Samma däck bak/fram

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Det behöver inte vara samma märke. Sedan är det väl kanske en smaksak/känsla beroende på hur du använder din hoj. Men du kan absolut blanda märken. Lycka till.:)

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Detta borde funka skitbra :hojsmilie
mc08.jpg

skämt åsido. Det föregående person sa låter vettigt :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det behöver inte vara samma märke. Sedan är det väl kanske en smaksak/känsla beroende på hur du använder din hoj. Men du kan absolut blanda märken. Lycka till.:)

Att blanda märken funkar bra om du bara väljer samma typ av däck. Du skall dock INTE blanda användningsområde.

Du skall inte ha ett gatdäck på ena fälgen och ett bandäck på den andra eftersom det är helt olika profiler på däcken. När du då lutar ner hojen så kommer det ena däcken att ge en viss feedback och det andra en helt annan. Visst det funkar men du kommer att tycka att hojen känns vag och konstig.

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Att blanda märken funkar bra om du bara väljer samma typ av däck. Du skall dock INTE blanda användningsområde.

Du skall inte ha ett gatdäck på ena fälgen och ett bandäck på den andra eftersom det är helt olika profiler på däcken. När du då lutar ner hojen så kommer det ena däcken att ge en viss feedback och det andra en helt annan. Visst det funkar men du kommer att tycka att hojen känns vag och konstig.

Jo jag vet det, därav "beroende på hur du anv. din hoj"
men han som skapade frågeställningen kanske inte bor på banan..
Men tack för inputen!
:)

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Jag kör bara gata. Däcken ska sitta på en zx6-r och fram sitter det ett battalax 014. Men dom är rätt dyra så tänkte köpa ett pilot sport eller nått bak så spar man några hundralappar. är ju sport däck båda två

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jo jag vet det, därav "beroende på hur du anv. din hoj"
men han som skapade frågeställningen kanske inte bor på banan..
Men tack för inputen!
:)

Jo du skriver precis det men jag tycker att det behövdes förtydligas lite:).
Men det är väldigt många som inte "bor på banan" som köper till exempel beggade racedäck för att köra gata. Dessutom är det väldigt många som köper nya racedäck för att de tror att det ger bättre fäste på gatan.
Oavsett vad man gör och vilken däcksfilosofie man har så skall man inte blanda användningsområde på däcken. Man skall heller inte sätta på bredare, eller smalare däck än vad fälgbredden medger. Resten är ju en smaksak:tummenupp

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jag kör bara gata. Däcken ska sitta på en zx6-r och fram sitter det ett battalax 014. Men dom är rätt dyra så tänkte köpa ett pilot sport eller nått bak så spar man några hundralappar. är ju sport däck båda två

Mmmm, men Battlax BT-014 är ett däck som togs fram under senare delen av bronsåldern och räknades som ett sportdäck då. Idag är det väl mer ett sporttouringdäck... Michelins Pilot serie är ju betydligt nyare konstruktioner och har bland annat vassare profiler vilket gör att jag tror, TROR alltså:) att du kan känna lite konstigheter.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Jag hade bytt bägge däcken framför allt om framdäcket kommer från bronsåldern :D köp 2 Maxxis presa sport så kommer du billigt undan!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM