Scanna diabilder

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
SH är en källa till outsinlig information...
Jag har ca 6-700 diabilder som jag skulle vilja överföra till digitalt format, med bästa möjliga kvalitet. Lämna in är eg. inget alternativ, dels gör jag det troligen bättre själv och dels är det svindyrt...

Några alternativ att köpa/hyra/låna:
Flatbäddsscanner med dia
35 mm scanner /dia/negativ med/utan magasin.

Har ni tips, erfarenheter eller t.o.m. möjlighet att hyra ut, allt är välkommet. Upplösningar, hastigheter, program, priser, behöver så mycket info som möjligt från någon som provat och kan sånt.
/Hasse

http://www.canon.se/for_home/produc...ted_film_scanners/canoscan_fs4000us/index.asp

Detta kan vara ett alternativ. Det finns andra fabrikat åxå...Har ingen koll på pris men jag gissar på max 4-5000,-, finns att få tag i hos din lokala kontorsbutik.

Det tidigare versionerna var lite meckiga att hålla på med. Man skulle stoppa bilden i en släde i plast och skjuta in i scannern. Vet inte vad det berodde på, men den vi lånade då (2-3 år sedan) ville inte alltid skjuta ut släden igen o.s.v...

Kvalitén är det dock inget fel på om man inte har proffskrav. Men då talar vi om helt andra pengar åxå....

Skall du scanna ca 700 bilder så måste du ha en med automatisk matning om det är monterade dia du har annars så kommer det att ta lång tid!
Är dom inte isärklippta utan i rulle format så blir det genast mycket enklare!

Jag jobbade tidigare med sådana utrustningar och vi hade en Minolta som man kunde ladda på med ca 50 dia och så fick den stå och mata dom.
Kollade om modellen fans kvar men det närmaste jag hittade var denna:
http://212.75.85.247/ProductDetail.asp?UID={DE8A80D3-8653-4264-A71B-EA83C4D2F922}&artnr=6300296
Dock så hittar jag inget om att det finns en diamagasin till den med jag vet att det skall finnas!

Annars så gör nog faktigst Nikon dom bästa scannarna (var så för ca 2 år sedan iaf) för hemma bruk.
Hade en LS4000ED som jag var supernöjd med!

Du skriver bästa möjliga kvalite med?
Vad vill du att bilderna skall räcka till?
Tänk på att ju större filer/uppslösning ju längre tid tar det att scanna en bild.

Edit: Kollade in på Nikons hemsida och det fanns visst en diabildsmatare nu till Nikon LS4000ED.
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=12&languageId=12&prodId=172&catId=98

Jag gjorde så att jag satte digitalkameran på ett stativ, stängde av blixten, upp med dian på duk o fota. Det blev skitbra! Obs. att det va mörkt ute o mörkt i rummet.

/ Hannes

Bugar och bockar.
Jo, 700 bilder en och en och ett par minuters scanning per styck blir jobbigt utan någon form av magasin...
Bästa möjliga kvalitet vill jag ha eftersom jag vill ha en back-up, men det är självklart en prisfråga, det är ofta mer månad än lön kvar...

Idén med att fota av bilderna har jag också lekt med, men vet inte hur kvalitén blir jmf med en scanner?
Scanner, vilken DPI bör man ha för att kunna dra upp vettiga förstoringar?
/Hasse

Ang repro (när man fotograferar av en bild eller ett negativ) så blir det givetvis som med allt annat en försämring av kvaliten.
Dock om man gör det på rätt sätt så blir faktigst resultatet förvånandsvärt bra.
Vi hade en Eos 1:a som satt fast monterad i ett stativ i höjdled och 2 st slavblixtar + (vad faan heter det? , fjärrutlösare?) när vi gjorde detta för att få bort rörelsoskärpa.
Kan tänka mig att det är jäkligt svårt att fotografera av ett negativ på fri hand och få det bra!

Det är fortfarande lite svårt att veta vad du vill ha när du skriver bästa möjliga kvalite.
Vad skall du ha filerna till och om du vill printa ut dom hur stort vill du kunna blåsa upp dom? 20x30 eller tom 50x70 eller ännu större?

Edit: Det du skall kolla på om du är intresserad av att inte sitta och klicka på varje bild är batch scanning!
Det brukar står att scannern klarar av det.

MT skrev:
Ang repro (när man fotograferar av en bild eller ett negativ) så blir det givetvis som med allt annat en försämring av kvaliten.
Dock om man gör det på rätt sätt så blir faktigst resultatet förvånandsvärt bra.
Vi hade en Eos 1:a som satt fast monterad i ett stativ i höjdled och 2 st slavblixtar + (vad faan heter det? , fjärrutlösare?) när vi gjorde detta för att få bort rörelsoskärpa.
Kan tänka mig att det är jäkligt svårt att fotografera av ett negativ på fri hand och få det bra!

Det är fortfarande lite svårt att veta vad du vill ha när du skriver bästa möjliga kvalite.
Vad skall du ha filerna till och om du vill printa ut dom hur stort vill du kunna blåsa upp dom? 20x30 eller tom 50x70 eller ännu större?

Edit: Det du skall kolla på om du är intresserad av att inte sitta och klicka på varje bild är batch scanning!
Det brukar står att scannern klarar av det.
Slavblixtar och fotade dia? :va

Tänkte montera digitalkamera på stativ och visa bilderna på duk, och fota av dem. Har möjlighet att låna en värsting Nikon, kommer inte ihåg vilken det var.

Tänkte först och främst att ha det som back-up, och eftersom tekniken snarare går framåt än bakåt vill jag förlora så lite kvalitet som möjligt. Sen vill jag ev. förstora ett tiotal bilder till maximalt 50*70, troligen mindre, för att hänga på väggen.

Japp!
Fast som man vill ha ett riktigt bra negativ så skall man framkalla en bild ifrån dia:at och fotograferad av det.

Jag har gjort 50x70 bilder ifrån min Nikon Ls 4000 och dom vart helt ok!
Kollade lite på blocket och hittade tex denna annonsen:
http://www2.blocket.se/view/3389657.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0
Nu har kag aldrig provat just den modellen men jag kan tänka mig att den är snarlik då det är samma programvara utsende etc.
Dock så var det ingen dia matare med och jag har för mig att den gick på en bra slant.

Har också nått svagt minne att Nikon hyrde ut scannrar men det kanske bara var till företag.
Det kan ju vara värt att ringa och prata med dom.

Mitt tips är att du besöker www.fotosidan.se och kollar runt bland deras recensioner.
Jag skulle tippa på att en Nikon Coolscan LS5000ED skulle passa dig då den kan laddas med vanliga diamagasin och köra batchscaning. Själv gick man den jobbiga vägen och köpte en Minolta DualScan IV, tar 4monterade eller 6omonterade dior...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick