Den tabellen verkar något konstig; Den 2:a Augusti så är värdena på "Eq dB Extern" och "Eq dB Fast" 85 resp 65 dB medan på den 2:a September så är värdena omvända, det verkar aningen konstigt.
Dessutom behöver man både ha en mättid och en ekvivalenstid för att ekvivalent ljudtrycksmätning ska vara meningsfullt och här finns bara den ena tiden definierad, i kolumnen "Tid".
Det kan möjligen antas att ekvivalenstiden är 8 timmar då det är vad som normalt används vid buller från arbete men det är en ren gissning.
Jag blev litet nyfiken på hur ekvivalent ljudtrycksnivå definieras så jag hittade detta:
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/bocker/buller-och-bullerbekampning-bok-h003.pdf
Se stycket "Ekvivalent ljudtrycksnivå" sidan 29, formel 6 eller 7 beroende på om man vill ha mätning utan eller med A-filtrering.
20 micropascal som finns med i formel motsvarar 0 dB.
För diskret mätning (där man har en konstant bullernivå under en period) finns formel 9.
Vad betyder detta i verkligheten då?
Jag letade då rätt på detta dokument:
https://www.av.se/globalassets/file...ljudnivaer-riktlinjer-rapport-rap-2009-01.pdf
Om man då tittar i stycket 7.1.1 så finns en "poängtabell" som man kan använda för att räkna ut hur mycket man kan låta under hur lång tid för att det ska motsvara ett visst ekvivalent ljudtryck, tyvärr funkar tabellen bara för ekvivalent ljudtryck över 75 dB.
Till höger i tabellen under "Daglig bullerexponeringsnivå" så går man in med det värde man eftersträvar. Sedan går man in i tabelln under "Exponeringstid", tittar efter för den tid man behöver bullra och ser sedan vilket värde det motsvarar.
Säg att man har tillstånd för ett värde på 85 dB under 4 timmar. Gå in under "Daglig bullerexponeringsnivå" och då får man 100 poäng. Sedan går man in med dessa poäng under "Exponeringstid" i kolumnen 4 timmar och får då ut att bullernivån under de 4 timmarna får vara 88 dB i genomsnitt för att vara ekvivalent med att bullra 85 dB under 8 timmar enligt antagandet ovan.
Allt ovanstående bör tas med en nypa salt då det är hur jag har förstått saken och jag inte är expert på detta.
Mvh,
Ingvar