Sammanställning av Roadracingenkäten.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bifogat är ett dokument från Roy Cajback som sammanställt de svar som kommit in dels här på SH och dels via mailinglistan MCERR.
 

Bifogat

  • Roadracingenkät1.jpg
    Roadracingenkät1.jpg
    57.1 KB · Visningar: 572
  • Roadracingenkät2.jpg
    Roadracingenkät2.jpg
    89.7 KB · Visningar: 434

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Mycket intressant och kul info !

Hoppas det används för att förbättra sporten på de punkter som tagits upp :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
1 person sa att sponsorer inte är viktiga. hmm :)

Om blandning av A och B-förare så vore det som extrabladet hade för info, att det isåfall får kvalas av både A och B-förare för att sedan som det varit i år med rookie 600. Att det blir två klasser.

Fråga 9e får vi ju se om arrangörerna tar åt sig om... wow vilket resultat.

Bra svar och hoppas verkligen det görs något åt det hela nu så att 2006 blir vad vi förare vill ha.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående A och B förare antar jag att andemeningen i frågan var om man skulle ha A och B förare i samma klass, som nu i 125R, 250R och 250SP.
Det kan ju även vara frågan om man enbart ska ha A-förarklasser på SM-tävlingarna. En något diffus fråga.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
1. Fler SM del tävlingar. 46ja 10nej
2. Färre klasser per helg. 41ja 15nej
3. Mer träningstid per klass. 52ja 4nej
4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. 47ja 9nej
5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. 43ja 13nej
6. Är sponsorer viktiga. 55ja 1 nej
7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig. 51ja 5nej
8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del. 30ja 26nej
9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer. 56ja, samtliga
10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna. 35ja 21nej
11. Vill vi ha TV- bevakning. 56ja samtliga
12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet,
som inte har ekonomiska intressen. 55ja 1 nej


Andelen ja svar antyder självklara frågor.

Vi vill alltså ha fler tävlingar med färre klasser som får mer träningstid, vilket borde resultera i högre kostnader för oss.
Detta vill vi avhjälpa med att arrangören jobbar fram seriösare evenemang med mer publik, reklam och tv sändning och dessutom vill vi ha prispengar.
Och så vill vi ha en förerrepresentant, vilket vi redan har i Nordgren.

rätt tolkat och sammanställt?
 
Last edited:

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Hej!
Som jag kan utläsa av frågornas (i mitt tycke lite vinklade karaktär, och svaren som inte är så förbluffande med tanke på frågorna) så får jag uppfattningen att alla arrangörer gör ett ganska dåligt jobb??
Är detta rätt uppfattat??

Som föredetta medlem i LMS, både som aktiv RR förare -03 och aktiv i RR sektionen under några år så blir man bittter och ledsen när man ser karraktären på frågorna och summeringen brevid.

Det verkar inte finnas mycket empati och tanke på dom eldsjälar som faktisk sliter med ett SM arrangemang (i LMS fall görs detta dessutom helt ideellt), ofta månader i förväg för att Förarna skall få åka runt och ha KUL.

Den första tanken som slår mig och som förmodligen borde diskuteras mycket mer är:

Hur gör vi arrangemang som drar mycket folk!!! Ur förar perspektiv kan det vara vilka klasser som är intresanta att titta på, hur långa heat man skall köra osv.

Det står något i enkäten om att publiken skall/bör bekosta tävlingarna, då borde det vara själklart att man lägger fokus och drivkraft på vad man kan/ska bjuda publiken på för att den skall få maximalt underhållsvärde under en alt två dagar.

Mvh,

#11 (Ola Cornell)

Aaaa.... jag skriver lite till :)

För att kontra och vända på det haltande resonemanget gällande sumeringen på fråga 9.

Om arrangörerna inte orkar att arrangera tävlingar längre så har förarna inga tävlingar att åka till.....

Jag har svårt att tro att en RR tävling är det enda som drar in pengar till en bana, det är förmodligen en ganska liten del av den totala omsättningen som utgörs av tävlingar, uthyrning, halkbana o liknande utgör nog dom stora inntäkterna.
 
Last edited:

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
marknads-undersökning / enkät

Hej!

Först å främst, all tacksamhet för att någon har gjort en undersökning men det finns en del gränser för hur en undersökning får se ut!

Jag blev halvt mörkrädd när jag såg enkäten, att överhuvudtaget få ut en kod-bok efter dessa frågor är konstigt. :va
Frågorna är ej ställda neutrala utan det ligger i nästan alla frågor ett påstående om förbättring dvs. mycket laddade frågor...

Efter några timmar i skol-bänken på högskola (marknadsföring) så kan jag meddela att om frågorna skulle ställas riktigt ordentligt så skulle vi få helt andra svar...


Bara en tanke...statistik ljuger i fel händer...


Med all välmening Andreas :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vet ej om Roy, eller någon annan, använt enkäten för att förbättra sporten. Dock känns den inaktuell och inte länge intressant som Sticky.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top