Scottoiler.

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Jo, det stänker mer än när man sprayar. Att man får längre kedjeliv säger väl egentligen att den vanliga spraymetoden inte är riktigt lika bra, antar jag. Och att om man smorde kedjan lika effektivt med spray så skulle kanske åxå stänket skulle vara mer lika - om ni fattar vad jag menar.

Dom flesta har sin Scotty ställd på för högt flöde verkar det som. Om man som jag sa i början på tråden, håller koll på kedjan i stället för flödet, så kan man ställa in så att stänket inte blir så farligt. Man anpassar till hur man kör och vad man använder för olja, kan man väl säga.

Helst skulle man ha ett system som inte smörjer med en konstant dropphastighet utan anpassade sig till hur hojen går. En Scotty släpper lika många droppar i minuten oavsett om du står i en kö (om du nu står i såna...) eller kör i motorvägsfart (vad det nu innebär...). Den olja som samlats på kedjan medan man kör sakta slungas av när farten ökar.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
U-joppe skrev:
Jo, det stänker mer än när man sprayar. Att man får längre kedjeliv säger väl egentligen att den vanliga spraymetoden inte är riktigt lika bra, antar jag. Och att om man smorde kedjan lika effektivt med spray så skulle kanske åxå stänket skulle vara mer lika - om ni fattar vad jag menar.

Fördelen som Scottoilern har i det läget som jag tror är anledningen till att den förlänger livet är att den dels håller konstant smörjning på kedjan men även det faktum att den håller kedjan ren hela tiden från grus och smuts.Det är min gissning iaf.

Jag är inte hundra men jag tror det är originalkedjan på min hoj fortfarande och den har nu gått 3200 mil. Eller så har någon nypt till kedjan duktigt snyggt vilket oxå kan va troligt. Men iaf så har kedjan inte behövts rengöras eller sträckas något på de 600 mil jag haft hojen. men då har jag iofs bara haft scottoilern rullandes 300 av dem

/oXydex

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ja att det skulle bli bättre smörjt tvivlar jag inte en sekund på.
En kedja som går "torr" om än bara ett fåtal mil får ju rejält med stryk.
Men den där luubman verkar ju vettigare enligt min mening.
Man väljer ju själv när den ska smörja om jag fattade det hela rätt?
//Tobbe

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Men, alltså det måste ju skvätta en hel del :va

Jag hade slut på Castrol vaxet jag brukar ha på trajjan så jag tog min fina olja som har har till enduron, äkta biltema kedjeolja (tm).

Funkade rätt okej, efter ett litet snabbvarv runt kvarteret max 100, men när jag tog en lite längre tur var det bara att göra rent fägen... Kankse tog jag på för mycket :va

Så hur mycket/ofta måste ni som kör med skvättoljare tvätta fälg?
(min har gått 2000 mil med originalkedja och den ser ny ut, nästan bara kedjevax)

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
När jag vill "posa" eller när jag tvättar hojen, wich ever comes first.

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Nu har jag äntligen fått tid att montera min Loobman (orkar inte smörja längre). Men jag är lite orolig över hur fästet i slutet skall sitt fast riktigt....känns lite som det skall lossa och "ramla" in i bakdrevet...men men får se..Har bara hunnit med 3 mil än så länge

50 Mil hann jag sen lossna fästet för "spridare". Så blir nog att jag sticker och köper en Scottoiler nui

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På min RD 350 läckte packboxen vid den utgående axeln lite och där hade jag ju idiotsäker smörjning av kedjan i alla fall. Oljan läckte ut genom drevets centrum och slungades ut mot kedjan. Funkade kanon! :tungan

Hur funkar scottoiler föresten? Droppar den jämt och ständigt, även när man har parkerat hojen så att man måste stänga av med nån kran?

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Scottoiler suger via vakumm från förgasarna tror jag att det var...Så den fungerar samtidigt som hojen är igång.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dweezil skrev:
Scottoiler suger via vakumm från förgasarna tror jag att det var...Så den fungerar samtidigt som hojen är igång.

Jepp, lyckades hitta lite om hur det funkade på deras hemsida. Det är en snygg lösning, men folk verkar överlag inte vara sådär jättenöjda med Scottoiler...? :va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept