Scam eller??

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Lika lätt att scamma via Western Union. Det sker genom checkbetalning som i ett senare skede (flera dagar) visar sej sakna täckning - Vips! Du har blivit blåst.

Som de flesta här redan sagt: SCAM!

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Så här funkar de...

Om du mailar tillbaka och "accepterar" hans villkor och ger ut ditt användarnamn på PayPal så kommer personen i fråga att skicka ett "fake"-mail som ska se ut att komma från PayPal med en avisering på överenskommer belopp där det även står att pengarna är dragna från hans konto och kommer in på ditt konto när han mottagit hojen. I samma mail står det även att han lagt på 500 USD för fraktkostnaden

5 min senare mailar han från sin vanliga mail o meddelar dig att han gjort överföringen som ni kommit överens om. Samtidigt ger han dig uppgifter om transportbolaget som skall frakta hojen och du ska betala dom frakten i förväg till boalget "för han har ju redan gjort överföringen"...

Är man då dum nog att betala fraktkostnaden till detta sk. fraktbolag så är man rök på 500USD...

Det är en urusel scam, men tyvärr går vissa på den. Annars hade dom inte hållit på som dom gör o försökt.

Edit: Testa att acceptera hans villkor. Ge ut ditt PayPal användarnamn och vänta på hans fake-mail. Sen loggar du in på ditt PayPal konto och ser att det inte alls finns någon överföring...

Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men vid det här laget så borde det vara allmänt kännt att det är en bluff, på samma sätt som att "alla" vet att Nigeriabreven är en bluff.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Varför ens ge råd om att försöka lura den andra parten istället? Jag tycker att det bara finns ett enkelt och vettigt svar. Håll dig borta från honom och vänta på en annan köpare. Finns ingen anledning att krångla till det.

Radera hans mail eller liknande och glöm bort det bara

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
kan ingen med lite hacker skills gör ett liknande svars mail att man satt in de 500usd för frakt på hans konto så kan man lura luraren vore lite kul:D

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
kan ingen med lite hacker skills gör ett liknande svars mail att man satt in de 500usd för frakt på hans konto så kan man lura luraren vore lite kul:D

Nu är det ju proffs som sysslar med detta och att lura dom är nog lättare sagt än gjort

Wesslan77

Less is more
Gick med
25 May 2005
Hoj
Aprilia RSV R -02
klart att detta var en scam väldigt genomskinligt men att det sker via paypals namn :mad:. Hoppas att det uppmärksammas så ingen råkar illa ut.

FliZeR

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple R
John Hatch

Har fått en köpare på min Street Triple R.
Han kallar sig för John Hatch, från Birmingham.
Såhär har han skrivit till mig på mailen:
-----------------------------------------------------------------------------------
Hello,

Thanks for the mail. I'm really interested in immediate purchase of your bike and i will like to know it present condition and the last time you serviced the bike.

Please get back to me as soon as possible.

Thanks
-----------------------------------------------------------------------------------
Hello,
Thanks for the email. I'm ok with the condition of the bike.
Now i will like to know the final price you intend to sell the bike.
I wait to read from you soon.
Thanks
Hello,

Thanks for the email. I want you to know that I came across your advert while i was searching for a similar bike to buy and i decided to contact you and i am so glad you get back to me. However, i would have come to view the bike and pay in cash but due to the nature of my job, am unable to do that because am presently on duty. I'm a British and i live in Birmingham. But I'm ok with the price and the condition of the bike as you have stated in your previous email and i hope i can trust you. The bike will be picked up from you by a Private shipping company after the payment has been completed and the Payment will be made via PayPal because it's an Instant payment, Reliable and easy to use. So kindly get back to me with your PayPal Details as listed below (Name, PayPal Registered Email, Tel) so that i can proceed with the payment.

I await your response..

Thanks

Någon annan som har erfarenhet av denne man.. ?
och ja, jag deletar och glömmer han efter vad jag läst här på forumet...:gnissla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
och ja, jag deletar och glömmer han efter vad jag läst här på forumet...:gnissla

Du vet alltså att det är ett scam (borde åtminstone om du läser detaljerna) men undrar ändå om någon har haft med honom att göra, dvs du tror på fullaste allvar att han använder sitt riktiga namn? :va

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har fått en köpare på min Street Triple R.
Han kallar sig för John Hatch, från Birmingham.
Såhär har han skrivit till mig på mailen:
Hello,

Thanks for the mail. I'm really interested in immediate purchase of your bike and i will like to know it present condition and the last time you serviced the bike.

Please get back to me as soon as possible.

Thanks
Hello,
Thanks for the email. I'm ok with the condition of the bike.
Now i will like to know the final price you intend to sell the bike.
I wait to read from you soon.
Thanks
Hello,

Thanks for the email. I want you to know that I came across your advert while i was searching for a similar bike to buy and i decided to contact you and i am so glad you get back to me. However, i would have come to view the bike and pay in cash but due to the nature of my job, am unable to do that because am presently on duty. I'm a British and i live in Birmingham. But I'm ok with the price and the condition of the bike as you have stated in your previous email and i hope i can trust you. The bike will be picked up from you by a Private shipping company after the payment has been completed and the Payment will be made via PayPal because it's an Instant payment, Reliable and easy to use. So kindly get back to me with your PayPal Details as listed below (Name, PayPal Registered Email, Tel) so that i can proceed with the payment.

I await your response..

Thanks

Släng skiten eller svara bara kort, Dear Mr John Hatch, from Birmingham.You are welcome nearly any day in person with cash in your hand.When the bike will be yours.Have a nice day. :)

Str3 R

Guest
Om man annonserar på Blocket kan man köpa ett tel nr som syns i annonsen och döljer ditt riktiga, då slipper man idioterna. Kostar lite extra men väl värt pengarna.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Släng skiten eller svara bara kort, Dear Mr John Hatch, from Birmingham.You are welcome nearly any day in person with cash in your hand.When the bike will be yours.Have a nice day. :)

Det brukar vara rätt kul att säga att man har två hojar ute till försäljning och fråga vilken av de två de är intresserade av, typ

"Självklart kan jag skicka hojen till dig, och Paypal rockar. Vilken av mina två hojar är det du är intresserad av"

Eftersom de här snubbarna massmailar så får de lite huvudbry och måste gå igenom alla annonser i jakt på din email :D

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Nu är det ju proffs som sysslar med detta och att lura dom är nog lättare sagt än gjort

Man skulle väl kunna ge dem ett falskt Paypal-ID, med en email som inte är kopplad till ett befintligt Paypal-konto, och när de skickar fake-mailet vet man åtminstone till 100% att det var en scam då de inte upptäckt att kontot ej existerar. Sedan kan man ju börja trolla lite med dem och dryga sig om man har lust...

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Varför ens ge råd om att försöka lura den andra parten istället?

Precis.

Om man nu tänker slå in på den kriminella banan,
varför börja med att försöka stjäla av andra kriminella?

Borde man inte börja med en rejäl genomgång av möjliga kriminella aktiviteter,
utvärdera dessa, göra ett val och sedan skrida till verket!

Typ rycka väskor av gamla tanter eller röka cannabis i skogen.
Allt beroende på vad som är ens raison d'etre för brott. :tummenupp

Scambaiting är i och för sig väldigt roligt.
the_best_scambait.jpg

Ett argument bra som något! :D

/e

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...