Satte på mitt V&H. Resultat skrikande barn, ylande hundar och spräckta rutor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite halvt "ot" men det värsta ljud som finns är när en kromad soffa med raka rör brakar förbi en tidig söndagsmorgon. Prylen är att jag inte finner ljudet vackert, en sporthoj med slip-on låter vässad och go, medans kromhögen enbart låter som en utvecklingsstörd skördetröska.

Vidare är det kul när det låter lite, det är ju enkom för ljudet som jag har ett slip-on på min plasttant. Men det finns ju gränser även här, jag har inget behov av att kortsluta pacemakers med ljudvågorna.

/perris

Gemene man tycker nog att en glidare med raka rör som bluddrar fett låter bättre än en råmande radfyra, eller med dina jämförelser "en bålgeting på anabola" men det är ju det hela den här diskutionen handlar om, att vissa tycker att det låter bra, andra tycker att det låter illa.
(jag är kluven, jag föredrar en vass radfyra framför en bluddrande V2, men en vass V2 låter gott...)

Om ändå personen som tycker att det låter bra sitter på hojen, varför ska man då se till att så många som möjligt som tycker att det låter illa hör det?

Nästa grej då, varför i helvete knådar ni in gula proppar i öronen då, ni som tycker att det låter bra med tomma slipons?
(kolla valfri MC parkering innan avfärd)

Kom inte och skyll på vindbrus, många som kör lika fort med orginalsystem åker utan proppar...

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Gemene man tycker nog att en glidare med raka rör som bluddrar fett låter bättre än en råmande radfyra, eller med dina jämförelser "en bålgeting på anabola" men det är ju det hela den här diskutionen handlar om, att vissa tycker att det låter bra, andra tycker att det låter illa.
(jag är kluven, jag föredrar en vass radfyra framför en bluddrande V2, men en vass V2 låter gott...)

Om ändå personen som tycker att det låter bra sitter på hojen, varför ska man då se till att så många som möjligt som tycker att det låter illa hör det?

Nästa grej då, varför i helvete knådar ni in gula proppar i öronen då, ni som tycker att det låter bra med tomma slipons?
(kolla valfri MC parkering innan avfärd)

Kom inte och skyll på vindbrus, många som kör lika fort med orginalsystem åker utan proppar...
Ganska enkelt, de flesta är väl lätt bekräftelsetörstande halvnarcissister som älskar att spegla sig i andras uppmärksamhet.

/perris

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Storm i ett vattenglas?

Visst kan man ha olika åsikter om vad som är rätt eller fel men att starta en moraldebatt här i denna tråd är väl inte rätt forum? Om någon skulle skrivit "Varit på bolaget och köpt sprit och en packe öl. Nu skall det partajas!" så är det nog ingen som skulle hoppa på personen i fråga angående folks supande i allmänhet. Man skulle heller inte be personen ifråga om att inte dricka sin sprit med tanke på hur många det redan är som avskyr alla A-lagare som besudlar städernas parker. Helt enkelt för att det är irrelevant.

Att påstå att det är upp till var och en att "välja" om man medvetet vill bryta mot de lagar och förordningar som faktiskt finns bara man är beredd att ta sitt straff är ju inte heller riktigt rätt. Ingen tycker väl att det är ok när när någon stjäl en motorcykel. Att säga "Han/hon valde att bli tjuv, så det är helt ok." är det nog ingen som gör.

Trots detta finns det de som anser det vara ok med högljudda slipon. Det finns alltså en gråzon av vad som anses rätt eller fel.

Vill man verka för "Att ha sin hobby kvar" så lönar det sig nog föga att dyka på första bästa på ett sporthojs forum när andemeningen egentligen var att uttrycka sin ödmjuka beundran till sin egna maskin. Nä, starta då hellre en egen tråd där du tar upp det som bekymrar dig och försök skapa opinion för att verka mot ditt problem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Storm i ett vattenglas?

Ja, förvisso.

Vill man verka för "Att ha sin hobby kvar" så lönar det sig nog föga att dyka på första bästa på ett sporthojs forum när andemeningen egentligen var att uttrycka sin ödmjuka beundran till sin egna maskin. Nä, starta då hellre en egen tråd där du tar upp det som bekymrar dig och försök skapa opinion för att verka mot ditt problem.

Hade rubriken varit "Satte på mitt V&H slipon idag och det låter gött" hade jag nog aldrig ens läst tråden.

Men när man går ut med att det är roligt att "Barn gråter, hundar ylar och fönster spricker" (vilket jag betvivlar) så är ju själva poängen att man lever om som fan och andra tycker inte om det, men man skiter i det för att vara häftig.
Det var det jag vände mig emot.
Hur många jävla slipontrådar har inte passerat utan att jag har skrivit?

Det var själva attityden "Jag törs reta andra med min motorcykel, visst är jag häftig" som jag klankade ner på.

Förövrigt monterade jag ett V&H Longshot åt min bror förra veckan, det låter fördjävligt mycket, och det sa jag åt honom (han håller med), men eftersom han kör HD så är det ett problem för det kollektivet.

Han har beställt insatser för att få ner ljudet lite, även om jag betvivlar att det blir besiktningsbart...

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
CBR600F -91
121 db sa polisen till mig en gång att det var i mitt supersportsystem på en CBR600 -89 som jag ägde en gång i tiden :ajjabajja

Smällar man får ta när man kör med V&H :tuttar

Haha, smällar man får ta... jag älskar ordvitsar! :rofl

Polisen sa till mig en gång att "den låter lite väl mycket, va" när jag drog igång hojen för att rulla iväg från en flygande besiktning. Men detta var dagen efter jag hade besiktigat och originalbrummet fortfarande satt på. Känns som polisernas standardfras nr 1 enligt reglementet. :7peta Typ som "och hur var det här då?".

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Måste nog säga att jag instämmer i vad GuW säger här. Visst uppskattar vi alla motorljudet, men att byta till ett slipon som låter så mycket att det ringer i öronen efter 15 minuters körning låter faktiskt korkat tycker jag. För att inte tala om hur mycket det stör andra....

Om vi inte utmärker oss som grupp (dvs hög olycksfrekvans och höga ljudnivårer bla) så kanske folk inte skulle vara så anti motorcyklister?

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
ZX7R -96
Lite halvt "ot" men det värsta ljud som finns är när en kromad soffa med raka rör brakar förbi en tidig söndagsmorgon. Prylen är att jag inte finner ljudet vackert, en sporthoj med slip-on låter vässad och go, medans kromhögen enbart låter som en utvecklingsstörd skördetröska.

Vidare är det kul när det låter lite, det är ju enkom för ljudet som jag har ett slip-on på min plasttant. Men det finns ju gränser även här, jag har inget behov av att kortsluta pacemakers med ljudvågorna.

/perris

Kan bara hålla med! :)

/Anders

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Suck, detta med respekt. Kommer ni ihåg dom där propagandafilmerna om respekt dom hade för några år sedan?

Folk ska respektera hit och dit. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker ändra på personer. Uppfattningar och beteende är något man växer in i och är mycket svåra för någon annan än en själv att ändra på.

Fråga vilken kvinna/(man) som helst. Det går inte att forma sin partner till den perfekta. Vi kommer alltid att ha olika syn på saker och ting och att mötas precis i mitten kommer aldrig att hända.

Vi kommer alltid ha fördomar och hat, eget smak och tycke. Skulle någon helt plötsligt kunna ändra på det genom att bara säga åt oss skulle vi inte längre vara individer.

"Jag tänker, därför är jag!"

Vänd på det istället: Jag tycker dom som anser att vi hojåkare låter för mycket ska respektera oss istället!

Alla är egoister, iaf när dom inte tycker som Du!

Kör så det ryker, gör vad ni vill! Jag kunde inte bry mig mindre! Jag gör som jag känner för ändå! :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=7woO3jqUvZQ

Last edited:

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tja, grattis till att ni väcker motorcykelhat vart än ni drar fram.

Varför inte köpa ett system som gör att motorcykeln går bättre, istället för ett som gör att den låter mer?

Med tanke på att all motorsport i dag har bullergränser på 100dB så torde dom bästa avgassystemen inte låta mer än så.

Så du menar att det inte går bättre med ett V&H, vad har du för erfarenhet av det då, kolla bara alla som kör på strippen (iaf förr) så var det bara V&H som gällde när det skulle krämas ut så många pållar som möjligt, så kom inte å säg att den bara brötar.
Har iof tröttnat på att ha en hoj som bara ylar med så nu kör jag med ett Yoshi som e betydligt tystare med ca: 10% effektökning å med V&H så fick jag 12-13% effektökning så den brötar inte bara som du säger.

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja

Nu börjar det faktiskt låta som Du har vaknat på fel sida idag. Jag har fortfarande originalsystem och skall man köra på motorväg så tycker jag att proppar är bra just pga vindbruset. Jag kanske är ovanlig men jag störs i princip aldrig av andra hojars ljudnivå.

MVH

/Leo

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Nu börjar det faktiskt låta som Du har vaknat på fel sida idag. Jag har fortfarande originalsystem och skall man köra på motorväg så tycker jag att proppar är bra just pga vindbruset. Jag kanske är ovanlig men jag störs i princip aldrig av andra hojars ljudnivå.

MVH

/Leo

Han sa ju inte heller att ALLA med originalsystem kör utan proppar, utan många. Du tillhör inte den skaran helt enkelt!:)

I övrigt håller jag med GuW, 100 dB + gör nog inte många icke-hojåkare särskilt nöjda.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400

MVH

/Leo

Kan bara hålla med!

Har också orginalburkar, men blir för den sakens skull döv utan proppar efter en stund på motorvägen :fakta

De enda gångerna jag stör mig på ljud från en mc är när det kommer en kromsläde smattrande förbi när man sitter i bilen med rutorna nere, så man hoppar till och håller på att byta fil i rena förskäckelsen :eek:

/C

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750

Hade rubriken varit "Satte på mitt V&H slipon idag och det låter gött" hade jag nog aldrig ens läst tråden.

Men när man går ut med att det är roligt att "Barn gråter, hundar ylar och fönster spricker" (vilket jag betvivlar) så är ju själva poängen att man lever om som fan och andra tycker inte om det, men man skiter i det för att vara häftig.
Det var det jag vände mig emot.
Hur många jävla slipontrådar har inte passerat utan att jag har skrivit?
Du invände därför att du är en moralkärring som ska säga till andra hur dom ska framföra sin hoj. Din kommentar om öronproppar visar tydligt din intelligensnivå. Kör du ens en sporthoj? Din profil säger att du kör Suzuki och det är väl ganska troligt att det är en Burgman eller något annat med en enorm vindavvisare, annars hade du vetat att man inte hör ett skit från avgassystemet oavsett hur högt det låter. i 120 km/h så är det enda man hör inne i hjälmen ett jävla vindbrus. Det roliga är att du som du säger, "skiter" i andra slipon trådar. Inte för att det låter mindre men att dom inte "skyltar" med att det låter högt i sin tråd. Så vad är egentligen ditt problem? Att det låter högt eller att folk gillar att deras system låter högt? Oavsett vad så hoppas jag att du blir på bättre humör när din mens går över.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Du invände därför att du är en moralkärring som ska säga till andra hur dom ska framföra sin hoj. Din kommentar om öronproppar visar tydligt din intelligensnivå. Kör du ens en sporthoj? Din profil säger att du kör Suzuki och det är väl ganska troligt att det är en Burgman eller något annat med en enorm vindavvisare, annars hade du vetat att man inte hör ett skit från avgassystemet oavsett hur högt det låter. i 120 km/h så är det enda man hör inne i hjälmen ett jävla vindbrus. Det roliga är att du som du säger, "skiter" i andra slipon trådar. Inte för att det låter mindre men att dom inte "skyltar" med att det låter högt i sin tråd. Så vad är egentligen ditt problem? Att det låter högt eller att folk gillar att deras system låter högt? Oavsett vad så hoppas jag att du blir på bättre humör när din mens går över.

Hör du inte din egen hoj i 120 har du nog något fel på öronen.

njelger

Guest

Och för icke MC-åkande förbudsivrare låter båda för jävligt.
Wheeeeela gärna framför fartkameran med ditt V&H när du ändå är igång.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Om man inte hör sin egen hoj i högre farter (vilket man inte gör för man kör i ena riktningen och ljudet är riktat at andra hallet) varför sätter man da dit ett slip-on för ljudets skull? :va

Jag tycker att V&H later skit, bade pa sporthojar och kromslädar, det är alldeles för skrikigt ljud i dom burkarna.

JAG föredrar burkar som ger ett dovt "tungt" ljud som mer känns i kroppen, Akra är duktiga pa detta (men dyra) och da klarar man 100 dB gränsen ocksa.

Jag haller med GUW i detta men för de som inte vill första har han inte lyckats förklara.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln