Schuberh sr1

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Tänkte investera i ny hjälm, har fastnat för Schuberth sr1, har varit och provat denna hjälm
som verkar vara bra, sitter bra, låg vikt, lätt å byta visir, verkar även vara bra ventilation.
Är det någon som har bra input rent praktiskt= kört med den ett tag:), det lilla jag har sett av den, så har jag inte sett något negativt.

Bifogat

• sr1.jpg
    sr1.jpg
    38 KB · Visningar: 62
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Förutom grafiken som verkar vara hämtad från 90-talet? Naaa...funkar väl att ha på huvet ;)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har inte Filip Backlund en sån? Han är ju snabb som fan!

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Hoj
Honda cbr 500 -2013
helt överlägset den bästa hjälmen på marknaden, man får mycket för pengarna. Ventilationen är den största skillnaden mot de andra hjälmar jag testat, och det är en stor skillnad!:tummenupp

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Skit bra hjälm! Har en själv. Tyst, bekväm, lätt, snygg, bra ventilation, bra aerodynamik osv.
Jag e iofs inget fan av dubbel D ring men man vänjer sig.

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Ja det verkar ju vara en bra hjälm, så det blir att lätta på lädret o skaffa en då.:)

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
R1 Svart 2007
Jag har en SR1, hade en Arai innan.
Den är väldigt lätt, stabil i luften och snygg:) Tystare än Arai men tycker inte skillnaden är stor.
Det är väldigt mycket luftdrag i hjälmen, skönt när det är varmt och fungerar säkert bra vid väder som brukar imma visiret men ibland kan det känns som det drar lite mycket ibland.
På mig så sitter inte hjälmens innerfoder mot sidan huvet/örat utan det är en liten luftspalt mellan. Om det ska vara så vet jag inte men fördelen är att hjälmens foder inte ligger mot öronpropparna och fortplantar vibrationer.
Hjälmen trycker lite i nacken på mig, en punkt på varje sida men börjar släppa ju mer jag har den känner jag men alla huvud är olika.

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Jag har en SR1, hade en Arai innan.
Den är väldigt lätt, stabil i luften och snygg:) Tystare än Arai men tycker inte skillnaden är stor.
Det är väldigt mycket luftdrag i hjälmen, skönt när det är varmt och fungerar säkert bra vid väder som brukar imma visiret men ibland kan det känns som det drar lite mycket ibland.
På mig så sitter inte hjälmens innerfoder mot sidan huvet/örat utan det är en liten luftspalt mellan. Om det ska vara så vet jag inte men fördelen är att hjälmens foder inte ligger mot öronpropparna och fortplantar vibrationer.
Hjälmen trycker lite i nacken på mig, en punkt på varje sida men börjar släppa ju mer jag har den känner jag men alla huvud är olika.

Ok, oftast när man provat ut hjälmar av egen erfarenhet, sitter den bra och inget klämmer trycker direkt så brukar det funka. så har det varit med mina tidigare hjälmar i alla fall.
SR1:an satt perfekt på mej så det oroar inte mej.
Noterade att det sitter en spoiler i bakkant uppe på hjälmen som man kan fälla upp, syfte? stabilitet, ventilation?
För egen del tycker jag att man inte kan få för mycket ventilation, värre när det är åt andra hållet. :) Sen om det medför att hjälmen blir högljudd så trycker man bara in öronproppar så har man löst det problemet (kör alltid med proppar):)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...