Scala Rider G4 Powerset (lite brådis) Tips&råd

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Scala Rider G4 Powerset (lite brådis) Tips&råd (Det blev G9)

Behöver en vettig födelsedagspresent till imorgon och jag kommer inte på något bättre på kort varsel.

Snabba frågor:

G4 är bättre än Q2 pro? Kunde utläsa att G4´an ska ha längre räckvidd än Q2 pro men sen vet jag inte så mycket mer.

Ska man ha sladd eller bom? Tala gärna av erfarenhet, fördelar/nackdelar. Är sladd en mic med sladd och bom en pinne med mic? Får bomen plats inuti en integralhjälm? Hur fästs de i hjälmen, sladd eller bom?

Hjälmarna som ska användas är Shoei XR 1100 Large samt Shoei Small eller X-small, passar dom utan större problem i dem? Tänkte framförallt på den mindre om det kunde bli svårare eller så.

Nuvarande telefoner är Galaxy S2 och Iphone 4S, fungerar det bra med dem?

Om någon råkar sitta på inside information om bra erbjudande i stor-Sthlm och säg 10 mils radie så hojta gärna till. Inget beg.

Tack tack!

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag tror det är Q2 jag har och det är ej Stereo vilket kan vara lite tradigt med radio och musik.
Övrigt är jag toknöjd och har kört många tusen mil med min Q2.

Bom/pinne som är böjbar är för öppen hjälm/korvätarhjälm jag har dock den i min integral.
Bommen sitter fast i stycket man fäster Q2 i, lurarna med kardborre i hjälmen som du petar in så nära örat du kan :)
Bild på Bom varren

Iphone 4s och HTC one X (allt med blåtand funkar)

Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Har två G4 själv. Inte med bom utan med sladd. Sladden är mycket enklare att montera fint, det är precis som du säger en liten pyttemick med sladd. Bom är mer för flippflopphjälmar tippar jag. I övrigt funkar det finfint. Grymt ljud och går lätt att para med blåtand mot tex iphone 4s och S2 om du vill. Jag har en 4s som funkar klockrent till G4an. Lyssnade på Kraftwerks - Autobahn när jag åkte in i Tyskland förra året. :)

Jag köpte min via ebay.de. Billigt och snabb leverans.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...l1313&_nkw=scala+g4&_sacat=See-All-Categories

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kool, tackar för infon! Då borde det med andra ord inte vara någe större problem för de hjälmarna? Om det blir inköp i mc butik får de väl plocka ut en enhet och testa på en liten hjälm så man ser om det är fysiskt möjligt =0) Ebay i all är men denna vill jag ha som paket imorrn så det blir tufft, var inte våldsamt mycket dyrare här hemma vad jag kunnat se hittills.

G4 verkar snäppet dyrare så då antar jag att den är lite bättre..?

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Den är bättre ja, Stereo istället för mono och lite förfinad i funktionerna :)
Passa i hjälmen är inget problem bom eller utan.
Uvex Enduro kålfiber, Arai rx7, Xlite...etc funkar perfekt.
Man ser dock lite dum ut när man testar hur lurarna sitter i köket klockan 23:45 ;)

Har varit sugen att uppgradera men är svårt att motivera det när Q2 fungerar så bra trots mono... :(

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
G4 an är en bra manik. Stereo ljud och du kan samtala med flera samtidigt. >Räckvidd upp till 1,6km i öppen teräng.

Ljudet är bra men leta upp tråden här på sh där det beskrivs hur du byter ut högtalaren till en bättre vriant. Blir bra mycket roligare då.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns det någon vits med bom i integralhjälm då? "Enklare att montera fint" som nämnt ovan för sladd men är det några andra fördelar med bom? Bättre ljud, brusreducering eller nåt?

Antar att bom/sladd går att köpa/byta löst om man nu skulle vilja ha båda valmöjligheterna?

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Finns det någon vits med bom i integralhjälm då? "Enklare att montera fint" som nämnt ovan för sladd men är det några andra fördelar med bom? Bättre ljud, brusreducering eller nåt?

Antar att bom/sladd går att köpa/byta löst om man nu skulle vilja ha båda valmöjligheterna?

Jag har en G4 med bom mic i en Arai RX7, och kan ibland ångra att jag inte letade vidare efter en med sladd-mic. Den med sladd ska vara något mindre och mer anpassad för itegralhjälmar.

Bom:en kan kännas lite klumpig och ivägen på en integralhjälm, men kan vara smidig vi på- och avtagning av hjälmen. För man kan vinkla ut bom:en ur hjälmen när man tar av och på den om man tycker det är tajt vid "munnen". Medan mic:en med sladd sitter "permanent"...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ljudet är ganska lika mellan bom och sladd.
En ny "hållare" för huvudenheten kostar 4-500.
Kör med sladd i min Schuberth S2 polarn har just moterat med sladd i sin XR-1100.
Sladd-micken går att "gömma" innanför inredningen i både min och polarns kruka = snyggt och ej ivägen!
Det finns en G9 nu. Har inte hunnit läsa in mig men har ungefär samma specar som G4 tror jag.
http://www.motoin.de/Helme/Kommunik...ml?refID=24&utm_source=ciao&utm_medium=export

Även om Q2 är bra så rekommenderas G4/G9 då specen är lite vassare och mjukvaran uppdateras lite då och då.

Hur som kommer du inte ångra dig! :tummenupp

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hmm ja det lutar åt ett powerset med sladd men är det olika enheter för sladd kontra bom? Tänkte om bom eller sladd var löstagbart, typ 3.5mm, så man kunde kitta upp med båda om behovet skulle dyka upp.

Lilla hjälmen är en Shoei X-spirit small eller x-small, såg att jag missade modellen i första inlägget.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Scala rider G4/G9 består av två delar.
En hållare med två högtalare och antingen sladd lr bom samt en sändarenhet.
Hållaren skruvar man fast i hjälmen (finns en "tejp-hållare" också).
Sen trycker man fast huvudenheten i den fastskruvade hållaren.
Detta för att man enkelt skall kunna ta med huvudenheten, som är den dyra delen, för tex laddning.
En ny hållare med antingen bom eller sladd kostar 4-500 om man tex bytt hjälm.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Hade Q2 förut men bytte till G4 för att få mer funktioner .
Men jag fick även
Värdelös radio mottagning , går inte att lyssna på radio .
Även mottagningen mellan mobilen & G4 är sämre , måste ha mobilen i bröst fickan för att få musiken från mobilen till G4 för att få hyfsat ljud (annars klipper det).
Utformningen på enheten gör att det är massor med turbulens & man får massor med oljud i hjälmen (har en XR1100)

Jag är inte nöjd

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj

Enda fördelen är att man kan vinkla ut micken när det ringer om man inte har hjälmen på sig. Om man vill svara.

Ja du kan byta till trådmick om du vill. Det är snabbkoppling på dom.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Ljudet är ganska lika mellan bom och sladd.
En ny "hållare" för huvudenheten kostar 4-500.
Kör med sladd i min Schuberth S2 polarn har just moterat med sladd i sin XR-1100.
Sladd-micken går att "gömma" innanför inredningen i både min och polarns kruka = snyggt och ej ivägen!
Det finns en G9 nu. Har inte hunnit läsa in mig men har ungefär samma specar som G4 tror jag.
http://www.motoin.de/Helme/Kommunik...ml?refID=24&utm_source=ciao&utm_medium=export

Även om Q2 är bra så rekommenderas G4/G9 då specen är lite vassare och mjukvaran uppdateras lite då och då.

Hur som kommer du inte ångra dig! :tummenupp

Jag har både G4 och G9. Den största skillnaden jag har märkt är att man kan lyssna på 2 kanaler samtidigt. Ex telefon och gps. Sen ska man kunna vara upp till 8 stycken på G9 mot 4 på G4.

Vid prat på G9 så är det mer som ett vanligt samtal utan radio. Man pratar lite i mun på varandra. Det bryter inte på samma sätt som G4. Nu vet jag inte om det är några inställningar eller om det är programvaran som skilljer det åt.

Sen ska G9 "känna" av om det finns någon annan med scala i närheten och man får en liten signal eller nått i luren som säger till om man vill sammankoppla.

Raderad medlem 51742

Guest
Till nya G9 medföljer både bom- och trådmick och man kan enkelt byta vid behov. För G4 sitter micken fast i hållaren så då får man byta hela audiokitet/hållaren för att få annan mick.

Dock passar G9:ans audiokit även till G4 så om man vill ha möjlighet att byta mick enkelt kan det vara ett alternativ, särskilt om man ändå tänkt byta från bom till trådad eller tvärtom på G4. Det nya audiokitet har även bättre högtalare och bom-micken är mindre än den som sitter i G4:ans standardkit.

Mitt tips är att köpa G4 med trådad mick och sen uppgradera till G9:ans audiokit längre fram vid behov. Kostar en femhundring, men har inte sett det i någon svensk butik ännu.

http://www.louis.de/_108fa7152565d7f6653fe1eb3919f94f32/index.php?topic=artnr&artnr=10004792

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fisken också! Jaha men G9 är alltså det senaste, hetaste, phetaste och bästa alltså? Bortsett från priset, finns det några nackdelar med G9 jämfört med G4? Uppgraderingsbar mjukvara förvisso men det har mobiltillverkare etc. misslyckats med i årtionden så det är väl inte alltid någon fallskärm.

Något tips om butik som har G9 powetset på hyllan i Sthlm +10 mils radie??

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
24mx.se i Älvsjö kanske har också.
Fördelen med bom är att du kan flytta micen närmare munnen medans du kör så det hörs bättre i 120+ när du pratar :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mm alltid last minute panic, ska inte ropa hurra än men det verkar som att jag kommer över ett par G9 idag iaf. Hoppas det är det bästa som erbjuds i dagsläget :) (viktigt sånt där med prülar)

Tycker ändå att det var ganska billigt i jämförelse, G4 powerset verkar ligga på runt 4000:- i butik medan G9 ligger på ca 4600:-. G9 kommer som ovan nämnt med både bom och sladd, att köpa den ena eller andra till G4 så landar totalsumman ungefär på samma om ovan prisuppgift är korrekt. Ebay låg G9 på 4000-4800:- + frakt vad jag kunde se.

Nu är det bara hoppas att de inte är slutsålda, fick naturligtvis tag på en irrhöna i telefon...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Got it!

G9 Powerset fick jag med mig hem, kan ju inte öppna och inspektera ännu då födelsedagsbarnet behagar att dröja men tror det kommer bli uppskattat.

Lite drama var det, ringde till Mc varuhuset först då de hade G9 specad i webshopen. Slutsåld visade det sig, 5 låg på beställning och leverantören påstod sig ha 187 i lager vilket betydde att de skulle ha dem nästa vecka. Rackarns sa jag och förklara att förhoppningen var att ha ett paket färdigt idag varav han tipsar om AVA Mc som också använder Duells. Tackar för tipset och ringer vidare, AVA förklarar att de fått en hel massa kartonger med dessa så det bör inte vara något problem men samtidigt att hon inte var experten i ämnet. Nöjer mig med det just då.

Senare på dagen efter att ha rekat att priset är rimligt ringer jag igen precis när jag satt mig i bilen, tänker inte spendera en timma i en kö i onödan. Ber henne kolla lite noggrannare denna gång innan jag åker, 17st i lager får jag till svar vilket känns safe. 1073 i och urkopplingar senare är jag framme med bilen, kilar ner till tillbehören och väntar på min tur. Får förklarat att karln på klädavdelningen är den som har svart bälte i intercom men att dom står i en ställning mitt i butiken varav jag går fram och synar utbudet. 1 st kartong G9 Powerset hittar jag bland de andra, tar den och går till klädavdelningen. Ställer lite frågor och får snabba vettiga svar, förklarar även att Mc Varuhuset var trevliga nog att tipsa mig om dem och får då förklarat att de varit halvknepiga att få tag i även för dem själva. 3-4 st powerset (om jag förstod det rätt) hade de fått in (inte 17...) och att de var restade i hela norra europa. Verkade konstigt om Duells då angav 187st i lager till Mc Varuhuset tycker jag men tog inte upp det i diskussionen. Om jag förstod det hela rätt så var det anledningen till att AVA inte hade G9 specad i webshopen ännu, alltså att de fått in så få.

Skitsamma nu har jag dem iaf! :tummenupp Vet inte om jag tjöpte sista powersetet men det fanns iaf några enpack kvar i ställningen när jag gick därifrån.

Tackar allihop för all info!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...