SeaDoo RXP, 215 hk!

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Ja
Någon mer som kört den lite små roliga vattenskotern med 215 kompressormatade hästar. Sjukt ax och en toppfart på över 110 km/h på vatten är grymt kul. Trodde inte man skulle åka nåt som axade som en mc men det känns det som det här aset gör även om det väger 400 kg. Billig är den oxå 145.000 svenska. Ju äldre man blir desto dyrare leksaker. =)

s9d8as0vjk

Guest
Jag känner en som har sånna till uthyrning i Härnösand. Inte gratis men har man lite pengar över som man vill sätta sprätt på så PM:a mig så meddelar jag nummer till uthyraren.

Finns 2 stycken 215hk och 2 stycken 185hk att hyra.

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ja
Jag hade en Gtx som jag sålde för en månad sedan. Hade tänkt att köpa en Rxp inom en ganska snar framtid :banana

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Hade jag bott utomlands där det är varmt PÅ sommaren så hade jag kunnat tänka mig att köpa en vattenskoter senare i livet men jag tänker ICKE göra de i detta land!

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
yamtt600r skrev:
Någon mer som kört den lite små roliga vattenskotern med 215 kompressormatade hästar. Sjukt ax och en toppfart på över 110 km/h på vatten är grymt kul. Trodde inte man skulle åka nåt som axade som en mc men det känns det som det här aset gör även om det väger 400 kg. Billig är den oxå 145.000 svenska. Ju äldre man blir desto dyrare leksaker. =)

145.000? Fy fan va dyrt. Jag kan få en sån splitt ny för sådär 120.000 kr
Men den går nog som fan kan jag tänka mig :banana
Har nu en äldre Kawa sittmaskin som ska renoveras o säljas till förmån för en RXP 1500 :tungan

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Quaya skrev:
Hade jag bott utomlands där det är varmt PÅ sommaren så hade jag kunnat tänka mig att köpa en vattenskoter senare i livet men jag tänker ICKE göra de i detta land!

Varför inte? Du kan nyttja den bra mkt längre på året än med en hoj. På med torrdräkten bara o kör på vintern, så länge det är isfritt så e det inga problem. Har själv kört på vintern så jag vet vad jag pratar om

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
gixxer_chrille skrev:
Varför inte? Du kan nyttja den bra mkt längre på året än med en hoj. På med torrdräkten bara o kör på vintern, så länge det är isfritt så e det inga problem. Har själv kört på vintern så jag vet vad jag pratar om

Saken är den att det inte riktigt är meningen med vattenskooter att du ska sitta med torrdräkt och frysa kulorna av dig. Det är till för att man ska köra i 20+ gradigt vatten och shorts och flytväst. :D

s9d8as0vjk

Guest
Ojj skrev nog fel där uppe ... 2 st 215hk samt 2 st 155hk finns att hyra ... några 185hk finns tyvärr inte.

Blir nog lite provkörning imorgon ! Muhahaha !

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
kajlyl skrev:
0-100 på typ >2sec va?

Då jäklar har du bra fäste.. :gnissla

Jag har hört att typ 40% av all kraft försvinner från motorn på vägen ner till snön.. i en snöskoter alltså. Det är ju inge vidare.. :3freak
Men ändå, nog klarar en modern sportskoter av 0-100 på typ 4 sek iaf. Kanske 3...

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
yamtt600r skrev:
Nej. Är det lika kul? Då måste man ju börja med det oxå. Livet är hårt. =)

Det är buskul, och inte lätt!!! Det är en helt ny teknik att lära sig att svänga med en sån (när det börjar gå fort alltså). Ett jäkla drag, och redan i 100 tycker man att det går undan när man sitter ca 30-40 cm från snön..........Värt att provas, klart att rekomendera

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
skoteridioten skrev:
Då jäklar har du bra fäste.. :gnissla

Jag har hört att typ 40% av all kraft försvinner från motorn på vägen ner till snön.. i en snöskoter alltså. Det är ju inge vidare.. :3freak
Men ändå, nog klarar en modern sportskoter av 0-100 på typ 4 sek iaf. Kanske 3...

Du spinner INTE med en skoter, fäste finns.....Sen är det bara hur mycket motor du har (och teknik iof) som avgör hur snabbt du är uppe i 100. En vanlig standard skoter gör säkert 0-100 på 2 sekunder, mindre skulle jag tro. En skoter är det absolut startsnabbaste fordonet du kan sitta på. En fullblods räcer gör det på mindre än 0,5 sec

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
0-100 på 2 sekunder?
Det är jag tveksam till, visst är de jävligt snabba(i acceleration inte toppfart), men kan det verkligen stämma?

Effektförlusten är helt enkelt enorm på en snöskoter vad jag förstår, möjligt att mycket försvinner i slirkopplingen o drivningen.
Har hört om de 40% jag med.

2t motorerna har ett enormt vrid så det blir väl en hel del kvar.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Silwer skrev:
0-100 på 2 sekunder?
Det är jag tveksam till, visst är de jävligt snabba(i acceleration inte toppfart), men kan det verkligen stämma?

Effektförlusten är helt enkelt enorm på en snöskoter vad jag förstår, möjligt att mycket försvinner i slirkopplingen o drivningen.
Har hört om de 40% jag med.

2t motorerna har ett enormt vrid så det blir väl en hel del kvar.

Det är med skotrar som med hojar, det finns arbetshästar, touring och sport. Så med en vanlig standard skoter så menade jag förståss en supersportskoter eller vad man nu skall kalla dom, men ändock serieproducerat i orginal skick. Men jag kan ta till baka det med fästet, Med orginalmatta så har dom värsta maskinerna lite problem med att få ner effekten i snön. De absolut värsta dragster maskinerna kör på is och har dubbar som inte slirar ett djävla dugg, då hänger föraren i styret för att skotern inte skall lyfta.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kawwa skrev:
Men jag kan ta till baka det med fästet, Med orginalmatta så har dom värsta maskinerna lite problem med att få ner effekten i snön. De absolut värsta dragster maskinerna kör på is och har dubbar som inte slirar ett djävla dugg, då hänger föraren i styret för att skotern inte skall lyfta.
jo dragsterskotrarna är extrema, givetvis.
Även standardskotar är mycket snabba, i starten speciellt, jag mins för några år sen när de körde mot bilar och mc på asfalt då och det var bara presis att en R1 knäppte skotern på en tvåhundra meter.
Sen gick skotern i maxfart iofs, men nog är det drag i dem.

MikkE

Guest
Istället för att köpa deras största SeaDoo RXP med 215 hk så skulle jag satsa på SeaDoo XP Di med 130 hk. den väger bara 272kg jämnfört med RXPn som väger 400kg!

Mkt mer leka för pengarna. topphastighet och acc är typ likadana mellan XP Di och RXP

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min kusin var sm mästare i sin klass med snöskoter för nåt år sedan, han påstår åtminstone att snöskoter har ruggigare ax än sporthoj, och han har en sån också...
Har aldrig blivit av för mig att köra snöskoter, men har blivit lovad att få köra en rx1:a med turbo när jag väl letar mig upp, känns nästan som ett måste! :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha