Schyssta in-earhörlurar passande under hjälmen?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Om bastubadande och trafiksäkerhet hörde ihop, så hade inlägget varit relevant.

Det var mer en allmän fråga, kör ni jämt med lurar i eller som ett alternativ till hörselskydd vid långkörning? Jag saknar uppenbarligen förståelse för valet (vilket gör materialet mindre relevant, även om det nu var ämnet för tråden). Det jag åsyftade var mer trafiksäkerhetsaspekterna, störs ni inte av att ej höra när ni kör mc?

Jag har JAYS A-JAYS ONE som jag haft kopplad till mobilen någon gång för att kunna höra när det ringer, dessa fungerade bra i min Nolan-hjälm och sticker ut väldigt lite ur mina öron. Kabeln är "platt", vilket gör den trasselfri och lättare att fixera.

Det beror på humör om man kör med musik även på korta turer. (dvs de som är under 1h på hojen)
Körde med musik till/från jobbet under första halvan av förra sesongen.
Men 08a nötterna i bil gjorde att jag slutade med det då det känns säkrare att även kunna höra bilisterna i rusningstrafiken.
På längre turer (speciellt de upp till norrland) så är det musik som gäller.
Man kan hålla sig konsenterad längre, slippa få ont i huvet för bruset/bullret.

Nån som vet av nått bra Bluetooth headset för hojkörning?
Har använt Sony Ericssons DS-970, men de börjar bli tillåren och tappar titt som tätt kontakten med mobilen :(

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag är både lomhörd och som tidigare nämnt ingen audiofil - så 1500 kr, för ett par som jag antagligen inte hör någon skillnad på gentemot några ur budgetsortimentet, motiveras tyvärr inte. Kvalitén är säkert bättre, men jag får ju 5 för samma pris o slipper "överförsiktigheten" som uppstår, åtminstone för mig, när prylarna är för dyra i förhållande till användningsområdet.

Men de var klart estetiskt tilltalande. :)

Jag vart nyfiken på ett par jays och jag tycker du ska kolla in deras a-Jays serie! Priset ligger mellan 300 & 500kr. Och dom billigare a-jays one för ca 300 borde passa dig, något som var riktigt bra med dom var att dom har en bred platt kabel vilket gör att du slipper det där *jävla* kabeltrasslet när dom legat i fickan!
http://www.jays.se/products/earphones/a-jays-image-gallery.html#image8
Edit: såg nu att någon redan nämnt dessa lurar, sorry!

Det beror på humör om man kör med musik även på korta turer. (dvs de som är under 1h på hojen)
Körde med musik till/från jobbet under första halvan av förra sesongen.
Men 08a nötterna i bil gjorde att jag slutade med det då det känns säkrare att även kunna höra bilisterna i rusningstrafiken.
På längre turer (speciellt de upp till norrland) så är det musik som gäller.
Man kan hålla sig konsenterad längre, slippa få ont i huvet för bruset/bullret.

Nån som vet av nått bra Bluetooth headset för hojkörning?
Har använt Sony Ericssons DS-970, men de börjar bli tillåren och tappar titt som tätt kontakten med mobilen :(

SE MW-600 är ett bra BT headset!

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag vart nyfiken på ett par jays och jag tycker du ska kolla in deras a-Jays serie! Priset ligger mellan 300 & 500kr. Och dom billigare a-jays one för ca 300 borde passa dig, något som var riktigt bra med dom var att dom har en bred platt kabel vilket gör att du slipper det där *jävla* kabeltrasslet när dom legat i fickan!
http://www.jays.se/products/earphones/a-jays-image-gallery.html#image8
Edit: såg nu att någon redan nämnt dessa lurar, sorry!
Lurarna i a-JAYS-serien är coola men de är inte bättre än Sennheiser CX300II på något annat än just sladden och att de möjligtvis inte är lika ömtåliga.

Framför allt så stänger de inte ute ljud i närheten lika bra vilket måste anses vara bland det viktigaste om man ska använda dem när man kör mc.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Sennheiser funkar säkert bra - dyrare lurar av samma typ som Creative EP-630 - det som funkat bäst i min brusiga Arai Chaser. MEN det krävs att man inte har för stora örongångar för att de inte ska läcka in sidoljud. Ibland kan det krävas lite pill för att de ska sluta tätt mot vindbrus. Det varierar med individen hur stora "hål i huvudet" man har såklart.. Problemet är likadant med alla lurar som använder denna utbytbara silikonring. Hade gärna haft en storlek större på ringen, har den största av de tre storlekar som kom med lurarna.

Koss Sparkplug är skit - både ljud- och täthetsmässigt.

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Jag använder creative aurvana in-ear klockrent ljud och väldigt bra isolering, sticker inte ut så mycket (kanske har stora öron? :p). Prismässigt lite över din budget dock.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Fick hem ett par CX300-II idag. Fantastiskt ljud, passar mina öron perfekt och sitter bra under hjälmen. Tack för tipsen.

Sennheiser funkar säkert bra - dyrare lurar av samma typ som Creative EP-630 - det som funkat bäst i min brusiga Arai Chaser. MEN det krävs att man inte har för stora örongångar för att de inte ska läcka in sidoljud. Ibland kan det krävas lite pill för att de ska sluta tätt mot vindbrus. Det varierar med individen hur stora "hål i huvudet" man har såklart.. Problemet är likadant med alla lurar som använder denna utbytbara silikonring. Hade gärna haft en storlek större på ringen, har den största av de tre storlekar som kom med lurarna.

Koss Sparkplug är skit - både ljud- och täthetsmässigt.

Har som tur är inte alls det problemet, använder minsta pluggarna jag.

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
TJACKA GULDWINGE!
..då får du dessutom cd, ac och regnskydd på köpet:) det där med frihetskänsla att komma fram överallt är bara en myt:)

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Dyrt inte alltid bäst
Jag köper alltid hörlurar på siba dom har går upp i pris nu 69kr
Men de e god tjänt ljud i dom
Men inte så bra kvalité
men dom sitter bra i hjälmen
dom ramlar alldrig ut

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
sjeit häppens

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...