som hon kan tänkas göra om det... :tummenupp

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Den här deltacopluggen kan man skruva isär och montera i en kåpa
om man bara vill ha USB uttag på hojen.
44979.jpg

Vet du om man kan koppla denna direkt på 12v (om man skruvar isär den) eller behöver man ha en "cigg hona"?

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jo, samma här, men det kan komma in vatten (kondens, högtryck, regn) i en USB-plugg. Har jag dock en skyddad 12v-hona med gummilock så kan jag koppla in en HTC billaddare (som jag också köpt) som har usb/micro-usb kabel, och som sätts in i en 12v cigghane med säkring.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
+ ute på spetsen och - på någon av sidorna eller?

Jo, så är det kopplat.

Att plocka isär den och montera enbart kretskortet bakom kåpan är att tigga bekymmer, IOFS tror jag inte att något värre händer än att själva laddaren brinner upp.

Då är det nog bättre att montera ett vattenskyddat cigguttag (som du kan använda till annat) eller om du absolut måste, bygg in laddare n i en vattentät låda och dra bara ut en USB sladd som får dingla bra till.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jo, så är det kopplat.

Att plocka isär den och montera enbart kretskortet bakom kåpan är att tigga bekymmer, IOFS tror jag inte att något värre händer än att själva laddaren brinner upp.

Då är det nog bättre att montera ett vattenskyddat cigguttag (som du kan använda till annat) eller om du absolut måste, bygg in laddare n i en vattentät låda och dra bara ut en USB sladd som får dingla bra till.

Jag har tänkt mycket på dessa spörsmål. Jag har beslutat att koppla på en cigghona på batteriet och sedan använda cigghane med usb-hona på (med inbyggd transformator).

Det jag känner är ändå att cigg-köret känns lite stort och onödigt klumpigt på hoj..., borde gå att få till nåt mindre och smidigare, med bara usb.

Jag testar iaf detta i sommar så får jag se hur d funkar.

Ha en fin midsommar hojåkare.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har tänkt mycket på dessa spörsmål. Jag har beslutat att koppla på en cigghona på batteriet och sedan använda cigghane med usb-hona på (med inbyggd transformator).

Det jag känner är ändå att cigg-köret känns lite stort och onödigt klumpigt på hoj..., borde gå att få till nåt mindre och smidigare, med bara usb.

Jag testar iaf detta i sommar så får jag se hur d funkar.

Ha en fin midsommar hojåkare.

Jag har kopplat in ett flertal ciggtändaruttag på hojar, dock inte på min egen ännu :va

På en hoj drog vi uttaget i en packväska, på en annan fanns det två skruvar i en kåpa där vi fäste en liten hemmagjord plåt och på en borrade vi in hela uttaget i en kåpa.

På min tror jag att jag skulle borra direkt i kåpa, ett annat alternativ är ju att gömma cigguttaget bakom en kåpa och bara dra fram en micro USB sladd till telefonen (och en mini USB till GPS om man ska ha båda).

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag kan rekommendera Biltemas 60l packrulle. Får plats med otroligt mycket i den, lätt att fästa och känns inte av speciellt mycket i körningen. Sen är den HELT vattentätt. Drog genom 2 oväder i Polen nu i veckan med en sån. Allt var genomsurt i kläder och tankväska men snustorrt i rullen:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/bagage/Packrulle-MC/

Bifogat

• 82-497_m.jpg
    82-497_m.jpg
    4.6 KB · Visningar: 989

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har köpt det här tältet, litet o lätt, jag har slagit upp det och impregnerat det i 2 omgångar... lät det sedan stå ute i regn några dagar o la tidningspapper på golvet i tältet...
Inte en enda droppe eller fuktgenomslag....

Vi får se hur det funkar ska campa nu i midsommar, i holland... ska ner o se på moto GP, o vädret ser ut som att tältet kommer att få bekänna färg i regn...

Mycket intressant.

Hur funkade tältet i Holland ? :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte bara tipsa om att Stadium Outlet, vid Barkarby outlet (eller vad det nu heter) säljer Haglöfs Corker Medium ryggsäckar för trevliga 350:-
De ligger väl på dryga 600:- i andra affärer.

main_normal.png

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Fick nya Mc-Folket i brevlådan idag. Där finns ett reportage om tältning, olika tält, sovsäckar etc. Såg intressant men har inte hunnit läsa det än.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tänkte bara tipsa om att Stadium Outlet, vid Barkarby outlet (eller vad det nu heter) säljer Haglöfs Corker Medium ryggsäckar för trevliga 350:-
De ligger väl på dryga 600:- i andra affärer.

main_normal.png

Och jag tycker det är en riktigt bra hojryggsäck!
Den bästa jag har provat.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...