Schubert c3 storleksfråga

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Då min gamla hjälm ramlar sönder bit för bit har jag spånat lite i att köpa en ny. Polaren köpte en c3 pro som verkade härlig. Jag provade därefter en c3a basic på mc mässan i vintras i lite olika storlekar och tyckte satt superskönt och bra och till ett vettigt pris dessutom! Köpte inget den dagen men beställde en innan påsk som kom idag. Nu vid andra tillfället tvekar jag dock på om det är rätt storlek för mig fastän allt jag läser tyder på det, kanske finns någon som har denna hjälmen och har lite koll?

Storlek 54/55 sitter jag på nu och den sitter.. bekvämt, inte tight men den sitter ändå bra och stannar på plats. Men nu vid nyköp bör den väl kännas trång? Kuddarna trycker något mot kinderna men inte mycket, den känns bara bekväm liksom. Man kan inte hjälpa att undra om jag har töjt ut den så pass mycket att den sitter dåligt om någon månad?
Skalpen mäter fortfarande 54,5 de senaste 10 mätningarna! :yoparty

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Har själv en C3 Basic XXXL (Ja jag har tjockt huvud). Den har inte flyttat sig nämnvärt. Rimligtvis ger den sig inte mer än vad huvudet är stort.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
C3 pro här, inte töjt sig mycket, snarare väldigt lite på 2 hela år.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag kan väl ändå inte ha en XS liksom.. Om man stod mellan 2 storlekar läste jag schubert skrivit nånstans att man skulle tagit den större. Hur tight satt era hjälmar från början då, minns ni? :)

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
om du känner att den är för liten chansa inte och tro att den ska bli bättre eftersom. Jag har alltid haft medium(57-58), men när jag beställde min senaste hjälm så kändes den trång(klämde lite på käken/kinder) och då är det bara att skicka tillbaks och beställa en storlek större. Enligt mig så ska den inte klämma alls men man ska inte heller kunna "vicka" på den. Tänk på att det kanske blir kallt någon dag och du kanske behöver ha en huva under.
Min hjälm satt precis rätt så att den inte klämde eller gick att röra på.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Sitter kanoners som den är men förra hjälmen jag hade töjde sig ordentligt så tänkte den kanske kunde blivit för stor om någon månad, men måtten stämmer så jag kör nog vidare på denna :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin