SAS mosade bagage

Fy fan vad surt, ligg på dem med klagomål och försök fåtag i högre chefers mail adresser!

KristianAE86 skrev:
2662436 Glasögon för 5000 ?

Är det ett par Zeiss kikare eller ?

Alla kanske inte köper sina glasögon på coop forum byggmarknad.

ghandi skrev:
2662487 -Det påverkar ju inte bilens funktion, carry on!

Du kan väl ändå inte ha en bil som handbagage? :va

kN_KY skrev:
2662579
Det verkar ibland vara någon tävling, att den som kastar bagagt längst och brutalast vinner :va

Det är tyvärr tvunget att hantera bagaget ganska brutalt. Skall man lyfta tjugo ton väskor om dagen så håller man inte många dagar om man skall lägga ner varje väska mjukt och försiktigt. Det är den tråkiga sanningen. Köp hårda väskor utan ömtåliga yttre detaljer och packa smart.

Tro mig, jag vet mycket mer än jag vill veta om den saken.

Att det sedan finns de som är mer våldsamma än de behöver är också ett känt faktum, men de brukar bli åthutade av sina kollegor och chefer. Rätt många som har lastande som ett transitjobb och inte bryr sig.

Trodde när jag öppnade tråden att "nu är det dags för lastarnas försvarstal", men där hade jag ju fel. Lyckas de köra över en väska skall de fanimig få betala, det är mer än vad som skall behöva hända tycker jag. Klart väskor kan trilla av och fara in under hjulen på vagnarna, men det är inte direkt vanligt.

Däremot har jag personligen tappat väskor sju meter ner i betongen vid ett gäng tillfällen. Sånt händer när folk packar i runda sportbagar som inte ligger stilla på bandet ut ur lastrummet.

Jag har även mååååånga flaskor Ouzo på mitt samvete. Lyckligtvis är det preskriberat.

Sammanfattat: Packa väl, bagage måste tåla stryk. Men de flesta lastare och lastföretag är noga med att inte ge bagaget mer stryk än nödvändigt. Det blir en massa extrajobb, om inte annat.

Just ja, dra en rem runt väskan också. Finns att köpa på de flesta flygplatser, väldigt prisvärt.

Last edited:
Joe Schmoe skrev:
2662749
Ju sämre syn man har desto dyrare är glasen. Glasen står för ca 3200 kr av kostnaden, 1800 för bågarna. (-5,25 på båda ögonen).

Bra svar, tack.

Har själv -1,75 / -0,75 kostar knappt 600kr med härdade plastglas.

Fassan e Optiker - skicka pm om du vill jag skal kolla absolut bästa möjliga pris te dig !

Synsam

Gick förbi Synsam idag och tänkte beställa ett par nya och visade samtidigt upp mina mosade brillor. De kollade att det var den 28 december förra året jag köpte detta par och första året har man en "gör-vad-fan-du-vill-garanti" som ersätter glasögon oavsett vad som hänt så länge man inte tappat bort dem.
Det var tydligen inte första gången de hade sett ett par överkörda brillor heller.

Så nu är ett par nya Oakley beställda helt utan kostnad för mig. :tummenupp

Tjoho för Synsam!

ft skrev:
2662941

Just ja, dra en rem runt väskan också. Finns att köpa på de flesta flygplatser, väldigt prisvärt.

Jag använde mig av det sist (från Italien), men den var minsann inte kvar väl på Landvetter. Hur en sådan ketting till rem lyckades försvinna är ett mysterium.:)

Edit: En sådan rem är ingen garanti, var det jag försökte få sagt, men säkert bra.:va

AxlySM skrev:
2663892 Jag använde mig av det sist (från Italien), men den var minsann inte kvar väl på Landvetter. Hur en sådan ketting till rem lyckades försvinna är ett mysterium.:)

Edit: En sådan rem är ingen garanti, var det jag försökte få sagt, men säkert bra.:va

Men alltså, är inte det uppenbart, läs vad du citerade.
Dom snodde ju din rem för att sälja till någon annan.
Vart skulle dom annars få tag på remmarna dom säljer på flyget? Köpa in?

AxlySM skrev:
2663892 Jag använde mig av det sist (från Italien), men den var minsann inte kvar väl på Landvetter. Hur en sådan ketting till rem lyckades försvinna är ett mysterium.:)

Låst rem? De kanske börjat med samma som jänkarna gör. Är det låst så klipper/borrar/spränger de tills det är öppet om de vill kolla i väskan.

ft skrev:
2664740 Låst rem? De kanske börjat med samma som jänkarna gör. Är det låst så klipper/borrar/spränger de tills det är öppet om de vill kolla i väskan.

Inte låst med hänglås precis, men med en såpass robust anordning att man skulle behöva ta i med två händer och använda lite teknik för att få loss iaf.

GuW: :fattartil

UrbanTiger skrev:
2665219 I bland ska man ha lite flax åxå :tummenupp
Blir väl inga briller i bagaget nästa gång i alla fall, LR

Blir så lite som möjligt i incheckat bagage i fortsättningen. Jag ska fixa en väska som är på centimetern så stor som den får vara för handbagage och köra på den i fortsättningen.

Joe Schmoe skrev:
2665261 Blir så lite som möjligt i incheckat bagage i fortsättningen. Jag ska fixa en väska som är på centimetern så stor som den får vara för handbagage och köra på den i fortsättningen.

Så gör jag när jag flyger. Inte jätterädd för att de ska sabba bagaget, men de verkar ha riktigt svårt för att hålla reda på det...

Faktum är att jag blivit tillsagd att kliva av ett plan när jag vägrade checka in mitt handbagage bara för att 300 tröga amerikaner skulle envisas med att ha sina ytterkläder på bagagehyllan. Jag gav upp, "plane side" checkade väskan och som ett brev på posten hade de punkterat en burk läsk jag hade i väskan. :gnissla

Det var sista gången jag snällt tittade på medan övriga passagerare slogs om att få vänta längst ombord... :rolleyes:

Santo skrev:
2662464 Vad gjorde dem? Jag ska flyga med KLM på måndag :gnissla

Edit: Btw, Hur fan ska jag göra nu? Nu kan jag inte längre ta hem våran egenproducerade olivolja för att man inte får ha vätskor i handbagaget. Jag kan ju inte checka in sådant. Om ngt skulle hända blir det obra :mad:

lägg den i en ståltermos (jag skriver inte att den ska vara av plåt för då blir det bara en massa feltolkningar) om du har tillgång till det och lägg sedan termosen med oljan i tre eller fyra påsar (en med öppningen uppåt, en neråt, en uppåt osv). om du inte har en termos kan denna ersättas av en vanlig glasflaska med skyddsförpackning av tidningspapper.

Skada på incheckat bagage

Flygbolaget är ansvarigt gentemot passageraren om det incheckade bagaget skadats, förstörts eller förkommit under tiden flygbolaget haft hand om bagaget. Vanligtvis anses flygbolaget ha haft bagaget i sin besittning under tiden från att passageraren lämnar det ifrån sig vid incheckningen till dess bagaget hämtas ut av passageraren vid bagagebandet vid ankomsten.
Flygbolagets ersättningsansvar för skada, förstörelse eller förlust av bagage är begränsat till 1.000 SDR.
Ofta kan innehållet i det incheckade bagaget vara värt mer än 1.000 SDR. Passageraren bör därför tänka på att skaffa sig försäkringsskydd för den del som överstiger begränsningsbeloppet.
Beloppsbegränsningen om 1.000 SDR gäller oavsett vilken typ av incheckat bagage det rör sig om. Passagerare som för med sig vissa typer av bagage som sportutrustningar och handikapphjälpmedel som typiskt sett betingar ett högre värde bör noggrant överväga att ta ut extra försäkring för en eventuell skada.
De internationella reglerna ger passageraren möjlighet att meddela flygbolaget det värde som är förknippat med att bagaget kommer fram i oskadat skick eller att det kommer fram i tid. Passageraren kan, genom att erlägga en tilläggsavgift som flygbolaget bestämmer, få rätt till högre ersättning. En förutsättning för detta är att passageraren innan bagaget checkas in meddelar flygbolaget om det högre värdet. Om bagaget kommer fram skadat eller kommer fram för sent skall flygbolaget ersätta passageraren med det högre värdet om flygbolaget inte kan visa att det av passageren uppgivna värdet är högre än det verkliga värdet.
Flygbolaget ansvarar inte för skada på bagage som orsakats av en egenskap hos bagaget. Till exempel om innehållet är särskilt ömtåligt, som glasflaskor eller porslinsartiklar som inte är lämpade för transport i det incheckade bagaget.

*Som jag kan se det så ska SAS stå för ersättning för dina skador!:mad:
Texten kommer ifrån luftfartsstyrelsen!
http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____35661.aspx#Skada på incheckat bagage

Jag fraktade en minimoto med flyg från spanien en gång, de var ej monterad och var alltså i sin ganska stora kartong.. när jag sedan hämtade ut den vart det en spricka i plasten och kartongen såg aningen mosad ut på ena sidan.. men men, den fungerade iaf. :D

Det måste sett ganska roligt ut när jag och min flickvän bar detta ekipage på flygplatserna, i varsin ände, :tungan dem är större än man tror..

Jag kommer nog aldrig vilja checka in bagage igen som är i en vandringsryggsäck. Den går som 'specialbagage' och även om det är 'specialbagage' så verkade den få sig specialbehandling. Ett spänne har sedan gått sönder och stör mig som fan. då det ändå är en kvalitétsrygga...

Se till att gör det riktigt jävligt för dem då i fortsättningen sen är det bara att hänvisa till deras information där det var dem som just gav dig den informationen om att dem endast ersätter kläder.
Så tillvidare så stoppar du precis allting du känner för i ditt handbagage förutom kläder då som dem har sagt att dem ersätter.
och skiter fullständigt om det är något flytande eller om det är glasögon.

Jag har nyss vart ute å flygit jag också med sedvanlig rövknullning av flygbolag.

En sak som jag dock märkte var att om ni inte säger att ni har vätskor så märker dom det inte ens!

När jag kom fram till mitt mål så såg jag att jag hade 15 cl hårgele och en gaffel (!) som ingen brydde sig om att jag hade.

Nej.. det stämmer inte...
luftfartsverket har inget att göra med bagaget varken på arlanda/göteborg/malmö med flera flygplatser.
Sas har ett eget dotterbolag som heter sgs.. scandinavian ground service.
Andra handlings bolag är novia o nordic aero.
Lfv var för ca 12 år sedan ett handlingsbolag som sysslade med check in o bagage hantering samt de icing mm.
Det är strängare regler idag för flygbolagen ang ersättning.. så stå på dig och kräv dom på självrisken på hemförsäkringen mm.
Lycka till...

MikkE skrev:
2695595 Jag kommer nog aldrig vilja checka in bagage igen som är i en vandringsryggsäck. Den går som 'specialbagage' och även om det är 'specialbagage' så verkade den få sig specialbehandling. Ett spänne har sedan gått sönder och stör mig som fan. då det ändå är en kvalitétsrygga...

Uppskattas nog . Alla jävla ryggsäckar är ett h-vete att lasta. Remmar överallt! Och så folk som inte ens har vett att knyta ihop remmarna ordentligt. Urk!

Backpackers har i alla fall lärt sig att trä ett överdrag över väskan. Bra för lastarna som slipper trassel, bra för dem själva som slipper trasigt.

Undrar hur det blir när det står på biljetterna att bagaget skall klara ett fall på en meter och så vidare, i ljuset av det ovanstående från LFS?

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick